W 2019 r. kanadyjska firma Geotab opublikowała raport, z którego wynikało, że akumulatory pojazdów elektrycznych ulegają degradacji w średnim tempie 2,3 proc. rocznie. Wtedy wynik ten uznano za “zaskakująco dobry”, a okazuje się, że w rzeczywistości jest jeszcze lepiej, na co wskazuje nowa aktualizacja danych.
Czytaj też: Wszystkie akumulatory tracą z czasem pojemność. Wkrótce to się zmieni
Analiza przeprowadzona w 2024 r. wskazuje, że akumulatory pojazdów elektrycznych uległy znacznej poprawie, degradując się średnio o 1,8 procent rocznie. To oznacza, że akumulatory samochodów elektrycznych mogą wytrzymać nawet 20 lat, czyli znacznie więcej niż okres użytkowania samego pojazdu!
Akumulatory pojazdów elektrycznych polepszyły się w ciągu ostatnich lat
Ponieważ akumulator samochodu elektrycznego jest najdroższą częścią pojazdu, ważne jest, aby wiedzieć, jak jego pojemność i stan zmieniają się w czasie. Floty mogą zaoszczędzić więcej pieniędzy – im dłuższa żywotność akumulatora, tym więcej pojazdów elektrycznych można wykorzystać.
Czytaj też: Akumulatory ze stałym elektrolitem to nie melodia przyszłości, a rzeczywistość
Naturalny proces degradacji baterii trwale zmniejsza jej zdolność do magazynowania energii lub dostarczania mocy. Akumulatory pojazdów elektrycznych mają większą zdolność do wytwarzania energii elektrycznej niż elementy układu napędowego mogą zarządzać. Z tego powodu degradacja mocy jest rzadko zauważalna w pojazdach elektrycznych; zamiast tego jedynym problemem jest utrata zdolności akumulatora do magazynowania energii.
Stan zdrowia (SOH) akumulatora pojazdu elektrycznego to wskaźnik jego kondycji. Akumulatory mają 100-procentowy SOH na początku i stopniowo tracą swoją jakość. Na przykład akumulator 60 kWh z 90-procentowym SOH działałby podobnie do akumulatora 54 kWh. Zaktualizowana analiza Geotab dotycząca degradacji akumulatorów pojazdów elektrycznych podkreśla poprawę od 2019 r. Podczas gdy degradacja była początkowo mierzona na poziomie 2,3 proc. rocznie, ostatnie dane z 10 000 pojazdów elektrycznych pokazują redukcję do 1,8 proc.
Chociaż degradacja wydaje się być głównie liniowa, baterie zazwyczaj doświadczają dużego tąpnięcia, po którym następuje wolniejszy spadek i bardziej znacząca redukcja pod koniec okresu eksploatacji. Czynniki takie jak klimat, użytkowanie i metody ładowania wpływają na żywotność baterii.
Gorący klimat i częste stosowanie szybkiego ładowania prądem stałym znacznie przyspieszają degradację. Podobnie jak w modelach Tesli, systemy akumulatorów chłodzonych cieczą ogólnie działają lepiej niż systemy chłodzone powietrzem, jak w Nissanie Leaf. Intensywnie użytkowane pojazdy elektryczne nie degradują się szybciej niż te rzadko użytkowane, pod warunkiem zachowania dziennego zasięgu.
Wnioski Geotab są jednoznaczne, ale pozytywne – większość akumulatorów pojazdów elektrycznych wytrzyma dłużej niż okres eksploatacji pojazdu, często zachowując ponad 80 proc. swojego stanu po 12 latach.