Seniorzy stanowią obecnie bardzo ważną i liczną grupę społeczną. W skali całego kontynentu ich liczba cały czas wzrasta. Co więcej, są to ludzie o ogromnym doświadczeniu zawodowym, dojrzali i posiadający szeroką wiedzę.
Anna Maria Wieczorek, neurokognitywista z SWPS, dzięki uzyskaniu grantu w ramach programu VENTURES, zrealizuje projekt badawczy pt. „Innowacje sprzyjające zdrowemu starzeniu się. Wykorzystanie metod psychologii poznawczej do trenowania zdolności intelektualnych seniorów”.
– Osoby wchodzące w okres późnej dorosłości potrafią budować strategię rozwoju przedsiębiorstwa, podejmować trafne decyzje biznesowe czy zarządzać organizacją. Jednocześnie w tym wieku dostrzega się pogorszenie funkcjonowania intelektualnego, pierwsze kłopoty z pamięcią czy trudności z koncentrowaniem uwagi. Sprawia to, że ludzie często nie wykorzystują maksymalnie swoich zasobów. Narzędzie, które chcemy stworzyć w ramach grantu, ma za zadanie ćwiczyć zdolności intelektualne i wspierać sprawność poznawczą u seniorów – tłumaczy autorka badania.
Głównym celem projektu jest stworzenie specjalnych gier komputerowych, które będą rozwijać zdolności intelektualne seniorów, ćwiczyć ich pamięć, spostrzegawczość oraz koncentrację. Gry będą dostępne przez internet. Dlatego każdy, kto posiada komputer lub tablet z dostępem do sieci, będzie miał możliwość ćwiczenia umysłu w dowolnej chwili.
Innowacyjność projektu polega na połączeniu wiedzy naukowej z dziedzin psychologii poznawczej, nauki o mózgu, biologii i informatyki w celu stworzenia bardzo łatwego w obsłudze, dostępnego i niedrogiego narzędzia, które wspierać będzie rozwój intelektualny seniorów.
– Bazując na tej wiedzy w ramach projektu dążyć będziemy do precyzyjnego określenia, jakie ćwiczenia są najbardziej skuteczne. Dzięki niemu uda się także pozyskać nowatorską wiedzę o funkcjonowaniu poznawczym człowieka, plastyczności mózgu, procesów intelektualnych oraz dowiedzieć się, co można robić żeby do późnych lat zachować sprawny i ostry jak brzytwa umysł – mówi Anna Wieczorek. – Dodatkowo cały program przyjmie postać gry komputerowej, dzięki czemu wykonywanie zadań będzie dalekie od żmudnego powtarzania nudnych ćwiczeń, a poprzez angażujące scenariusze wzbudzać będzie motywację graczy do rozwijania konkretnych kompetencji intelektu – dodaje.
Gra opracowana na podstawie wiedzy z badań naukowych, znajdzie także zastosowanie komercyjne. – Być może w niedalekiej przyszłości taki „fitness dla mózgu” stanie się oczywistym elementem wspierania aktywności nie tylko seniorów, ale również młodzieży i dzieci – podsumowuje Wieczorek.
Wiedza o funkcjonowaniu poznawczym człowieka pochodząca z projektu, która na co dzień kojarzona jest raczej z laboratorium, będzie mogła także posłużyć za punkt wyjścia do projektowania rożnego rodzaju narzędzi i zabawek stymulujących rozwój intelektualny każdego, kto chciałby zadbać o swój umysł.
Program VENTURES, realizowany przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej ze środków z funduszy europejskich, skierowany jest do najmłodszych naukowców. Jego celem jest podniesienie atrakcyjności prac naukowych w Polsce i zainteresowanie młodych uczonych ich realizacją, jak również zwiększenie liczby projektów, których wyniki mogą być wdrożone w działalności biznesowej.