Kilka miesięcy temu rozmawialiśmy w redakcji o fenomenie nastoletnich naukowców. Jak to się dzieje, że licealiści opracowują genialne wynalazki i prowadzą badania na profesjonalnym poziomie? Efektem tej dyskusji był artykuł “Naukolatki“, który pojawił się potem na łamach “Focusa”. Choć ciekawy, pozostawił u mnie pewien niedosyt, zwłaszcza w kwestii polskich realiów.
Skąd biorą się tak uzdolnieni młodzi ludzie? Oczywiście nie w sensie dosłownie biologicznym, lecz rozwojowym. Czy zawsze pochodzą z rodzin o “naukowych” tradycjach? Jak na ich rozwój wpływa szkoła, środowisko rówieśników, nowe technologie z internetem na czele? I jak można im pomóc, aby w pełni realizowali swój potencjał? Co zrobić, by było ich więcej i by mieli chęć zostać w Polsce?
Doskonały temat na audycję! Moimi rozmówcami będzie dwójka osiemnastolatków: Joanna Jurek z III klasy I Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Chrobrego w Piotrkowie Trybunalskim i Jerzy Szuniewicz z III klasy VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ich biografie naukowe są imponujące (polecam wywiad z Gazeta.pl). M.in. oboje są laureatami konkursu E(x)plory 2014 i ambasadorami projektu Adamed SmartUP. Zobaczcie, o co chodzi w tym ostatnim:
Przypominam przy okazji archiwalne audycje: o cyfrowych kompetencjach młodych ludzi, nowych technologiach w edukacji i nauce programowania, a także wywiad z Joasią i Jerzym w audycji “Homo science”.
Nowego – setnego już! – odcinka “Człowiek 2.0” możecie posłuchać 15 listopada po godz. 20 na antenie Radia TOK FM. Później będzie dostępny jako podcast na stronie archiwum oraz w aplikacji mobilnej TOK FM. Zapraszam!