Nie można rozwiązać problemów, których nie chcemy dostrzec
W pracy często nie chcemy myśleć o sobie, jako o kimś pokrzywdzonym albo ofierze przemocy lub, co gorsze, o sprawcy krzywdy współpracowników. Zwykle w ogóle się nad tym nie zastanawiamy, nie chcąc dostrzec problemów. Jest to jednak problem, który dotyczy nas wszystkich, bo wszyscy nawet nieświadomie wykluczamy, nie doceniamy albo nie w pełni wykorzystujemy potencjał innych. Jeśli się nad tym bardziej zastanowimy, na codzień spotykamy się w pracy z różnymi problemami o różnym nasileniu — ze stereotypami, uprzedzeniami, nękaniem, dyskryminacją, atakami słownymi czy przemocą fizyczną, które są nie tylko niesprawiedliwe, ale prowadzą też do braku efektywności i innowacyjności. Dlatego zarówno z powodów etycznych, jak i praktycznych wszyscy mamy do odegrania rolę w tworzeniu przyjaznego środowiska pracy. Z pomocą przychodzi nam Kim Scott, autorka bestsellera Szef wymagający i wyrozumiały, która wraca z nową książką.
Kim Scott szczegółowo wyjaśnia, w jaki sposób uprzedzenia, stronniczość i tyranizowanie innych wpływają negatywnie na działalność wszystkich organizacji – nawet w tych, których szefowie mają jak najlepsze intencje – i proponuje praktyczny system walki z tymi trzema zjawiskami – HENRY LOUIS GATES, JR., Uniwersytet Harvarda
W książce Kim Scott pokazuje, jak rozpoznawać niewłaściwe postawy i zachowania, które przynoszą prawdziwe szkody. Ta lektura pomoże zrozumieć, w jaki sposób stworzone przez nas systemy utrwalają nierówność i niesprawiedliwość, a przez to uniemożliwiają nam, zespołowi i całej firmie odniesienie prawdziwego sukcesu. Jeśli nie zaczniemy działać, to jedynie wzmocnimy błędne koło, w którym toksyczność z czasem się potęguje. Autorka proponuje odpowiednie strategie dla wszystkich stron – ofiar, tych co problemy dostrzegają, a także dla sprawców oraz dla szefów, który też muszą odpowiednio reagować i skutecznie zapobiegać toksyczności.
Jeśli urabiasz ręce po łokcie lub przeciwnie – chowasz głowę w piasek w związku z przypadkami niesprawiedliwości w twoim miejscu pracy (tak, twoim!), to ta książka jest właśnie dla ciebie. Nauczysz się z niej, w jaki sposób rozpoznawać i skutecznie walczyć z uprzedzeniami, niewłaściwym zachowaniem lub dyskryminacją – zjawiskami, które uniemożliwiają twojemu zespołowi i twojej firmie odniesienie prawdziwego sukcesu – SARAH KUNST, dyrektor zarządzający Cleo Capital
Scott podkreśla, że stworzenie miejsca pracy bez dyskryminacji, przemocy psychicznej, tyranii i uprzedzeń jest m,ożliwe, ale nie jest łatwe. . To proces, a nie cel. Tu nie ma punktu, w którym trzeba się zatrzymać. Jeśli jako lider nie będziesz regularnie rewidować zabezpieczeń, które wprowadziłeś, by przymus i konformizm nie wkradły się do pracy twojego zespołu, to toksyczność i nieefektywność, zawładną waszą codziennością. Te aspekty ludzkiej natury, z których jesteśmy najmniej dumni, zawsze będą nas odciągać od wysiłków na rzecz współpracy i prowadzić w kierunku przymusu – od poszanowania indywidualności do żądania podporządkowania się.
W tej niezwykle wnikliwiej i przejmującej książce Kim Scott proponuje odważną wizję: miejsce pracy, w którym szacunek i współpraca wygrywają z dominacją i konformizmem. Toksyczne miejsce pracy stanowi niezwykłe połączenie moralnej odwagi z praktycznymi rozwiązaniami. Powinna znaleźć się na półce – a także w sercu i umyśle – każdego lidera – DANIEL H. PINK, autor bestsellerowych książek Kiedy oraz Drive
Wprowadzenie nietoksycznego środowiska pracy, takiego, w którym wszyscy mogą się skoncentrować na wykonywaniu swoich obowiązków, wymaga zmiany transformacyjnej, a ta wiąże się z zaangażowaniem całego zespołu. Tylko dzięki temu można utrzymać przyjazne miejsce pracy, które pozwoli wszystkim pokazać pełnię swoich możliwości i odczuwać radość ze wspólnego działania.
Wyjątkowo interesująca i cenna… Na podstawie własnych, niezwykle przykrych doświadczeń Kim Scott zbudowała praktyczny model pozwalający uczynić miejsce pracy bardziej sprawiedliwym środowiskiem – GRETCHEN RUBIN, autorka książki Projekt szczęście