Wizje science-fiction potrafią poruszyć naszą wyobraźnię na ogromną skalę. Rozmawiałem o tym kiedyś w mojej audycji z gośćmi, dla których jednym z najbardziej istotnych dokonań w tej dziedzinie była saga “Gwiezdne wojny”. Ukształtowała ona zarówno gust, jak i oczekiwania wobec technologii wśród wielu z nas. Nic dziwnego, że odwołania do tego fikcyjnego uniwersum trafiają się w najrozmaitszych dziedzinach współczesnego życia.
Jak się okazuje, “Gwiezdne wojny” mogą też służyć jako pomoc naukowa. Chodzi nie tylko o lekcje fizyki, na których można by rozważać np. zasadę działania miecza świetlnego. Losy Imperium i Rebelii to także dobry materiał na lekcje polskiego, angielskiego, a nawet na godzinę wychowawczą. Nie brak przykładów równie twórczego wykorzystania innych produkcji kinowych: od hitów Hollywood po filmy dokumentalne.
Jak uczyć za pomocą filmów, seriali, a nawet gier komputerowych? O tym opowiedzą moi rozmówcy w studiu TOK FM: Kamila Tomkiel-Skowrońska ze Stowarzyszenia Nowe Horyzonty i Marcin Wojtyński z wydawnictwa Nowa Era.
Polecam wideo nagrane przez polskiego fizyka z CERN-u, dr Piotra Traczyka – bardzo pasujące do “Gwiezdnych wojen” (choć niekoniecznie w kontekście stricte edukacyjnym):
Przy okazji przypominam archiwalne audycje o nowych technologiach w szkołach, edukacji przyszłości, edukacji artystycznej, grach komputerowych, kompetencjach cyfrowych i e-podręcznikach. Warto też przeczytać artykuły o kinoterapii i naukowych aspektach “Gwiezdnych wojen”.
Nowego odcinka “Człowieka 2.0” możecie posłuchać 19 grudnia po godz. 20 na antenie Radia TOK FM. Później będzie dostępny jako podcast na stronie archiwum audycji oraz w aplikacji mobilnej TOK FM. Kompletny spis odcinków znajdziecie na stronie WikiRadia. Zapraszam!