USS New Jersey (SSN 796) to jedenasty okręt podwodny klasy Virginia dostarczony przez HII-Newport News Shipbuilding (HII-NNS) i 23. zbudowany w ramach umowy o współpracy z General Dynamics Electric Boat. Nazwę “New Jersey” nadała mu w listopadzie 2021 r. w NNS sponsorka statku, Susan DiMarco, mieszkanka New Jersey, emerytowana stomatolog i żona byłego sekretarza bezpieczeństwa wewnętrznego Jeha Johnsona.
Czytaj też: Nowy okręt podwodny Chin będzie “koszmarem” dla Amerykanów
Oczekuje się, że okręt podwodny wejdzie do służby pod koniec 2024 r. Ceremonię przekazania do służby New Jersey zaplanowano na 14 września.
Kapitan Mike Hollenbach, kierownik programu okrętów podwodnych klasy Virginia, mówi:
Jesteśmy podekscytowani, że kolejny okręt podwodny klasy Virginia wykonał poważny krok w kierunku rozmieszczenia w naszej flocie i zwiększenia zdolności bojowych Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych.
Kolejny atomowy okręt podwodny klasy Virginia
Program okrętów podwodnych klasy Virginia został zainicjowany w celu zastąpienia floty jednostek klasy Los Angeles, która służyła od lat 70. XX wieku. Zaprojektowane, aby sprostać wymaganiom Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych w epoce po zimnej wojnie, okręty podwodne klasy Virginia charakteryzują się ulepszoną niewidzialnością, dużymi możliwościami obserwacji i specjalnymi ulepszeniami bojowymi, które pozwalają im odnaleźć się w wielu misjach.
Czytaj też: Kronos to okręt podwodny, jakiego jeszcze nie było. To, co robi w wodzie, nie mieści się w głowie
USS New Jersey jest napędzany reaktorem jądrowym o mocy 280 000 KM, turbinami parowymi oraz napędem głównym i wtórnym. Może zejść na głębokość do 240 m i zostać uzbrojony w rakiety manewrujące Tomahawk, rakiety przeciwokrętowe Harpoon i torpedy o różnej charakterystyce. Okręty podwodne klasy Virginia mogą osiągać w zanurzeniu prędkość ponad 25 węzłów (46 km/h) i przebywać w zanurzeniu maksymalnie do trzech miesięcy.
W lutym 2024 r. ogłoszono, że USS New Jersey zakończył wstępne próby morskie. Firma HII-NNS podała, że statek spędził kilka dni na morzu, sprawdzając swoje kluczowe systemy i komponenty. Testy obejmowały zanurzenie okrętu podwodnego i wykonanie manewrów z dużą prędkością na powierzchni oraz w zanurzeniu.
Według firmy w budowie okrętu New Jersey uczestniczyło ponad 10 000 stoczniowców z NNS i Electric Boat wraz z tysiącami dostawców z całego kraju, w tym ponad 100 z New Jersey, którzy wspierają budowę okrętów podwodnych.