Jeżeli masz tatuaż lub makijaż permanentny, powinieneś to wiedzieć

Tusze używane do tatuaży i makijaży permanentnych mogą zawierać bakterie nie tylko tlenowe, ale i beztlenowe. To oznacza, że wprowadzone pod powierzchnię skóry mogą przetrwać przez długi czas, nawet bez dopływu powietrza.
Człowiek z tatuażem – zdjęcie poglądowe /Fot. Unsplash

W Stanach Zjednoczonych co piąta dorosła osoba ma przynajmniej jeden tatuaż, a na świecie jest ich ponad 200 mln. Niestety, nawet tatuaż wykonany przez profesjonalistę, może okazać się szkodliwy dla naszego zdrowia. Badania przeprowadzone przez naukowców z National Center for Toxicological Research (NCTR) i Center for Food Safety and Applied Nutrition (CFSAN), które są częścią FDA, nie są optymistyczne. W ok. 35 proc. tuszów do tatuażu i makijażu permanentnego w USA wykryto bakterie tlenowe oraz beztlenowe. Szczegóły opisano w czasopiśmie Applied and Environmental Microbiology.

Czytaj też: Tatuaże mogą zawierać szkodliwe związki. Opalanie i infekcje bakteryjne mogą je uwalniać

Dr Seong-Jae Kim, mikrobiolog z NCTR, mówi:

Nasze odkrycia ujawniają, że nieotwarte i zapieczętowane tusze do tatuażu mogą zawierać bakterie beztlenowe, które, jak wiadomo, rozwijają się w środowiskach o niskiej zawartości tlenu, takich jak warstwa skóry właściwej, obok bakterii tlenowych. To sugeruje, że zanieczyszczone tusze do tatuażu mogą być źródłem infekcji od obu typów bakterii.

Czy tusz do tatuażu jest sterylny? Niekoniecznie, nawet jeżeli etykieta tak twierdzi

Głównym celem nowego badania była ocena częstości występowania zanieczyszczeń mikrobiologicznych w tuszach do tatuażu dostępnych na rynku amerykańskim. Naukowcy przetestowali 75 tuszów od 14 różnych producentów, pobranych z zapieczętowanych, wcześniej nieotwieranych butelek. W celu wykrycia bakterii tlenowych zmieszali 1-2 gramy roztworu tuszu do tatuażu z odpowiednim medium i inkubowali je w standardowym inkubatorze, a w celu wykrycia bakterii beztlenowych zmieszali roztwór tuszu z odpowiednim medium i inkubowali je w komorze beztlenowej. Komora ta jest utrzymywana beztlenowo poprzez ciągłe przepłukiwanie mieszanką gazów, takich jak azot, dwutlenek węgla i wodór.

Czytaj też: Boisz się krwi i nie lubisz bólu? Te tatuaże są idealne dla Ciebie

Badacze odkryli, że około 35 proc. tuszów do tatuażu lub makijażu permanentnego sprzedawanych w USA było zanieczyszczonych bakteriami – zarówno tlenowymi, jak i beztlenowymi. Najczęściej pojawiały się bakterie z rodzaju Staphylococcus. Nie było żadnego związku z etykietą produktu, według której tusz miał być sterylny, a rzeczywistym brakiem zanieczyszczeń mikrobiologicznych.

Tusze do tatuaży mogą być skażone bakteriami, nawet jeżeli są opisane jako “sterylne” /Fot. Unsplash

Dr Seong-Jae Kim dodaje:

Rosnąca popularność tatuowania w ostatnich latach zbiegła się ze wzrostem powikłań lub reakcji niepożądanych związanych z tatuażami. Należy zauważyć, że zakażenia drobnoustrojami stanowią tylko jeden aspekt tych powikłań. Oprócz zakażeń drobnoustrojami, powikłania immunologiczne, takie jak reakcje zapalne i nadwrażliwość alergiczna, a także reakcje toksyczne, stanowią znaczną część tych problemów. W świetle wyników naszych badań chcemy podkreślić znaczenie ciągłego monitorowania tych produktów w celu zapewnienia bezpieczeństwa drobnoustrojów w tuszach do tatuażu.

Naukowcy będą rozwijać swoje badania w dwóch kluczowych kierunkach. Opracują bardziej wydajne metody wykrywania drobnoustrojów w tuszach do tatuażu, dzięki czemu proces będzie szybszy, dokładniejszy i mniej pracochłonny. Przeprowadzą również systematyczne badania w celu pogłębienia wiedzy na temat skażenia drobnoustrojami w tuszach do tatuażu i makijażu permanentnego. Obejmą one badanie występowania, współwystępowania i różnorodności zanieczyszczeń mikrobiologicznych, co jest niezbędne do zapobiegania zanieczyszczeniom tych produktów.