Pierwszy lot tureckiego HÜRKUŞ-II. Ten nowoczesny samolot szkoleniowy ma zrewolucjonizować trening pilotów
Wedle dotychczasowych zapowiedzi HÜRKUŞ-II, czyli nowej generacji samolot szkoleniowy Turcji, stanowi istotny krok naprzód w szkoleniu pilotów. Został opracowany całkowicie przy użyciu krajowych zasobów przez Turkish Aerospace Industries i 30 grudnia 2024 roku odbył swój dziewiczy lot. Teraz samolot przygotowuje się do integracji z Siłami Powietrznymi Turcji, a niedawne ogłoszenie sugeruje, że kiedy już trafi na służbę, to raz na zawsze zmieni oblicze wojskowego lotnictwa szkoleniowego. Trudno się temu dziwić, bo HÜRKUŞ-II ma zastąpić używane obecnie przez TAF samoloty szkoleniowe HÜRKUŞ-B. Wiemy, że pierwsze 15 jednostek ma zostać dostarczonych do jednej z eskadr już w bieżącym roku, a dodatkowe 40 egzemplarzy samolotów ma trafić do wojskowych hangarów już do 2027 roku.
Czytaj też: Te samoloty wojskowe po dziś dzień rozpalają wyobraźnię, ale coraz częściej wypełniają złomowiska
W porównaniu do swojego poprzednika HÜRKUŞ-II charakteryzuje się kompozytową strukturą, co czyni go znacznie lżejszym i bardziej efektywnym. Napędza go z kolei turbośmigłowy silnik Pratt & Whitney Canada PT6A-68T o mocy 1600 KM, którego konstrukcja umożliwia przeprowadzanie lotów w odwróconej pozycji przez nawet 30 sekund. Z kolei ulepszenia względem poprzednika obejmują szerokokątny wyświetlacz HUD, przeprojektowaną osłonę kabiny oraz zaawansowane systemy, takie jak krajowy system chłodzenia, pompa hydrauliczna i nowoczesne systemy komunikacyjne. Wszystkie te modyfikacje mają na celu poprawę wydajności, bezpieczeństwa i wszechstronności, stawiając jednocześnie HÜRKUŞ-II w bezpośredniej konkurencji z czołowymi samolotami szkoleniowymi na świecie. Samolot ten wyróżnia się też wzmocnioną osłoną kabiny oraz podwoziem o wysokiej amortyzacji.
Czytaj też: Tak wygląda nowa era lotnictwa wojskowego. Historyczny test zakończony
HÜRKUŞ-II zaprojektowano nie tylko jako rewolucyjny samolot szkoleniowy, ale również jako lekki samolot szturmowy, co czyni go wszechstronnym narzędziem dla tureckiego lotnictwa. Jego możliwości obejmują patrolowanie granic, operacje antynarkotykowe, bliskie wsparcie powietrzne, rozpoznanie zbrojne, przechwytywanie celów czy nadzór. Samolot jest przystosowany do operacji zarówno w warunkach dobrej widoczności, jak i wtedy, kiedy tylko przyrządy informują pilota o otoczeniu, co zapewnia elastyczność w różnych scenariuszach szkoleniowych i bojowych.
Czytaj też: Wojskowi USA zdradzili tajemnicę nowej broni. Przeleci ponad 1000 km, ale to nie wszystko
Niedawny dziewiczy lot HÜRKUŞ-II jest świadectwem postępów tureckiego sektora obronnego i lotniczego. Podczas 20-minutowego pierwszego lotu samolot osiągnął wysokość 1980 metrów i rozwinął prędkość 259 km/h, a całe wydarzenie zostało uwiecznione na wideo, które potwierdziło stabilność maszyny w locie. Pozostaje więc czekać na kolejne informacje na temat tego, jak HÜRKUŞ-II rzeczywiście zrewolucjonizował szkolenie wojskowych pilotów