Toyota: historia marki
Historia Toyoty rozpoczyna się w 1918 roku. Właśnie wtedy Sakichi Toyoda utworzył firmę Toyoda Spinning and Weaving Co. Ltd. Przedsiębiorstwo w istotny sposób zrewolucjonizowało japoński rynek tekstylny. Z pomocą swojego syna, Kiichiro, Sakichi Toyoda opracował całkowicie zautomatyzowany warsztat tkacki. W 1926 roku japoński konstruktor założył firmę Toyoda Automatic Loom Works. Cztery lata później zmarł, a stery przejął jego syn.
W 1933 roku w strukturze firmy wyodrębniony został dział samochodów. Kiichiro dostrzegał w tym posunięciu sporą szansę na rozwój – w tamtym czasie, japoński rynek motoryzacyjny dopiero raczkował. W tym samym roku, zbudowany został 6-cylindrowy silnik, o pojemności 3,4 litra. Pierwszy samochód, oznaczony jako A1, został zaprezentowany w 1935 roku. Zgodnie z zapotrzebowaniem rynku firma zaangażowała znaczne moce do produkcji autobusów i samochodów ciężarowych. Jednocześnie wciąż trwały prace nad modelami osobowymi. Na rynku pojawił się model AA – następca A1. W 1937 roku zapadła decyzja o utworzeniu firmy toyota Motor Co. Ltd. W tym czasie pojawiło się też legendarne logo – litera T, utworzona z trzech owali.
Wybuch II wojny światowej sprawił, że wielu producentów zakończyło działalność, inni rozpoczęli produkcję na rzecz wojska. Toyota nie ustawała jednak w pracach nad stworzeniem samochodu osobowego, który zmotoryzuje Japonię. Model SA był gotowy w 1947 roku, jednak nie spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem, w następstwie czego firma popadła w tarapaty finansowe. Kiichiro Toyoda zrezygnował ze stanowiska prezesa. Jego obowiązki przejął Taizo Ishida. Ta decyzja niebawem miała przynieść wymierne korzyści.
Już w 1951 roku zbudowany został prototyp modelu BJ, inspirowany Jeepem Willisem. Model ten dał początek legendarnej serii Land Cruiser – samochodów terenowych, produkowanych do dziś. W 1952 roku produkcja wzrosła do poziomu 14 tys. aut rocznie. 3 lata później firma zaprezentowała model Crown. w 1957 roku do sprzedaży trafiła Toyota Corona.
W latach 60. firma zaczęła aktywna działalność na rynkach zagranicznych. Nowe przedstawicielstwa otwarto w USA, Kanadzie i w Brazylii. Japońskie samochody trafiły też na stary kontynent, w pierwszej kolejności – do Danii.
W 1966 roku, firma zaprezentowała model Corolla – jeden z najważniejszych w swojej historii. Kompaktowa Toyota jest produkowana do dziś i ciągle cieszy się niesłabnącą popularnością.
W 1982 roku doszło do połączenia firm Toyota Motor Company i Toyota Motor Sales, w następstwie czego powstało przedsiębiorstwo Toyota Motor Corporation. W 1984 roku firma nawiązała partnerstwo z General Motors, tworząc spółkę The United Motor Manufacturing Inc. Na rynku amerykańskim, ogromnym powodzeniem cieszył się model Camry, jednak, jak pozostałe japońskie samochody z tamtego okresu, duża limuzyna Toyoty była postrzegana przez amerykanów jako przystępny cenowo sedan średniej klasy. Aby zdobyć sympatię bardziej zamożnych odbiorców, firma zdecydowała się na utworzenie nowej marki. W 1989 roku zadebiutował pierwszy Lexus – model LS400, mający skutecznie konkurować z najlepszymi europejskimi limuzynami. W 1997 roku, zadebiutowała Toyota Prius – model, który rozpoczął hybrydową rewolucję. Obecnie, Toyota hybrydowa stanowi ważną część oferty producenta, powoli wypierając z cennika modele z silnikiem wysokoprężnym.
Toyota: modele
Toyota jest jednym z niewielu japońskich producentów, obecnych w niemal każdym segmencie rynkowym. W portfolio firmy ujęte są nie tylko modne SUV-y i crossovery, ale także samochody miejskie, limuzyny, sportowe coupe, auta terenowe i użytkowe. Nie można też nie wspomnieć o modelach z napędem spalinowo-elektrycznym, jakie w swojej ofercie posiada Toyota. Nowości hybrydowe zaczynają wypierać modele z jednostką diesla i właśnie taki jest cel producenta.
Samochody osobowe Toyota to:
- Toyota AYGO,
- Toyota Yaris (również w wersji hybrydowej),
- Toyota Corolla (hatchback, sedan i kombi, również w wersji hybrydowej),
- Toyota Camry (wyłącznie w wersji hybrydowej),
- Toyota Prius (wyłącznie w wersji hybrydowej),
- Toyota Prius+ (kompaktowy VAN),
- Toyota Mirai (z napędem wodorowym).
- Segment crossoverów i SUV-ów reprezentuje:
- Toyota CH-R (również w wersji hybrydowej),
- Toyota RAV4 (również w wersji hybrydowej).
Modele terenowe to:
- Toyota Land Cruiser,
- Toyota Hilux.
Oferta sportowych coupe składa się z następujących modeli:
- Toyota GT86,
- Toyota GR Supra.
Na rynku polskim oferowane są dwa modele użytkowe – PROACE i PROACE City.
Toyota: zalety i wady
Wskazując na największe zalety samochodów Toyoty na pierwszym miejscu należy wymienić niezawodność. Japońskie maszyny słyną z solidnej, dopracowanej konstrukcji, która nie zawodzi nawet po wielu latach. Kolejna mocna strona Toyoty to innowacyjność. To właśnie japoński producent spopularyzował napęd hybrydowy i od chwili prezentacji pierwszego Priusa nie ustaje w pracach nad udoskonaleniem tej technologii. w niepamięć odszedł zachowawczy design (nadwozia i wnętrza) japońskich aut. Współczesne Toyoty zachwycają nowoczesną linią, która zdecydowanie może się podobać.
Toyoty nie są jednak pozbawione wad. Sporym minusem japońskiego producenta jest przestarzały system multimedialny, służący do obsługi wyposażenia z zakresu info-rozrywki. Pod tym względem, większość europejskich producentów wypada lepiej. P stronie minusów należy odnotować też ceny części zamiennych i usług serwisowych w autoryzowanej sieci.
Ile kosztuje Toyota?
Pod względem cenowym, Toyota nie odbiega znacząco od europejskiej konkurencji. Najtańszy model AYGO można nabyć już w cenie ok. 36 tys. zł. Kompaktowa Corolla kosztuje minimum 69 tys. zł. Hybrydowy Prius, w wersji podstawowej, został wyceniony na ok 121 tys. zł. Za model Camry trzeba zapłacić ok. 135 tys. zł. Najdroższym samochodem Toyoty jest sportowa GR Supra, wyceniona na ok. 316 tys. zł.
Toyota elektryczna
Jak dotąd, Toyota nie wprowadziła żadnego modelu stricte elektrycznego. Zdaniem japońskiego producenta, przyszłością jest technologia hybrydowa. Osoby, którym zależy na jeździe wyłącznie “na prądzie”, mogą zdecydować się na modele spalinowo-elektryczne, oferujące technologię plug-in. Takie samochody dają możliwość jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym, a akumulatory można ładować z gniazdka, jak w tradycyjnym “elektryku”. Jednocześnie, kierowca cały czas ma do dyspozycji jednostkę spalinową.