Sztuczna inteligencja w służbie lotnictwa wojskowego. To pierwszy taki projekt na świecie

Jest taka firma, która jest unikalna na całym świecie. Nikt bowiem nie oferuje tego, co ma w swojej ofercie właśnie ona, a gdyby tego było mało, niedawno przeszła technologiczną rewolucję, która jest zorientowana na myśliwce F-16.
Dwa F-16 /Fot. USAF

Dwa F-16 /Fot. USAF

Niewidzialny skrzydłowy SI, czyli tak wygląda przyszłość szkolenia pilotów wojskowych

Top Aces to firma specjalizująca się w dostarczaniu zaawansowanych usług szkoleniowych dla sił powietrznych, a w tym “agresorów” do symulacji walk powietrznych. Jest tym samym jedyną firmą na świecie, która posiada prywatne myśliwce F-16, a te są przede wszystkim wykorzystywane do treningów wojskowych. Teraz ten jedyny na świecie komercyjny operator F-16 zaprezentował przełomową innowację w branży przeciwnika powietrznego w postaci ADAIR (Adversary Air). Współpracując z partnerami technologicznymi – EpiSci, Coherent Technical Services oraz Seger Aviation – firma stworzyła autonomicznego skrzydłowego sterowanego sztuczną inteligencją, który ma za zadanie zwiększenie realizmu i złożoności środowisk treningowych typu live-virtual-constructive (LVC).

Czytaj też: Meteor trafił na myśliwiec F-35. Doszło do tego po raz pierwszy w historii

Ten dokładnie autonomiczny skrzydłowy został zaprojektowany tak, aby naśladować dynamikę lotu i manewry zaawansowanych maszyn przeciwnika, dostarczając pilotom bardziej realistycznych scenariuszy treningowych. Russ Quinn, prezes Top Aces i były pilot eskadry agresorów USAF, podkreślił, że ta innowacja ma na celu zwiększenie efektywności szkolenia poprzez wprowadzenie większej złożoności i masowych wyzwań w zakresie namierzania celów poza zasięgiem wzroku (BVR). Takie nowe rozwiązanie zachowuje ponoć korzyści płynące z treningów na żywo przeciwko myśliwcom czwartej generacji, a na dodatek znacznie upraszcza cały proces, bo przecież wirtualne cele nie trzeba opłacać. Tyczy się to zarówno pilotów, jak i wydatków eksploatacyjnych.

Czytaj też: Tempest będzie rządził w przestworzach. Nowy myśliwiec nabiera kształtów

Specjalny interfejs tego projektu umożliwia pilotom myśliwców operowanych przez Top Aces kontrolowanie formacji i manewrów skrzydłowego, pozwalając na ich synchronizację z F-16 i zwiększenie poziomu trudności w zakresie celów BVR dla pilotów myśliwców piątej generacji. Każdy autonomiczny skrzydłowy jest reprezentowany w scenariuszach treningowych jako przeciwnik na ścieżce Link-16, co z kolei ma zwiększać liczbę przeciwników BVR, jednocześnie redukując koszty operacyjne. Ta technologia pozwala pilotom na szkolenie przeciwko wielu przeciwnikom sterowanym SI, znacząco poprawiając ich przygotowanie do rzeczywistych sytuacji bojowych. Takie zastosowanie technologii ma pozwalać na przekraczanie dotychczasowych granic treningu, przy jednoczesnym zachowaniu wartości walki na żywo z przeciwnikami czwartej generacji.

Czytaj też: Ten jeden szczegół sprawi, że nowy europejski myśliwiec będzie nie do pokonania

Po zakończeniu testów operacyjnych i ewaluacji Top Aces planuje dalszy rozwój koncepcji autonomicznego skrzydłowego poprzez wdrażanie kolejnych funkcji treningowych dla swoich klientów. Zaawansowania w zakresie kontroli, autonomii i interfejsu w tej inicjatywie mają stanowić podstawę do przyszłego wdrożenia bezzałogowych platform przeciwnika powietrznego. Dzięki temu Top Aces umacnia swoją pozycję lidera w dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań szkoleniowych dla sił zbrojnych.

Mateusz ŁysońM
Napisane przez

Mateusz Łysoń

Pisze od 2016 roku na przeróżne tematy - od gier, po nowe technologie i na najpotężniejszych systemach wojennych kończąc. Poza tym tworzy gry i jest autorem książki fantasy pod tytułem Powrót do Korzeni.