O nauce programowania rozmawialiśmy w studiu TOK FM już parokrotnie. Raz ogólnie, ale raczej w kontekście edukacji pozaszkolnej. Raz w kontekście wczesnych etapów edukacji. A raz nawet o tym, czy programowanie może być aktem patriotyzmu. Generalna konkluzja jest taka, że programowanie powinno być elementem nauczania szkolnego. Tylko jak to wygląda i jak mogłoby wyglądać?
Podoba mi się porównanie programowania do języka obcego. Niektórzy twierdzą wręcz, że w niedalekiej przyszłości umiejętność kodowania będzie równie potrzebna na rynku pracy, jak dziś znajomość np. angielskiego. Czy w związku z tym powinno się wprowadzić osobne lekcje z programowania – i w jakim języku? A może lepsze byłoby inne podejście? Programowanie może być jak WF, taki z prawdziwego zdarzenia – możliwość sprawdzenia się w różnych dziedzinach i ewentualnie wybranie tej, która najbardziej nam pasuje. Czy polskie szkoły są gotowe na takie wyzwanie edukacyjne?
Jutro rozpoczyna się kolejna edycja Europejskiego Tygodnia Kodowania, więc jest dobra okazja, by wrócić do tego tematu. Pomogą mi w tym:
- Anna Mazgal, dyrektorka zarządzająca Centrum Cyfrowego Projekt: Polska,
- Małgorzata Rostkowska z Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie oraz grupy Superbelfrzy,
- Kamil Sijko, prezes Fundacji CoderDojo Polska i pracownik Instytutu Badań Edukacyjnych.
Zobaczcie, jak Amy Mather – Digital Girl 2013 – zachęca młode Polki do nauki programowania (o tym, że nowe technologie to dobra branża dla dziewczyn i kobiet też już kiedyś rozmawialiśmy!):
Nowego odcinka “Człowiek 2.0” możecie posłuchać 11 października po godz. 20 na antenie Radia TOK FM. Później będzie dostępny jako podcast na stronie archiwum oraz w aplikacji mobilnej TOK FM. Zapraszam!