Gottlieb Daimler i Karl Benz – tych postaci nie trzeba przedstawiać żadnej osobie, które nie pozostaje obojętna na piękno motoryzacji. Choć w początkowej fazie swojej działalności, obaj wielcy twórcy toczyli zaciekłą rywalizację, to razem stworzyli dzieło, którego logo do dziś powoduje szybsze bicie serca. Mercedes-Benz to nie tylko synonim luksusu i solidności, ale także jedna z największych ikon w świecie motoryzacji.
Mercedes: historia
Pod koniec XIX wieku, miały miejsce dwa wydarzenia, które na zawsze odmieniły oblicze świata, choć wtedy jeszcze nikt nie przypuszczał, że automobil w tak dużym stopniu wpłynie na rozwój transportu indywidualnego i zbiorowego oraz przemysłu. W grudniu 1883 roku, Karl Benz utworzył firmę Benz & Cie. W listopadzie 1890 roku, powstała firma Gottlieba Daimlera – DMG, czyli Daimler-Motoren-Gesellschaft. W ciągu dwóch lat od chwili powołania do życia swojego przedsiębiorstwa, Benzowi udało się skonstruować trójkołowy pojazd, napędzany silnikiem spalinowym. Dużą role w pracach nad projektem odegrał Wilhelm Maybach.
Promocją projektu zajęła się Bertha Benz – żona wielkiego konstruktora. W 1888 roku, w tajemnicy przed mężem, wybrała się w liczącą 80 km podróż, z Mannhaim do Pforzheim. Bertha Benz ma też swój udział w udoskonaleniu projektu – to jej sugestia doprowadziła do wprowadzenia niskiego biegu, umożliwiającego podjazd pod strome wzniesienia.
Pięć lat później powstał model Viktoria, jednak firma Benza wypłynęła na szerokie wody dzięki zaprezentowanemu w 1894 roku modelowi Velo – pierwszemu pojazdowi, który doczekał się produkcji na skalę przemysłową. Rok później przedsiębiorstwo wyprodukowało pierwszy w historii autobus.
Równolegle, firma Daimlera zajmowała się wytwarzaniem łodzi i opracowywaniem sterowców, jednak w centrum zainteresowania konstruktora pozostawały samochody. Pod koniec XIX wieku, Daimler i Maybach wspólnie zbudowali pierwszy silnik o konstrukcji widlastej, 4-biegową skrzynię biegów oraz jednostkę 4-cylindrową. W 1897 roku zaprezentowano pierwszy samochód firmy – Phoenix.
Konstrukcje Daimlera zainteresowały Emila Jellinka. Austriacki dyplomata nabył jeden samochód. Wkrótce, zamówił kolejne 4 egzemplarze, a następnie sprzedał je z zyskiem. Niebawem, do firmy Daimlera wpłynęły kolejne zamówienia, przy czym nabywca zastrzegł, że chce być wyłącznym sprzedawcą na terenie Austro-Węgier, Belgii, Francji i Stanów Zjednoczonych. Emil Jellinek postawił jeszcze jeden warunek – pojazdy miały być sprzedawane pod szyldem Mercedes (nazwa została nadana na cześć jego córki). Pierwszy model sygnowany nową marką pojawił się w sprzedaży w 1901 roku. Model 35 PS był napędzany czterocylindrową jednostką, o pojemności 6 litrów. Silnik legitymował się mocą 35 KM i pozwalał rozpędzić samochód do prędkości maksymalnej, wynoszącej 80 km/h.
w 1907 roku, na czele biura projektowego stanął Paul Daimler – syn właściciela przedsiębiorstwa DMG. Pod jego kierownictwem, Charles Knight zaprojektował silnik sterowany suwami. Motor znalazł zastosowanie w modelu Knight 16/45 PS, którego produkcja zakończyła się w 1926 roku. Kiedy obowiązki Paula Daimlera przejął Ferdynand Porsche, na rynku zadebiutował model 24/100/1400 PS. Premiera maszyny, wyposażonej w 6-cylindrowy silnik o pojemności 6 litrów, miała miejsce na targach motoryzacyjnych w Berlinie, w 1924 roku. Niebawem, światło dzienne ujrzał model 400 (15/70/100), także wyposażony w jednostkę o 6 cylindrach, ale legitymującą się pojemnością 4 litrów.
Po I wojnie światowej, popyt na osobiste środki transportu znacząco zmalał. Firmy Daimlera i Benza zaczęły odczuwać skutki panującego kryzysu. Aby móc utrzymać się na rynku, właściciele obu przedsiębiorstw zdecydowali się na podjęcie współpracy. W 1926 roku doszło do fuzji, w wyniku której powstała firma Daimler-Benz A.G. Pierwszym wspólnie skonstruowanym samochodem był model K (debiut w 1926 roku). Następnie, pod przewodnictwem Hansa Nibela, opracowane zostały modele SSK i SSKL. Współpraca obu konstruktorów okazała się niezwykle owocna – w takiej formie, firma przetrwała aż do 1998 roku, kiedy niemiecki koncern został większościowym udziałowcem Chryslera, tworząc w ten sposób grupę DaimlerChrysler. Amerykańsko-niemiecki mariaż rozpadł się w 2007 roku. Wtedy też spółka zyskała nazwę Daimler AG.
Pierwsze samochody Karla Benza trafiły do Polski w 1896 roku. Sprowadzał je Alfred Grodzki – warszawski kupiec. W 1996 roku, działalność rozpoczęła spółka Mercedes Polska – oficjalny importer i dystrybutor niemieckich samochodów w kraju nad Wisłą.
Mercedes: rodzaje
Marka Mercedes nieodłącznie kojarzy się z limuzynami, jednak oferta niemieckiego producenta obejmuje także modele miejskie, prestiżowe kombi, VAN-y, SUV-y, modele terenowe i użytkowe. Choć sa dedykowane dla różnych odbiorców, łączy je najwyższej jakości wykonanie i prestiżowy charakter.
Portfolio niemieckiej marki otwierają modele kompaktowe:
- klasa A,
- klasa CLA (oferowana jako 4-drzwiowe coupe i dynamiczne kombi – shooting brake),
- klasa GLA (kompaktowy crossover),
- klasa B (kompaktowy VAN),
- klasa GLB (kompaktowy SUV).
Nad nimi, plasują się modele segmentu D (klasy średniej):
- klasa C (oferowana jako limuzyna, kombi, coupe i kabriolet),
- klasa GLC (średniej wielkości SUV),
- klasa GLC Coupe (SUV z dynamicznym nadwoziem, którego linia nawiązuje do modeli coupe).
Kolejny segment, w którym jest obecny Mercedes-Benz, to klasa wyższa:
- klasa E (oferowana jako limuzyna, luksusowe kombi, kombi zdolne poruszać się poza utwardzonymi drogami, nazywane All-Terrain, coupe i kabriolet),
- klasa GLE (luksusowy SUV),
- klasa GLE Coupe (dynamiczny SUV z nadwoziem, którego linia nawiązuje do modeli coupe).
Na samym szczycie oferty modelowej, stoją reprezentanci królewskiej klasy najbardziej luksusowych pojazdów:
- klasa S (oferowana jako luksusowa limuzyna, kabriolet i coupe klasy GT),
- klasa GLS (luksusowy SUV).
Dla klientów, szukających prestiżowego VAN-a (choć w tym przypadku bardziej na miejscu jest określenie limuzyna wielkopojemnościowa), przewidziany jest Mercedes-Benz klasy V. W ofercie niemieckiej marki wciąż znajduje się terenowa legenda – klasa G. To obecnie jedyny pojazd, który budowę klasycznej terenówki, zdolnej dojechać dosłownie wszędzie, łączy z ponadprzeciętnymi osiągami i prawdziwym luksusem. W klasie off-roaderów pozycjonowany jest także jedyny pick-up w historii marki – klasa X, bazująca na Nissanie Navara.
Niemiecki gigant nie pozostaje obojętny na ekologiczne tendencje rynkowe, czego dowodem jest SUV EQC – pierwszy reprezentant linii samochodów elektrycznych EQ. Nie jest to jednak ostatnie słowo, jakie w tym temacie powiedział Mercedes. Osobowe i użytkowe modele z napędem elektrycznym będą systematycznie poszerzać ofertę producenta.
Mercedes to także samochody dostawcze (Citan, Vito i Sprinter), ciężarowe (Actros, Atego, Econic i Unimog) oraz autobusy.
Mercedesy sportowe
Odrębnym rozdziałem, zasługującym na szczególną uwagę, są sportowe modele Mercedesa. Sport przez duże “S” zaczął się dla niemieckiego producenta w 1951 roku, kiedy Wilhelm Haspel zatwierdził wniosek o budowę sportowego modelu o wysokich osiągach. W 1954 roku, rozpoczęła się produkcja modelu 300 SL, który, ze względu na charakterystyczne drzwi, nazywany był Gullwing. W swoim czasie, był to najszybszy samochód świata.
W historii niemieckiego producenta pojawiło się jeszcze wiele ekscytujących maszyn. Wystarczy wspomnieć o modelu SLR (opracowanym wspólnie z McLarenem), SLS AMG czy AMG GT i AMG GT 4-Door Coupe.
Mówiąc o samochodach sportowych, nie można pominąć ekscytujących roadsterów, czyli sportowych, 2-miejscowych kabrioletów. Najbardziej kultowym przedstawicielem tej linii jest model SL. Warto też nadmienić, że to właśnie Mercedes jako pierwszy wprowadził do sprzedaży model z twardym, składanym dachem. Mowa o SLK, dziś znanym jako SLC.
Oddzielny rozdział w historii sportowych Mercedesów stanowią modele sygnowane przez AMG – “nadwornego” tunera niemieckiej marki. Obecnie, trzy litery, będące synonimem wysokich osiągów, zdobią nadwozie niemal każdego modelu – od małej klasy A, przez ultra-luksusową klasę S, aż po terenową klasę G.
Ile kosztuje mercedes?
Mercedes to marka kategoryzowana w segmencie premium, nie dziwi więc fakt, że samochody niemieckiego producenta sporo kosztują. Ceny najmniejszego modelu – klasy A – startują od około 98 tys. zł. Znajdująca się na przeciwległym biegunie klasa S, w najtańszej wersji jest wyceniana na ponad 450 tys. zł. Warto zaznaczyć, że spędzając trochę czasu przy konfiguratorze, bez trudu można przekroczyć granicę miliona zł.
Nowy Mercedes
Nowy Mercedes to pojazd na wskroś nowoczesny, bezpieczny i luksusowy. Pod względem właściwości jezdnych, pojazdy z logo trójramiennej gwiazdy stanowią punkt odniesienia w swojej klasie, to samo dotyczy wyposażenia i jakości wykonania.