Naukowcy z Uniwersytetu w Göteborgu przeprowadzili analizę ładunku, jaki transportował średniowieczny statek Skaftö, który zatonął w pobliżu Lysekil w Szwecji około 1440 roku. Chociaż wrak statku odkryto w 2003 roku, to dopiero niedawno badacze przyjrzeli się, jaka mogła być potencjalna trasa słynnego statku. O wszystkim dowiadujemy się z artykułu naukowego w czasopiśmie International Journal of Nautical Archaeology.
Czytaj też: Zaskakujące odkrycie w Wielkiej Brytanii. Fragmenty DNA sugerują o “podwójnym rodowodzie”
Pod kierownictwem Staffana von Arbina udało się zmapować najbardziej prawdopodobną trasę statku. Na jego pokładzie znajdowały się takie towary jak miedź, drewno dębowe, smoła, wapno palone, cegły i dachówki.
Wrak statku Skaftö skrywał cenne surowce – wiadomo, skąd one pochodziły
Przy pomocy nowoczesnych metod analitycznych udało się stwierdzić, że wapno palone pochodziło z Gotlandii, a miedź z obszaru dzisiejszej Słowacji – była ona najpewniej spławiana Wisłą do portu w Gdańsku. Ponadto z innych źródeł historycznych dowiadujemy, że Gdańsk był też punktem eksportowym dla drewna dębowego. Wszystkie informacje te łączyły się dla badaczy w logiczną całość.
Czytaj też: Ma 120 lat i znalazł się na dnie jeziora. Skąd wziął się tam ten wrak?
Skaftö najpewniej kierował się do Brugii w Belgii. Jak twierdzi główny autor badania:
Uważamy, że ostatecznym celem statku była Brugia w Belgii. W XV wieku to miasto było ważnym ośrodkiem handlowym. Ponadto wiemy również, że miedź produkowana w Europie Środkowej była stamtąd wysyłana do różnych portów śródziemnomorskich, w tym do Wenecji.
Czytaj też: XV-wieczny wrak w Bałtyku. Dawniej tym uzbrojonym po zęby statkiem pływał sam król
Wrak statku był dogłębnie badany w latach 2005-2009, ale dopiero w ostatnim czasie pojawiły się wyniki dogłębnych analiz, które przynoszą nam interesujące szczegóły ze średniowiecza – dowiadujemy się nie tylko, jakie towary transportowano na pokładach statków, ale również na jakich prawdopodobnych trasach. Jak widać, port w Gdańsku już w XV wieku pełnił bardzo istotną rolę na mapie Europy.