Autyzm jest mi bliski choćby z tego powodu, że moi synowie – wszyscy trzej – są nim w różnym stopniu dotknięci (przy okazji przypomnę, że można wspomóc ich edukację i rehabilitację przez przekazanie 1% podatku). I choć wiele o tym czytałem, nadal nie potrafię za dobrze zrozumieć tego zaburzenia.
Zresztą nie tylko ja. W społeczeństwie pokutuje wiele mitów na temat autyzmu: począwszy od jego rzekomego związku ze szczepionkami po przekonanie, że wszyscy autystycy są wybitnie uzdolnieni (choć niektórzy, tacy jak Daniel Tammet czy Stephen Wiltshire oczywiście są). Z drugiej strony badania naukowe nad autyzmem trwają. Niedawno uczeni ogłosili, że jego przyczyną są niemal wyłącznie zmiany genetyczne, a co więcej w grę wchodzą geny, które u zdrowych ludzi zwiększają inteligencję.
Czy zdrowy – a dokładniej mówiąc neurotypowy – człowiek może zrozumieć autystyka? I jak może takiej osobie pomóc rodzic, terapeuta czy aplikacja mobilna? O tym opowiedzą moje rozmówczynie w studiu TOK FM:
- Irena Cieślak, założycielka Niepublicznej Szkoły Podstawowej dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu “Przylądek“,
- Bogumiła Matuszewska, szefowa i pomysłodawczyni DrOmnibus.com,
- Joanna Wodarska, dyrektor Niepublicznej Szkoły Podstawowej dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu “Przylądek“.
2 kwietnia na całym świecie obchodzony był Dzień Świadomości Autyzmu. W Polsce akcje z tym związane koordynowała m.in. Fundacja JiM.
Jak terapeuci próbują się wczuć w sytuację autystycznych dzieci? Można to zobaczyć np. w tym reportażu:
Przy okazji polecam też archiwalne audycje o przyszłości umysłu, pomocach naukowych 2.0 oraz kulturze i neuronauce.
Nowego odcinka “Człowiek 2.0” możecie posłuchać 4 kwietnia po godz. 20 na antenie Radia TOK FM. Później będzie dostępny jako podcast na stronie archiwum oraz w aplikacji mobilnej TOK FM. Zapraszam!