To coś więcej niż zwykły egzoszkielet. Hyundai i Kia zapowiadają rewolucję w fabrykach

Hyundai i Kia zaprezentowały egzoszkielet X-ble Shoulder, który rewolucjonizuje wsparcie pracy fizycznej. Dzięki lekkiej konstrukcji, wspomaganiu do 5 kg na ramię i mobilności, urządzenie ma nie tylko odciążać pracowników w przemyśle, ale także podnosić bezpieczeństwo i wydajność w codziennych zadaniach.
Egzoszkielet X-ble Shoulder wkrótce trafi do fabryk Hyundaia i Kii /Fot. Hyundai

Egzoszkielet X-ble Shoulder wkrótce trafi do fabryk Hyundaia i Kii /Fot. Hyundai

X-ble Shoulder jest odpowiedzią na rosnące potrzeby w zakresie poprawy warunków pracy fizycznej, szczególnie w sektorze produkcyjnym i logistycznym. Projekt został opracowany przez Hyundai i Kia Robotics Lab, specjalizujące się w tworzeniu urządzeń wspierających fizyczne możliwości człowieka.

Egzoszkielet Hyundai/Kia wkrótce trafi do ich fabryk

X-ble Shoulder został stworzony, aby pomagać pracownikom wykonującym zadania nad głową – takie jak mechanik pod samochodem – poprzez zwiększenie siły i wytrzymałości górnej części ramion. Egzoszkielet może zmniejszyć obciążenie ramion nawet o 60 proc., a napięcie mięśnia naramiennego o 30 proc.

Czytaj też: Zastępują ludzi robotami. Gigantyczny skok wydajności w fabryce BMW

Najlepsze jest to, że X-ble Shoulder nie jest zasilany elektrycznie. To lekka, kompozytowa konstrukcja z włókna węglowego, która waży zaledwie ok. 1,9 kg i generuje siłę wspomagającą za pośrednictwem wielopunktowego “modułu kompensacji mięśni”, dlatego nie wymaga ładowania. Egzoszkielet pozwoli wykonać nawet 700 000 powtarzających się czynności składania i rozkładania rocznie.

Egzoszkielet X-ble Shoulder stworzono z myślą o branży motoryzacyjnej, ale może trafić on także do innych sektorów /Fot. Hyundai

Powstały dwie wersje X-ble Shoulder: podstawowa i regulowana. Pierwsza jest zaprojektowana z myślą o elastyczności i zapewnia siłę wspomagającą do 2,9 kgf, podczas gdy druga jest przeznaczona do powtarzalnych zadań, w których pracownicy powielają ten sam ruch. Regulowany, przenośny egzoszkielet można dostosować do maksymalnego momentu obrotowego, zapewniając do 3,7 kgf, co oznacza, że ramię robota jest w stanie unieść nieco ponad 3,7 kg przy minimalnym wysiłku ramion ze strony pracownika.

X-ble Shoulder, zgodnie z sugestią Hyundai i Kia, może być używany w różnych branżach, od budownictwa, motoryzacji i lotnictwa po stoczniowców i rolnictwo. Każda profesja, która mogłaby wykorzystać dodatkową siłę i wytrzymałość ramion, skorzysta na egzoszkielecie.

Egzoszkielet X-ble Shoulder jest dostępny w dwóch wersjach /Fot. Hyundai

Koreańczycy twierdzą, że rynek robotów noszonych i egzoszkieletów jest obecnie wart około 2,5 mld dol. i przewidują, że do 2029 r. wycena przekroczy ponad 10 mld dol. X-ble Shoulder będzie używany na liniach konserwacyjnych i produkcyjnych Kii i Hyundaia w pierwszej połowie 2025 r., a następnie trafi na rynek zagraniczny do 2026 r.

Obie firmy pracują również nad innymi robotami noszonymi o nazwie X-ble Waist, które mają pomagać w podnoszeniu ciężkich ładunków i zmniejszać ryzyko urazów pleców i talii, a także nad X-ble MEX, robotem medycznym do rehabilitacji osób z upośledzeniem chodzenia.

Według ekspertów, takie rozwiązania mogą wpłynąć nie tylko na warunki pracy, ale także na postrzeganie robotyki w społeczeństwie. Egzoszkielety mogą znaleźć zastosowanie także w rehabilitacji medycznej, wspierając osoby z ograniczeniami ruchowymi.