Kultowa Vespa to nie tylko środek transportu, ale też symbol włoskiej elegancji i ponadczasowego designu. Choć na rynku dostępne są nowoczesne, elektryczne wersje tych skuterów, wielu miłośników klasyki wciąż porusza się modelami wyposażonymi w silniki spalinowe. Teraz mogą oni połączyć tradycję z ekologiczną technologią, a wszystko dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu opracowanemu przez włoski start-up Retrokit.
Czytaj też: Projektant samochodów stworzył motocykl. Rezultat jest niesamowity
Firma stworzyła zestaw konwersyjny, który pozwala na przekształcenie tradycyjnej Vespy w pełni elektryczny jednoślad – i to bez konieczności modyfikowania oryginalnej ramy czy wyglądu skutera. Montaż jest szybki i intuicyjny, a cały proces można przeprowadzić w ciągu zaledwie czterech godzin.
Spalinowa Vespa z elektrycznym sercem
Serce zestawu stanowią dwa główne komponenty: potężny, 7000-watowy silnik elektryczny oraz kompaktowy, wymienny akumulator litowo-jonowy o pojemności 2350 Wh. Nowa jednostka napędowa zastępuje spalinowy układ Vespy, a bateria montowana jest w miejscu zbiornika paliwa pod siedzeniem.
Czytaj też: Ten motocykl elektryczny Yamaha weźmie motocross szturmem
Całość uzupełnia dedykowany kontroler zarządzający systemem oraz manetka przyspieszenia, a dla tych, którzy chcą jeszcze bardziej unowocześnić swój skuter, dostępne jest opcjonalne oświetlenie LED. Co ważne, Retrokit nie wymaga modyfikacji ramy skutera, a oryginalne tylne koło i hamulec pozostają nietknięte, co ułatwia instalację i sprawia, że konwersja jest w pełni odwracalna.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.focus.pl%2Fuploads%2F2025%2F02%2Fretro2-1600x1078.png&w=1600&q=85)
Zestaw dostępny jest w dwóch wariantach, odpowiadających klasycznym modelom Vespy o pojemności 50 cm3 i 125 cm3. Obie wersje oferują trzy tryby jazdy: oszczędny Eco, standardowy Drive i dynamiczny Sport. Niezależnie od wersji, elektryczny silnik generuje 28 Nm momentu obrotowego przy 2500 obr./min, zapewniając płynne i bezproblemowe przyspieszenie.
Zasięg w trybie Eco wynosi około 82 km na jednym ładowaniu, a pełne uzupełnienie baterii trwa około czterech godzin. Efektywność zwiększa dodatkowo system odzyskiwania energii kinetycznej (KERS), który pozwala na doładowywanie akumulatora podczas hamowania i jazdy z górki. Najważniejsza różnica pomiędzy wersjami to prędkość maksymalna. Model odpowiadający skuterowi o pojemności 50 cm3 jest elektronicznie ograniczony do 45 km/h, natomiast wariant 125 cm3 pozwala na rozpędzenie się do 80 km/h.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.focus.pl%2Fuploads%2F2025%2F02%2Fretro3-1600x1121.png&w=1600&q=85)
Retrokit zadbał również o cyfrową stronę swojej technologii. Zestaw oferuje trzy różne wersje cyfrowych wyświetlaczy, które zastępują oryginalne deski rozdzielcze Vespy. Właściciele mogą wybierać spośród okrągłych, owalnych i prostokątnych wersji, tak by nowoczesny ekran pasował do konkretnego modelu skutera. Jeśli ktoś woli korzystać ze smartfona, może zrezygnować z wyświetlacza i skorzystać z dedykowanej aplikacji mobilnej. Umożliwia ona monitorowanie kluczowych parametrów jazdy, takich jak prędkość, poziom baterii czy wybrany tryb jazdy.
Zestaw Retrokit kosztuje od 3500 dol. i jest dostępny na całym świecie, a producent oferuje opcję międzynarodowej wysyłki lotniczej. W porównaniu do kosztu nowego, elektrycznego skutera Vespa, który może sięgać nawet 7500 dol., to atrakcyjna alternatywa dla tych, którzy chcą zachować swój klasyczny pojazd, ale jednocześnie przestawić się na nowoczesne, bezemisyjne rozwiązanie.