Należę do pokolenia, którego pierwszy kontakt z komputerami siłą rzeczy miał coś wspólnego z programowaniem. Na maszynach takich, jak ZX 81 nie dało się zrobić praktycznie nic więcej poza pisaniem prostych programów w języku BASIC (gier, które wgrywało się do pamięci z magnetofonu było bardzo mało).
Nawet później, gdy już przesiadłem się na ówczesny szczyt marzeń, czyli ZX Spectrum, programowanie było formą twórczej zabawy. Z przyjemnością odkryłem niedawno stronę Quite BASIC, która pozwoliła mi na programistyczny powrót do szczenięcych lat. Jednak od tamtej pory zmieniło się sporo i dziś wygląda to już inaczej.
Faktem jest, że mówiliśmy już o tym trochę na antenie. W grudniu ubiegłego roku jedną z audycji „Człowiek 2.0“ poświęciłem właśnie nauce programowania, a inną – roli nowych technologii w edukacji szkolnej. Wciąż jednak fascynuje mnie to, że dziś można uczyć programowania nie tylko w szkole, ale nawet w przedszkolu. Jak to wygląda?
Będzie się można o tym niedługo przekonać podczas imprezy o nazwie Devoxx4Kids Polska. W najbliższą sobotę zapraszam do studia Ewę Waliczek i Darka Kaczyńskiego z Warszawskiej Grupy Użytkowników Javy, która organizuje to wydarzenie. Porozmawiamy o robotach, klockach i nietypowych metodach tworzenia programów (niekoniecznie, jak się okazuje, musi chodzić o pisanie).
Linki warte uwagi:
- Scratch,
- Godzina Kodowania oraz kurs “Wprowadzenie do informatyki“,
- Cargo-Bot,
- Hopscotch,
- Lego Mindstorms
- a także Minecraft i Angry Birds (dla tych, którzy jeszcze tego nie znają ;)).
Audycji możecie posłuchać 31 maja po godz. 20 na antenie Radia TOK FM. Później będzie dostępna jako podcast na stronie archiwum oraz w aplikacji mobilnej TOK FM. Zapraszam!