Dżura to najnowsze ukraińskie dzieło w sektorze militarnym
Ukraiński producent pojazdów opancerzonych, NVO „Praktyka”, po raz pierwszy zaprezentował właśnie swój lekki pojazd opancerzony o nazwie Dżura (Djura). Jest to pojazd taktyczny typu SUV, który został zbudowany na bazie cywilnego terenowego samochodu Toyota Land Cruiser 70. Nie można więc oczekiwać po nim fenomenalnych możliwości bojowych i rzeczywiście Dżura jest przeznaczona do wykonywania zadań o niskim ryzyku. Efekt? Może być używana głównie przez jednostki policji oraz siły specjalne do bardzo specyficznych akcji, w których nie oczekuje się znacznego oporu ze strony wrogów.
Czytaj też: Ukraina idzie na rekord. W 2024 roku wyprodukuje niewyobrażalną liczbę dronów
Cechami szczególnymi pojazdu Dżura jest stosunkowo niska masa i kompaktowe rozmiary, które pozwalają przedrzeć się przez trudny teren i uniknąć wykrycia. Kiedy jednak zrobi się już gorąco, pancerz na poziomie STANAG 4569 lvl 1 ma ochronić personel przed pociskami kalibru 5,45 mm oraz wybuchem kilku granatów pod kołami lub bezpośrednio pod pojazdem. Jeśli z kolei idzie o możliwości bojowe, Dżura jest wyposażona w otwartą wieżyczkę dla karabinu maszynowego 7,62 mm z niewielką osłoną pancerną.
Czytaj też: Ukraina z kolejną innowacją. Ten robot ocali rannych żołnierzy
Dżura jest napędzana silnikiem wysokoprężnym o mocy 200 koni mechanicznych i momencie obrotowym 430 Nm. Może być wyposażona w automatyczną, półautomatyczną lub manualną skrzynię biegów. Zasięg i prędkość maksymalna tego pojazdu nie zostały bezpośrednio podane w artykule, ale wedle spekulacji zasięg może wynosić od 500 do 800 kilometrów na jednym baku w zależności od warunków. Co do prędkości maksymalnej, to również zależy od wersji i konfiguracji, ale typowo pojazdy tego typu osiągają prędkość około 100-120 km/h, a więc dwu-, a nawet trzykrotnie wyższą od pojazdów opancerzonych. Aktualnie nic jednak nie wiemy na temat wdrożenia tego pojazdu na służbę.