Korek wypchnięty przez ciśnienie gazów wyskoczy z szyjki i rozlegnie się głośny huk. To dlatego, że powietrze rozpręży się gwałtownie. Jeśli jednak powoli obluzuje się korek i delikatnie go wyciągnie, nie wzbudzając bąbelków w płynie, hałasu nie będzie.
Gdy kula wylatuje przez nieduży otwór lufy pistoletu, również słychać huk. Aby nastąpił wystrzał, podpala się proch strzelniczy, przez co powstaje duża ilość gorących gazów pod wysokim ciśnieniem. Ciśnienie przesuwa nabój w lufie aż do wylotu. Opuszczeniem lufy przez nabój przypomina nieco otwarcie butelki szampana i wystrzał korka. Słychać huk, ponieważ gwałtownie rozprężają się gazy.
Hałasu jest mniej, jeśli rozpręży się je stopniowo, pod kontrolą. Efekt ten osiąga się za pomocą tłumika. Umieszczony przy wylocie lufy ma o wiele od niej większą objętość (Zazwyczaj 20 – 30 krotnie). Przypomina grubą rurkę, wewnątrz której znajduje się szereg deflektorów – przegród wyciszających. Gazy pod wysokim ciśnieniem, podążające za pociskiem, znajdują miejsce do rozprzestrzenienia się przed opuszczeniem lufy. Przechodząc przez system komór wewnątrz “rurki”. Ich ciśnienie drastycznie maleje (30-50 razy), a wskutek tego cichnie odgłos wystrzału.
Jednak mimo to, wyciszenie nie jest aż tak duże jak to często przedstawia się w filmach akcji. Nawet broń niewielkiego kalibru wytwarza hałas o natężeniu ok. 160 dB, tłumiki są w stanie obniżyć ten hałas do ok. 130 dB (najlepszy tłumik do 117dB), co jest porównywalne z wyciszeniem jakie zapewniają ochronne słuchawki na uszy.
Dla porównania odgłos mijającego nas motocykla bez tłumika to ok. 100dB, piły łańcuchowej ( z odległości 1 m) to 110 dB, a silnika odrzutowego (z odległości 50 m) to 140 d B. Granica bólu leży na poziomie 130 dB.
Decybel jest logarytmiczną jednostką natężenia dźwięku. Przyrost o 10 decybeli oznacza dwukrotne zwiększenie poziomu głośności.
Lufa pistoletuWewnętrzne żłobienia zwiększające powierzchnię absorpcji ciepłaDeflektor, czyli przegroda wyciszająceZewnętrzne komory, w których rozprężają się gazyCzłon utrzymujący odległość między deflektorami