Tę Toyotę widujecie na ulicach. Ukraina zrobiła z niej wojskowy pojazd Dżura

Wykorzystywanie komercyjnych podstaw do budowy wojskowej potęgi jest rzadkością… chyba że mowa o pojazdach lekko opancerzonych, których rolą jest głównie transport. Wtedy do gry wchodzą firmy pokroju ukraińskiego producenta NVO “Practika”, który pokazał właśnie pojazd Dżura na bazie legendarnego samochodu terenowego.
Tę Toyotę widujecie na ulicach. Ukraina zrobiła z niej wojskowy pojazd Dżura

Dżura to najnowsze ukraińskie dzieło w sektorze militarnym

Ukraiński producent pojazdów opancerzonych, NVO „Praktyka”, po raz pierwszy zaprezentował właśnie swój lekki pojazd opancerzony o nazwie Dżura (Djura). Jest to pojazd taktyczny typu SUV, który został zbudowany na bazie cywilnego terenowego samochodu Toyota Land Cruiser 70. Nie można więc oczekiwać po nim fenomenalnych możliwości bojowych i rzeczywiście Dżura jest przeznaczona do wykonywania zadań o niskim ryzyku. Efekt? Może być używana głównie przez jednostki policji oraz siły specjalne do bardzo specyficznych akcji, w których nie oczekuje się znacznego oporu ze strony wrogów.

Czytaj też: Ukraina idzie na rekord. W 2024 roku wyprodukuje niewyobrażalną liczbę dronów

Cechami szczególnymi pojazdu Dżura jest stosunkowo niska masa i kompaktowe rozmiary, które pozwalają przedrzeć się przez trudny teren i uniknąć wykrycia. Kiedy jednak zrobi się już gorąco, pancerz na poziomie STANAG 4569 lvl 1 ma ochronić personel przed pociskami kalibru 5,45 mm oraz wybuchem kilku granatów pod kołami lub bezpośrednio pod pojazdem. Jeśli z kolei idzie o możliwości bojowe, Dżura jest wyposażona w otwartą wieżyczkę dla karabinu maszynowego 7,62 mm z niewielką osłoną pancerną.

Czytaj też: Ukraina z kolejną innowacją. Ten robot ocali rannych żołnierzy

Dżura jest napędzana silnikiem wysokoprężnym o mocy 200 koni mechanicznych i momencie obrotowym 430 Nm. Może być wyposażona w automatyczną, półautomatyczną lub manualną skrzynię biegów. Zasięg i prędkość maksymalna tego pojazdu nie zostały bezpośrednio podane w artykule, ale wedle spekulacji zasięg może wynosić od 500 do 800 kilometrów na jednym baku w zależności od warunków. Co do prędkości maksymalnej, to również zależy od wersji i konfiguracji, ale typowo pojazdy tego typu osiągają prędkość około 100-120 km/h, a więc dwu-, a nawet trzykrotnie wyższą od pojazdów opancerzonych. Aktualnie nic jednak nie wiemy na temat wdrożenia tego pojazdu na służbę.