Nowy projekt amerykańskiej firmy Trek może zrewolucjonizować sposób, w jaki myślimy o kolarstwie górskim. Współpraca z PipeDream Cycles, znaną z produkcji stalowych ram o wyjątkowej trwałości, obiecuje rower, który idealnie sprawdzi się na wymagających trasach.
Czytaj też: Trek nie chce zostać w tyle. Nowe modele Rail+ i Powerfly+ z silnikami Bosch
Choć na razie szczegóły techniczne są trzymane w tajemnicy, mówi się, że rower wykorzysta stalową ramę z pełnym zawieszeniem klasyczną i niezawodną konstrukcję, która zapewnia komfort jazdy w trudnym terenie. Czy skusilibyście się na takie cacko?
Trek zaskakuje stalowym rowerem z pełnym zawieszeniem
Choć stalowe ramy rowerów z pełnym zawieszeniem nie są nowością w branży, to do tej pory były one głównie domeną małych, niszowych producentów, jak Sour Bicycles czy Starling Cycles, które od lat oferują stalowe rowery górskie. Trek, jako gigant na rynku, może jednak wprowadzić tę koncepcję do głównego nurtu. Istnieje jednak wiele wątpliwości, czy stal, mimo swoich atutów, sprosta wymaganiom nowoczesnych rowerów full-suspension, które w głównej mierze korzystają z lekkich i sztywnych materiałów jak karbon czy aluminium.
Czytaj też: Rewolucja w sterowaniu rowerem! Campagnolo wprowadza manetkę przyszłości
Ramki stalowe, mimo iż cięższe od tych wykonanych z włókna węglowego, oferują inne korzyści, które mogą przyciągnąć rowerzystów poszukujących komfortu i trwałości. Stal jest elastyczna, a jej naturalne właściwości tłumienia drgań zapewniają lepsze poczucie kontroli i komfortu na wyboistych szlakach. Ponadto, stalowe ramy są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne, co czyni je idealnymi do intensywnego użytkowania w trudnych warunkach.
Na razie Trek nie ujawnia żadnych szczegółów specyfikacji stalowego roweru z pełnym zawieszeniem, ale wiadomo, że prototyp powstaje z myślą o rowerzystach szukających “wytrzymałej i komfortowej maszyny do jazdy w trudnym terenie”. Istnieje również możliwość, że nowa konstrukcja będzie korzystać z technologii, które już stosowane są w innych modelach Trek, jak zawieszenie IsoStrut, które zapewnia efektywne tłumienie wstrząsów, bez konieczności instalowania tylnego amortyzatora. Wiadomo także, że firma nie planuje rezygnować z produkcji rowerów górskich z aluminium i włókna węglowego, a stalowa opcja ma być uzupełnieniem ich oferty.
Choć projekt stalowego roweru Trek budzi duże emocje, na razie firma nie podała daty premiery produkcyjnej. Wiadomo, że testy prototypu “są w toku”, ale muszą one przejść jeszcze przez fazę testów, zanim rower trafi do masowej produkcji. Biorąc pod uwagę, że jest to projekt niszowy, a produkcja stalowych ram z pełnym zawieszeniem nie jest powszechna, na premierę pełnowartościowego modelu będziemy musieli poczekać jeszcze kilka miesięcy lub nawet lat.