Bez tych maszyn niektóre misje nie będą możliwe. Wojsko USA wie jednak, że bezpieczeństwo to podstawa
Informowaliśmy już o tym, że flota V-22 Osprey jest dziwnie podatna na katastrofy i wygląda na to, że po tej ostatniej miarka się przebrała. Wojsko USA już oficjalnie zdecydowało się całkowicie uziemić całą flotę tych pionowzlotów we wszystkich oddziałach, a więc w Siłach Powietrznych, Marynarce Wojennej i Korpusie Piechoty Morskiej. To samo w sobie stanowi znaczący moment w zakresie bezpieczeństwa lotniczego i gotowości operacyjnej ledwie kilka dni po tragicznym wypadku CV-22B Sił Powietrznych USA u wybrzeży japońskiej wyspy Yakushima, które ponownie podniosło obawy dotyczące niezawodności i bezpieczeństwa tych maszyn.
Czytaj też: Szerszenie zalazły Rosjanom za skórę. Czym naprawdę są te drony przypominające zabawki?
Dla przypomnienia, 29 listopada śmigłowiec CV-22B Osprey amerykańskiego lotnictwa rozbił się podczas rutynowej misji szkoleniowej, co doprowadziło do tragicznej śmierci wszystkich ośmiu osób na pokładzie. Pomimo odnalezienia ciał sześciu osób, trwają poszukiwania pozostałych dwóch członków załogi i wraku. Wstępne śledztwo zasugerowało potencjalną awarię sprzętową jako przyczynę, choć szczegółowe dane jeszcze nie zostały jeszcze potwierdzone.
Czytaj też: Morok to nowy ukraiński dron kamikadze, który może narobić sporo hałasu
W odpowiedzi na to gen. dyw. Tony Bauernfeind z AFSOC zarządził uziemienie floty CV-22 Sił Powietrznych w dniu 6 grudnia 2023 roku jako środek ostrożności. Podobnie postąpiło Dowództwo Systemów Lotniczych Marynarki Wojennej (NAVAIR), ogłaszając całkowite uziemienie CMV-22B i MV-22B Marynarki Wojennej i Korpusu Piechoty Morskiej w celu minimalizacji ryzyka. To uziemienie ma szczególne znaczenie dla Korpusu Piechoty Morskiej, czyli największego operatora Ospreyów z tego trio, które są integralną częścią ich codziennych operacji. Wyniki śledztwa i kolejne decyzje będą kluczowe dla przyszłego wdrożenia i zaufania do tych maszyn.
Czytaj też: Korea Południowa łączy siły z Boeingiem. Te drony szpiegowskie zapewnią przewagę nad sąsiadem
Co do tej decyzji trudno się dziwić, bo Osprey doświadczył kilku poważnych wypadków od swojego pierwszego lotu w 1989 roku, a w tym trzech śmiertelnych katastrof MV-22B od marca 2022 roku. Incydenty te były przypisywane różnym czynnikom, bo błędom pilotów i problemom sprzętowym, takim jak awaria sprzęgła. Samo uziemienie Ospreyów podkreśla trwające wyzwania w równoważeniu gotowości operacyjnej z bezpieczeństwem w zaawansowanej lotnictwie wojskowym. Wyniki trwających śledztw będą kluczowe dla przyszłości programu Osprey i zapewnienia bezpieczeństwa załogom służących na tych złożonych i kluczowych pionowzlotach.