Szwajcarskie odkrycie: akumulator z niobem wytrzyma ponad 10 000 cykli ładowania

Szwajcarscy naukowcy zaprezentowali pierwszy na świecie akumulator litowo-jonowy z aktywnym materiałem anodowym na bazie niobu. Zapewnia on o 50 proc. więcej energii od standardowych baterii i wytrzyma ponad 10 000 cykli ładowania i rozładowywania.
Szwajcarskie odkrycie: akumulator z niobem wytrzyma ponad 10 000 cykli ładowania

Szwajcarska firma Leclanché SA przedstawia XN50, pierwsze na świecie ogniwo baterii litowo-jonowej, zawierające XNO firmy Echion, materiał na bazie niobu. Taka anoda przewyższa istniejące akumulatory i może znaleźć zastosowanie w ciężkich pojazdach elektrycznych, kolei i transporcie morskich.

Czytaj też: Akumulatory ze stałym elektrolitem to nie melodia przyszłości, a rzeczywistość

Pierre Blanc, dyrektor generalny Leclanché SA, mówi:

Jesteśmy absolutnie zachwyceni, mogąc ogłosić wprowadzenie na rynek pierwszego na świecie komercyjnego ogniwa litowo-jonowego XNO. XNO wkrótce zastąpi stosowanie LTO w naszej linii produktów i uzupełni naszą obecną ofertę G/NMC jako rozwiązanie szybkiego ładowania akumulatorów do zastosowań o dużym obciążeniu, dlatego nie możemy się doczekać integracji XNO z naszymi innowacyjnymi systemami modułów i pakietów.

Pierwszy akumulator litowo-jonowy z anodą niobową do zastosowań przemysłowych

Dzisiaj niob jest stosowany głównie w prototypowych akumulatorach, gdzie poprawia wydajność oraz szybkość ładowania. Pierwiastek ten najczęściej znajdziemy w akumulatorach litowo-jonowych jako dodatek do anod z tlenku niobu (np. niob-tytan) w celu zwiększenia ich stabilności i przewodnictwa. Zastosowanie niobu pozwala na szybkie ładowanie bez ryzyka przegrzewania, a także zwiększa trwałość cykli ładowania.

Czytaj też: “Bezmasowy” akumulator obiecuje 70-procentowy wzrost zasięgu samochodów elektrycznych

Ogniwo XN50 firmy Leclanché SA to pierwszy taki produkt na świecie, który wykazuje 15-procentowy wzrost rezystancji po 1000 cyklach ładowania/rozładowania w temperaturze 45oC. Szwajcarzy zamierzają zastąpić swoje obecnie stosowane akumulatory litowo-tlenkowo-tytanowe (LTO) właśnie XN50, które zaoferuje nową gamę modułów i pakietów baterii.

Akumulator zawiera XNO firmy Echion Technologies z Cambridge i przeszedł szeroko zakrojone testy, aby sprostać oczekiwaniom rynku. Warto wspomnieć, że Echion jest wiodącym na świecie dostawcą materiałów anodowych na bazie niobu. XN50 ma o 50 proc. lepszą gęstość energii niż porównywalne ogniwo LTO i obsługuje szybkie ładowanie.

Akumulator litowo-jonowy XN50 z anodą niobową /Fot. Echion

XN50 doskonale sprawdza się w trudnych warunkach, zapewniając jednocześnie doskonałą wydajność i wyjątkowe bezpieczeństwo. Dzięki przewidywanej żywotności ponad 10 000 cykli technologia baterii utrzymuje wysoką moc wyjściową przy utracie pojemności mniejszej niż 3 proc. nawet po intensywnym użytkowaniu. Wolna od PFAS formuła katody na bazie wody XN50 zmniejsza wpływ na środowisko.

Materiały Echion XNO, oparte na ekskluzywnych mieszanych składach i kształtach mikrocząstek chronionych 13 międzynarodowymi patentami, są obecnie produkowane w ilości kilku tysięcy ton rocznie. Na początku tego roku firma Echion Technologies zakończyła rundę finansowania serii B, pozyskując 35 mln dol. kapitału inwestycyjnego.

Jean de La Verpilliere, dyrektor generalny Echion Technologies, podsumowuje:

Z niecierpliwością czekamy na pojawienie się XN50 w terenie na dużą skalę, co umożliwi użytkownikom końcowym korzystanie z akumulatora zaprojektowanego specjalnie do zastosowań przemysłowych i transportu masowego.

Mowa o pociągach elektrycznych i hybrydowych zasilanych akumulatorowo, wywrotkach górniczych, autobusach elektrycznych z możliwością ładowania oraz pojazdach dostawczych.