Najdłuższy tunel autostradowy świata ukończony. Cały świat ma opóźnienia, a Chiny zrobiły to przed czasem

Chińczycy mają kolejną pozycję do zapisania na liście imponujących osiągnięć tego kraju. Tym razem powodem jest ukończenie budowy tunelu autostradowego, który jest nie tylko wyjątkowo długi, ale został przy tym wydrążony w rekordowo krótkim czasie. 
Najdłuższy tunel autostradowy świata ukończony. Cały świat ma opóźnienia, a Chiny zrobiły to przed czasem

Inwestycja realizowana na zachodzie Chin miała na celu skrócenie czasu potrzebnego na przejechanie między południową i północną częścią regionu autonomicznego Sinciang. Długi na 22,1 kilometra tunel Tianshan Shengli powstawał cztery lata. O skali sukcesu, jakim było wykonanie tego zadania w tym czasie najlepiej świadczy fakt, że dokonano tego… 1,5 roku przed czasem. Fenomenalny wynik, wszak przyzwyczailiśmy się, iż tego typu projekty się zwykle przeciągają, a nie na odwrót. 

Czytaj też: W Chinach powstała niskoemisyjna autostrada. Pokazuje przyszłość transportu

Góry Tienszan stanowiły naturalną barierę dla osób podróżujących drogą lądową w tej części Państwa Środka. Z tego względu konieczne było stworzenie drogi, która prowadziłaby przez ich środek. W związku z tym  na początku tego tygodnia zakończono prace poświęcone drążeniu tunelu. Dzięki niemu czas potrzebny na przedostanie się z jednej strony gór na drugą wyniesie zaledwie 20 minut. Wcześniej taka podróż zajmowała aż trzy godzin. 

https://twitter.com/VoiceofPD/status/1873910697056432256

Ten tunel autostradowy będzie natomiast częścią jeszcze większego projektu: autostrady Urumczi-Yuli, łączącej stolicę regionu, Urumczi z Korlą – miastem położonym na południu regionu Sinciang. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, a nic nie wskazuje na to, by miało stać się inaczej, to owa droga zostanie udostępniona dla ruchu w nadchodzącym roku. 

Długi na ponad 22 kilometry tunel autostradowy wydrążony w górach Tienszan połączy północną i południową część regionu Sinciang. Inwestycja została zrealizowana w cztery lata – na 1,5 roku przed czasem

W ramach prowadzonych prac, związanych z tworzeniem tytułowego połączenia, konieczne było wydrążenie dwóch tuneli drogowych oraz jednego serwisowego, umieszczonego między nimi. Oczywiście zakończenie tego typu prac nie oznacza, że pierwsi kierowcy zaczną jeździć tą trasą już w styczniu 2025 roku. Zanim tak się stanie robotnicy będą musieli sfinalizować kwestie związane z położeniem jezdni czy zamontowaniem instalacji elektrycznych. Ostatecznie tunel ma zostać otwarty w październiku.

Czytaj też: Chińska odpowiedź na wyzwania współczesnego bezpieczeństwa. Policyjny robot RT-G w akcji

Jako że pasmo górskie Tienszan dzieli region autonomiczny Sinciang na dwie części, to stworzenie rzeczonego tunel zdecydowanie ułatwi komunikację pomiędzy nimi. Docelowo możliwe ma się stać zdecydowanie szybsze przejechanie trasy między Urumczi a Korlą. O ile wcześniej jej pokonanie wiązało się z siedmiogodzinnym przejazdem, tak teraz uda się powtórzyć ten wyczyn ponad dwukrotnie szybciej – w około trzy godziny. Jak widać, chińskie inwestycje robią wrażenie nie tylko ze względu na ich skalę, ale również tempo realizacji.