PRZELEWANIE
Opróżnianie cysterny do podziemnych zbiorników wymaga zachowania określonych środków ostrożności. Między innymi uziemienia, które odprowadza ładunki elektryczne gromadzące się na skutek tarcia podczas drogi na metalowej powierzchni karoserii cysterny. Do tego celu wystarczy przymocowany do podwozia metalowy przewód, może być miedziany lub żelazny.
PRZEWODY DO PRZELEWANIA PALIWA
To rury wykorzystywane do przepompowywania paliwa do zbiorników z cysterny oraz ze zbiorników do samochodów. Są wykonane z elastycznych materiałów, odpornych na korozję i niewchodzących w reakcję chemiczną z paliwem.
ZBIORNIK
Podziemny zbiorniki jest wykonany ze stali węglowej. Przeważnie ma pojemność 30 tysięcy litrów. Również zbiorniki bywają dzielone na trzy części do przechowywania trzech różnych produktów: benzyny, alkoholu i ropy do diesli lub trzech rodzajów paliwa o różnej licznie oktanów.
CZUJNIKI
Stacje benzynowe są wyposażone w elektroniczny sprzęt monitorujący poziom, czyli ilość paliwa w zbiorniku, jego temperaturę, sprzedaną ilość, itd. Wewnątrz zbiorników montuje się czujniki, które przekazują dane do komputerów.
PUSTY ZBIORNIK
Końcówka pompy może odkryć, że zbiornik jest pusty. Robi to dzięki małej rurce znajdującej się wewnątrz rury do przepompowywania. Podłączony do układu odpowietrzania rurka zasysa powietrze ze zbiornika. Jej najważniejszym elementem jest elastyczna przepona. W niej znajduje się maleńki otwór. Przez ten otwór powietrze jest usuwane na zewnątrz.
FILTR DO ROPY
Wśród wszystkich paliw płynnych ropa do diesla ma najmniejszy stopień czystości. Z tego powodu, zanim dotrze do zbiorników w samochodach klientów, przechodzi przez filtry z prasowanego papieru, które zatrzymują zanieczyszczenia (mikroskopijne cząsteczki).
SPRĘŻARKA DO GAZU
Już widzieliście urządzenia, które coraz częściej pojawiają się na naszych stacjach benzynowych? To sprężarka do gazu. Jak sama nazwa urządzenia wskazuje, służy do sprężania cząsteczek gazu, który przepływa z podziemnych zbiorników do naszych samochodów.
PEŁNY ZBIORNIK
Gdy zbiornik w samochodzie się napełni, paliwo blokuje wejście do rury zasysającej. Ścianki wówczas się kurczą, zamykając zawór w pompie i uniemożliwiając przepływ paliwa.
CZYSTOŚĆ
Jak wiadomo, ziemia w pobliżu dystrybutora paliwa jest brudna. Aby nie dopuścić do spłynięcia zanieczyszczeń do zbiorników, dystrybutory otacza kanał zbierający oleje i wodę. Odprowadza je do zbiornika rozdzielającego. Olej i woda mają różną gęstość, dlatego nigdy się nie mieszają, a olej pozostaje na wierzchu. Łatwo je rozdzielić.
POMPA
Nigdy nie widzimy prawdziwej pompy. Znajduje się poniżej poziomu ziemi. Wykorzystuje się w niej silniczek, dzięki któremu zasysa paliwo bezpośrednio z podziemnych zbiorników. Na powierzchni jest tylko umieszczony czujnik, odmierzający ilość przepompowywanej benzyny, wyposażony w mikroprocesor. Podaje klientowi ilość zatankowanego paliwa oraz sumę, którą musi zapłacić.
Tankowanie w powietrzu
Pod koniec lat 40.,kiedy wprowadzono samoloty odrzutowe, zużywające dużo paliwa nasiliła się potrzeba uzupełniania paliwa w powietrzu. Samolot-cysterna wyposażony jest w zbiorniki paliwa i instalację, która umożliwia tankowanie w powietrzu. Stosuje się dwa rodzaje instalacji: z przewodem elastycznym i z przewodem sztywnym. W pierwszym przypadku tankowiec może być zaopatrzony aż w trzy stanowiska. Tankowiec wyposażony jest w zespół pomp, giętki, rozwijający się przewód paliwowy, stożek (lejek) oraz układy sterujące. Z kolei samolot, który pobiera paliwo posiada wysięgnik, który podczas pobierania paliwa musi trafić w stożek cysterny. Taki system stosuje się na przykład w siłach powietrznych NATO. Stanowiska do tankowania zwykle ulokowane są pod ogonem i po jednym pod skrzydłami zbiornikowca. Operacja odbywa się przy prędkości około 300 km/h.
Drugi sposób tankowania w locie stosowany jest głównie w lotnictwie amerykańskim. Samolot-cysterna zaopatrzony jest stanowisko na ogonie.. Podczas startu i lądowania przewód ułożony jest płasko pod kadłubem, a podczas tankowania odchyla się. Do tankowania podchodzi zazwyczaj kilka maszyn. Sztywną rura teleskopową steruje znajdujący się w tankowcu operator systemu. Za pomocą dżojstika steruje przewodem tak, by trafić w otwór do pobierania paliwa. Ten sposób tankowania odbywa się przy prędkości 400-600 km/h.