Szczątki znajdowały się na terenie kamieniołomu zlokalizowanego w południowo-wschodniej Anglii. To właśnie tam pracownicy natrafili na część drewnianego kadłuba. Sęk w tym, że do pobliskiego wybrzeża jest stamtąd kilkaset metrów. Zebranie informacji na temat statku powinno ułatwić zrozumienie istotnego okresu w żegludze morskiej Wyspiarzy. To właśnie wtedy, za sprawą kontroli nad kanałem La Manche, udało im się stworzyć sieć powiązań obejmujących prawie całą Europę.
Czytaj też: Epokowe odkrycie trafia na śmietnik historii. Data przybycia pierwszych ludzi do Ameryki jest zupełnie inna
Znalezisko obejmujące późno XVI-wieczny statek ukryty w osadach kamieniołomu było nieoczekiwane, ale bardzo mile widziane. Statek stwarza potencjał, by powiedzieć nam bardzo wiele o okresie, w którym mamy niewiele zachowanych dowodów potwierdzających budowę statków, a to był przecież okres wielkich zmian w budowie i żegludze. wyjaśnia archeolog morski, Andrea Hamel
Teren kamieniołomu, w którym pracowali przedstawiciele firmy CEMEX, leży obecnie około 300 metrów od pobliskiego wybrzeża. Oczywiście setki lat wstecz, w XVI wieku, mogło być zupełnie inaczej. I niemal na pewno było: woda sięgała wtedy znacznie dalej w głąb lądu aniżeli ma to miejsce obecnie. Być może wrak znalazł się tam, gdzie jest teraz po rozbiciu się o skały bądź porzuceniu przez załogę po tym, jak przestał być przydatny.
Wrak z czasów Elżbiety I Tudor powstał w drugiej połowie XVI wieku
Nie udało się określić, o jakiej dokładnie jednostce mowa, lecz naukowcy przeprowadzili analizę dendrochronologiczną, na podstawie której stwierdzili, że statek został wykonany z drewna dębu szypułkowego (Quercus robur). Drzewa wykorzystane na potrzeby produkcji zostały ścięte między 1558 a 1580 rokiem. Okres ten wiązał się z przejściem od metody polegającej na stosowaniu zachodzących na siebie desek do wywodzącej się z basenu Morza Śródziemnego, która wykorzystywała deski przybijane do wewnętrznej ramy.
Czytaj też: Pierwsza ceramika w Europie była produkowana tutaj. Zdumiewające, ile tysięcy lat liczy ta „technologia”
Odnaleziony wrak jest przykładem stosowania tej nowszej techniki. Tego typu statki były znacznie cięższe od poprzedników, nawet tych biorących udział w wyprawach zakończonych dotarciem do Ameryki. Ze względu na dobry stan zachowania, pozostałości znalezione w południowo-wschodniej Anglii stanowią cenne źródło wiedzy. Naukowcy wykorzystują skanowanie laserowe i fotografię cyfrową do dokumentowania tego, co zlokalizowali. Po zakończeniu całego procederu elementy konstrukcyjne zostaną ponownie umieszczone w warstwach osadowych w obrębie kamieniołomu, gdzie powinny być naturalnie chronione, tak jak to miało miejsce do tej pory.