Liczące 9,4 miliona mieszkańców chińskie miasto Jinan trafiło na pierwsze strony gazet i nagłówki portali informacyjnych. Inżynierowie China Railway 14th Bureau Group Co. zakończyli bowiem budowę 3,3-kilometrowego podwodnego odcinka tunelu, który pobił rekord świata. Składa się on z 500 pierścieni rurowych i ma średnicę 17 m, największą spośród wszystkich tuneli na świecie. Dla porównania, Eurotunel pod kanałem La Manche, łączący Wielką Brytanię i Francję, ma trzy tunele – każdy o średnicy ok. 7,6 m.
Rekordowy tunel pod Żółtą Rzeką
Tunel został zbudowany jako część nowego odcinka drogi, który połączy kluczowe miasta – Jinan i Huanggang – w prowincji Szantung. Jest to jedno z najbardziej zaawansowanych przedsięwzięć inżynieryjnych w historii tego regionu, które wyznacza nowe standardy w budownictwie.
Czytaj też: Z Londynu do Nowego Jorku w 54 minuty! Tunel za biliony dolarów to przyszłość transportu
Tunel przebiega pod dnem Żółtej Rzeki, jednej z największych rzek w Chinach. Odcinek ten, będący częścią większego projektu infrastrukturalnego, ma na celu usprawnienie transportu pomiędzy dwoma dużymi miastami, co ma bezpośredni wpływ na rozwój gospodarczy regionu. Projekt jest także kluczowy dla zmniejszenia korków i poprawy jakości życia mieszkańców tych obszarów.
Jednak to, co wyróżnia tę inwestycję, to nie tylko jej imponujące wymiary, ale także tempo, w jakim została zrealizowana. Załogi rozpoczęły drążenie 1 września 2024 r. i chociaż cały tunel nie został jeszcze ukończony, część podwodnej osłony już tak. Została ona ukończona w zaledwie 110 dni. Maszyna drążąca Shanhe miała dzienną szybkość postępu wynoszącą 16-18 m, ustanawiając nowy rekord świata.
Mowa o maszynie wiertniczej należącej do niemieckiej firmy Herrenknecht i znanej jako “Shanhe” o średnicy wykopu 17,5 m, czyli mającej ok. 5 pięter wysokości. Napęd głowicy tnącej ma 7510 KM (5600 kW) i około 35 017 kNm momentu obrotowego. Wytrzymuje ciśnienie do 7,5 bara, czyli 7,5 razy większe niż normalne ciśnienie atmosferyczne na poziomie morza. Komora wykopaliskowa na końcu roboczym Shanhe może wytrzymać ciśnienie do 15 barów, wykorzystując specjalistyczną automatyczną poduszkę powietrzną do wyrównywania ciśnienia, utrzymywania stabilności i zapobiegania zawaleniu lub zalaniu.
Koło tnące jest wyposażone w system płukania, który pomaga zapobiegać zapychaniu. Maszyna drążąca ma również teleskopowy system kamer w komorze wykopaliskowej do monitorowania ostrzy tnących i czoła tunelu. Zmniejsza to potrzebę interwencji hiperbarycznej pracowników konserwacyjnych, co jest czasochłonne i niebezpieczne.
Gdyby ktoś chciał kupić Shanhe dla własnego użytku, prawdopodobnie kosztowałoby to co najmniej 80 mln dol. Szacunki te opierają się na fakcie, że Santa Clara Valley Transportation Authority (VTA) w USA wydało 76 mln dol. na Herrenknecht TBM o średnicy 16,46 metra.
Projekt nie tylko podkreśla zaawansowanie dostępnej technologii, ale także wprowadza nową jakość w budowie podwodnych tuneli. Aby zapobiec osuwiskom i zniszczeniom strukturalnym w trudnym, podwodnym terenie, projektanci zastosowali innowacyjne metody zabezpieczeń, które zapewniają stabilność całej konstrukcji na długie lata. Prace budowlane wymagały także precyzyjnego zarządzania wodami gruntowymi, co stanowiło duże wyzwanie w obliczu wielkiej głębokości i zmiennego poziomu rzeki.
Rekordowy tunel pod Żółtą Rzeką to przykład nie tylko rozwoju technologii, ale także zaangażowania w budowę nowoczesnej infrastruktury. Zakończenie prac zaplanowano na koniec 2025 r.