Naukowcy odtworzyli dźwięk odwracającego się pola magnetycznego Ziemi 41 000 lat temu. Posłuchaj

Zaledwie kilkanaście godzin temu pole magnetyczne Ziemi starło się z gigantycznym obłokiem plazmy wyrzuconej ze Słońca dwa dni wcześniej. Mieliśmy do czynienia z kolejną silną burzą geomagnetyczną w tym roku. Bez pola magnetycznego, życie na naszej planecie miałoby znacznie trudniej. Doskonale o tym świadczy zdarzenie sprzed czterdziestu tysięcy lat, które właśnie udało się odtworzyć.

Pole magnetyczne generowane w jądrze Ziemi rozciąga się na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów od Ziemi. Tak powstała tarcza chroni nas przed wysokoenergetycznym promieniowaniem słonecznym, które nie tylko byłoby szkodliwe dla wszystkich form życia znajdujących się na powierzchni naszej planety, ale także skutecznie prowadziłoby do stopniowej erozji otaczającej Ziemię atmosfery. Nie są to jedynie domniemania teoretyczne, wszak wystarczy spojrzeć na to, jak obecnie wygląda Mars.

Czerwona Planeta także miliardy lat temu posiadała własne pole magnetyczne, gęstą atmosferę i warunki znacznie bardziej sprzyjające życiu niż obecnie. Możliwe nawet, że jakieś życie na Marsie kiedyś istniało. Odkąd jednak planeta straciła swoje pole magnetyczne, jej atmosfera została w większości wywiana w przestrzeń międzyplanetarną, woda w stanie ciekłym na powierzchni planety przeszła do historii i od miliardów lat mamy do czynienia jedynie z pustym, mroźnym, pustynnym globem niesprzyjającym jakiejkolwiek formie życia.

Czytaj także: Nieregularne pole magnetyczne Ziemi sprawia naukowcom ogromne problemy. Trzeba zmienić modele

Silne pole magnetyczne Ziemi jest zatem dla naszego życia niezwykle kluczowe. Jak się jednak okazuje, nie możemy go brać za dane raz na zawsze.

Czterdzieści jeden tysięcy lat temu doszło na Ziemi do nietypowego zdarzenia. Pole magnetyczne naszej planety nie tylko na krótko się odwróciło, ale co ważniejsze znacząco osłabło. Naukowcy wskazują, że w tym okresie pole magnetyczne było niemal dwudziestokrotnie słabsze niż obecnie. Skutkiem tego do powierzchni naszej planety zaczęło docierać więcej promieni kosmicznych niż zwykle.

Międzynarodowy zespół naukowców z Danii i Niemiec przedstawił właśnie dźwiękową wizualizację opisywanego wyżej zdarzenia zwanego także zdarzeniem Laschampa. Źródłem informacji wykorzystanych do stworzenia wizualizacji były dane zebrane przez europejskie satelity Swarm. Naukowcy musieli najpierw stworzyć mapę linii pola magnetycznego podczas zdarzenia Laschampa, a następnie stworzyć dźwiękową wersję tej mapy.

Od strony dźwiękowej źródłem wizualizacji są dźwięki natury takie jak skrzypiące drewno i zsuwające się po zboczach skały.

Czytaj także: Pół miliarda lat temu coś się stało z polem magnetycznym Ziemi. Doprowadziło to do zaskakującej zmiany

Co do zasady, satelity tworzące konstelację Swarm wysłane na orbitę przez Europejską Agencję Kosmiczną analizowały pole magnetyczne zarówno w jądrze, płaszczu, skorupie, oceanach, jak i w jonosferze czy w magnetosferze. Na podstawie tych danych od lat naukowcy analizują zachowanie magnetosfery i dynamiki wnętrza naszej planety.

Warto także przypomnieć, dźwięk pola magnetycznego Ziemi, pierwsza wersja udźwiękowionej wizualizacji zmian pola magnetycznego na przestrzeni ostatnich 100 000 lat stworzona na bazie danych Swarm była pierwotnie odtwarzana przez 32-głośnikowy system zainstalowany na publicznym placu w Kopenhadze.