Dwa pierwsze modele z gamy ekologicznych samochodów Škody wchodzą na Polski rynek pod koniec września. Fabia i Superb w wersjach GreenLine zostały stworzone przez Škoda Auto z myślą o ochronie środowiska naturalnego. Głównym założeniem projektu jest oszczędność paliwa, a także zmniejszenie emisji gazów i wydzielania szkodliwych substancji do otoczenia.
Škoda Auto przygotowała skuteczne rozwiązania, powodujące redukcję zużycia paliwa i emisji spalin. Oznaczenie GreenLine charakteryzuje modele Škody wyróżniające się zoptymalizowaną wydajnością, w których wyraźnie zmniejszono zużycie paliwa bez szkody dla komfortu jazdy.
Škoda Fabia GreenLine zadebiutowała na Targach we Frankfurcie w 2007 roku. Dostępna jest w wersji hatchback i combi. Samochody oferowane będą z silnikiem 1,4 TDI PD/59 kW DPF i manualną, pięciostopniową skrzynią biegów. Obie Fabie zużywają średnio 4,1 litra oleju napędowego na 100 km, natomiast emisja dwutlenku węgla wynosi 109 g/km. Fabia GreenLine należy do najoszczędniejszych modeli wyprodukowanych dotąd przez Škoda Auto. Takie osiągi są możliwe dzięki kilku modyfikacjom, m.in. poprawieniu aerodynamiki (niższy współczynnik Cx), redukcji masy pojazdu, obniżeniu zawieszenia o 15 mm, zmienionej charakterystyce przekładni zmiany biegów i zastosowaniu opon o niższym oporze toczenia. Jednocześnie Nowa Fabia GreenLine wciąż zapewnia maksymalne bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Škoda Superb Greenline została zaprezentowana na targach motoryzacyjnych w Genewie w tym roku. Auto napędza silnik wysokoprężny o pojemności 1,9 l i mocy 77 kW (105 KM) z którym współpracuje 5-stopniowa manualna przekładnia zmiany biegów. Model zużywa w cyklu mieszanym zaledwie 5,1 l oleju napędowego na 100 km i emituje 136 g dwutlenku węgla na km. Także w przypadku nowego Superba tajemnica obniżenia zużycia paliwa tkwi w optymalizacji aerodynamiki: zawieszenie obniżono o 16 mm, usprawniając tym samym cyrkulację powietrza pod samochodem. Do ograniczenia spalania przyczyniło się również obniżenie masy Nowej Škody Superb GreenLine – zamiast ciężkiego koła zapasowego, w bagażniku znajduje się zestaw naprawczy do doraźniej reperacji opon. Standardowe wyposażenie obejmuje opony o niskim oporze toczenia oraz wyższym dopuszczalnym ciśnieniu powietrza wewnątrz. Zmieniono także zestopniowanie przełożeń skrzyni biegów. W efekcie Superb mieści się w grupie pionierów swej klasy, oferujących proekologiczne rozwiązania podobne do tych, jakie zapewniał segment małych samochodów. To pierwszy przypadek samochodu z tego segmentu, w którym emisja dwutlenku węgla jest niższa niż 140 g/km.
W przyszłości można spodziewać się także opracowania przez czeski koncern wersji GreenLine popularnej Škody Octavii – także na polskim rynku. h.k.