Większość psów nie jest w stanie nauczyć się rozpoznawania nowych słów bez żmudnego treningu. Niektórym wystarczy, że usłyszą je zaledwie cztery razy, choć dotyczy to zwierząt specjalnie uzdolnionych. Jakiś czas temu potwierdziły to badania przeprowadzone przez uczonych z The Family Dog Project i węgierskiego Uniwersytetu Loránda Eötvösa.
Czytaj też: Psy widzą świat w niezwykły sposób. Jak ułatwia im to zmysł węchu?
Teraz ten sam zespół naukowców potwierdził, że psy kategoryzowane jako tzw. Gifted Word Learner różnią się także innymi cechami osobowości od psów “typowych”. Są one także bardziej figlarne i potrzebują więcej zabawy od innych ras. Obserwacje te opisano w czasopiśmie Animal Cognition.
Utalentowane psy a figlarność
Właścicieli 21 uzdolnionych psów (z grupy Gifted Word Learner) z całego świata poproszono o wypełnienie Kwestionariusza Postrzeganych Cech Osobowości Psów (Dog Personality Questionnaire, DPQ). Ujawnia on cechy osobowości u psów (a także kotów), co potwierdzono kilkoma zrecenzowanymi badaniami.
Dane na temat cech osobowości Gifted Word Learners zostały porównane z danymi uzyskanymi za pomocą tego samego kwestionariusza na dopasowanej próbie 144 “typowych” psów z Austrii i Węgier.
Dr Claudia Fugazza, główna autorka badania, mówi:
Ograniczyliśmy nasze badanie do border collie, ponieważ większość Gifted Word Learners należy do tej rasy.
Warto jednak podkreślić, że większość border collie nie wykazuje talentu do rozpoznawania słów, a także, że psy z innych ras mogą należeć do Gifted Word Learners.
Czytaj też: Psy potrafią odróżnić język znany od obcego. To umiejętność niepotwierdzona u innych zwierząt
Jedyna różnica między utalentowanymi a typowymi border collie była taka, że w DPQ wypełnionym przez właścicieli, te pierwsze były jeszcze bardziej figlarne od pozostałych. Warto wspomnieć, że psy należące do tzw. ras pracujących (myśliwskie, pasterskie, stróżujące, ratownicze) częściej się bawią od innych. Border collie są przez właścicieli postrzegane jako figlarne, ale u osobników utalentowanych poziom zabawy jest na jeszcze wyższym poziomie.
Ádám Miklósi, jeden z autorów badania, podsumowuje:
Nasze badanie pokazuje, że istnieje związek między niezwykle wysokim poziomem figlarności a uzdolnieniami w uczeniu się etykiet słownych obiektów u psów. Należy jednak zauważyć, że nie musi to oznaczać, że figlarność jest tym, co powoduje pojawienie się tego talentu. Nie wykluczamy tego, ale może być również tak, że ekstremalna figlarność u utalentowanych osobników jest napędzana lub postrzegana przez właścicieli jako wynik częstych zabawowych interakcji z ich psami, z nazwanymi zabawkami.