Młodzi użytkownicy TikToka mogą być podatni na manipulacje firm promujących niezdrowy tryb życia. Największy raport oceniający wybory nawyków żywieniowych promowanych na TikToku został opisany w obszernym raporcie BMJ Global Health. Wnioski niestety nie są optymistyczne.
Czytaj też: Silhouette challenge, czyli jak podglądacze z TikToka zepsuli kobietom nowe wyzwanie
Jego autorzy apelują, by opracować odpowiednią politykę i organy ochrony przed wpływem szkodliwego marketingu, zwłaszcza wśród najmłodszych użytkowników serwisu. Problem jest globalny, nie dotyczy tylko jednego regionu świata.
TikTok złym przykładem dla najmłodszych
Dzieci są narażone na ogromne ilości niezdrowej, wysoko przetworzonej żywności, które są promowane na portalach społecznościowych, w tym na TikToku. Co więcej, firmy komercyjne coraz chętniej zgłaszają się do młodych tiktokerów, by stali się ich ambasadorami, wpływając tym samym na preferencje zakupowe innych.
TikTok w ostatnich latach zyskał na popularności. W styczniu 2018 r. miał 55 mln użytkowników, a we wrześniu 2021 r. liczba aktywnych kont przebiła miliard. TikTok jest szczególnie popularny wśród młodych osób, w tym dzieci – blisko 1/3 użytkowników serwisu ma mniej niż 14 lat. Osoby w takim wieku są szczególnie podatne na sugestie i negatywny wpływ.
W raporcie oceniono zawartość wszystkich filmów wideo umieszczonych na kontach 16 wiodących marek żywności i napojów bezalkoholowych opublikowanych 30 czerwca 2021 r. Zamieszczono na nich ok. 539 filmów – 17 w 2019 r., 198 w 2020 r. i 324 w pierwszej połowie 2021 r. Cztery konta nie zamieściły żadnych filmów. Liczba followersów na tych kontach wahała się od 14 do 1,6 mln. Materiały miały średnio 63 400 wyświetleń, otrzymały 5829 polubień i 157 komentarzy.
Ponieważ mamy do czynienia z badaniem obserwacyjnym, nie można ustalić przyczynowości, ale autorzy zwracają uwagę, że:
Aktywność marek gwałtownie wzrosła – z większością filmów umieszczonych w ciągu 6 miesięcy poprzedzających zebranie danych – i obejmuje inicjowanie wyzwań związanych z hashtagiem marki, które zachęcają użytkowników do tworzenia treści zawierających produkty marki, filmy dostarczone przez markę lub efekty marki. Analiza próbki istotnych dla marki treści generowanych przez użytkowników, stworzonych w odpowiedzi na nie, wykazała, że wyzwania z hashtagami marki skutecznie zmieniają użytkowników w, według słów TikTok, “nieoficjalnych ambasadorów marki”.
Ciekawe jest to, że mniej filmów zamieściła grupa opłaconych użytkowników (np. influencerów), co jest niepokojące. Oznacza to, że zasięg marketingu jest niepokojący, a ekspozycja niezdrowej żywności okazała się dominująca na TikToku.
Czytaj też: W jakiej pozycji najczęściej dochodzi do złamania penisa? Badania kontra TikTok
Autorzy raportu podsumowują:
Nasze badanie wykazało, że TikTok jest wschodzącym źródłem marketingu niezdrowej żywności, w tym tworzonego przez użytkowników za namową marek. Biorąc pod uwagę popularność TikTok wśród dzieci, nasze ustalenia wspierają potrzebę polityki, która chroni dzieci przed szkodliwym wpływem marketingu żywności, w tym na platformach społecznościowych. Rosnąca popularność TikTok wymaga również dalszych badań nad jego potencjalnym wpływem na zdrowie publiczne i jego rolą jako korporacyjnego aktora politycznego.