Sprawdź, jakie są twoje mocne strony [TEST INTELIGENCJI WIELORAKICH]

Zapraszamy do rozwiązania testu inteligencji wielorakich. Pamiętaj, że test jest wskazówką dotyczącą twojej dominującej inteligencji.
Sprawdź, jakie są twoje mocne strony [TEST INTELIGENCJI WIELORAKICH]

Ważna jest obserwacja siebie i ocena efektów swoich działań, które też świadczą o tym, z jakiej inteligencji najczęściej korzystasz i dzięki której osiągasz sukcesy. Wyniki testu traktuj jako sugestie: co możesz w sobie rozwijać lub na jakich mocnych stronach polegać. Test nie był sprawdzany pod kątem trafności i rzetelności. Traktuj go raczej jako narzędzie rozwojowe.

Odpowiedz na każde pytanie. Wybieraj odpowiedzi, które są najbliższe temu, jak byś się zachował/zachowała w rzeczywistości i jak myślisz.

 »    Pytanie 1

Jak poprawnie przeczytać datę 13.09.2013?
(a)    Trzynasty września dwa tysiące trzynastego
(b)    Trzynasty wrzesień dwa tysiące trzynasty
(c)    Trzynastego września dwutysięcznego trzynastego

 »    Pytanie 2
Stoisz o godzinie 12.00 twarzą do słońca. Idziesz sto kroków przed siebie, potem skręcasz w lewo o 90 stopni  i idziesz sto kroków przed siebie, skręcasz o 90 stopni w lewo i idziesz 50 kroków przed siebie, potem obracasz się o 180 stopni i robisz 2 kroki przed siebie. W którym kierunku patrzysz?
(a)    Północ
(b)    Południe
(c)    Wschód

 

 »    Pytanie 3
Kiedy ktoś śpiewa, zazwyczaj potrafisz rozróżnić, czy fałszuje?
(a)    Tak, bez problemu.
(b)    Nie bardzo, nie mam wrażliwego słuchu.
(c)    Tylko w piosenkach, które znam.

 »    Pytanie 4
Szef udzielił ci nagany i kazał poprawić raport na jutro. Jak reagujesz?
(a)    Frustruję się, opanowują mnie złe myśli. Źle śpię w nocy.
(b)    Denerwuję się i złoszczę. Potem dzwonię do koleżanki, żeby odreagować i zabieram się za robotę.
(c)    Choć to trudne, potrafię zrozumieć jego punkt widzenia, koncentruję się na zadaniu.

 

 »    Pytanie 5
Co wyraża twarz na obrazku?
(a)    Złość
(b)    Lekkie zdenerwowanie
(c)    Obrzydzenie

Co wyraża twarz na obrazku? (Fot. Corbis)

 »    Pytanie 6
Jaka/i jesteś w tańcu?
(a)    Tak tylko podryguję. Tańczę przeważnie z jednym partnerem/partnerką.
(b)    Z częścią ludzi tańczyć po prostu się nie da!
(c)    Świetnie porozumiem się na parkiecie z różnymi partnerkami/partnerami.

 

 »    Pytanie 7
Basen wypełnia się cały z rury nr 1 w ciągu 10 godz., a z rury nr 2 w ciągu 15 godz. W jakim czasie basen napełni się z dwóch rur jednocześnie?
(a)    12,5 godz.
(b)    8 godz.    
(c)    6 godz.

 »    Pytanie 8
Rozwiąż zadanie: przed urodzinami Oli jej przyjaciele: Michał, Ala i Krzysiek postanowili, że razem złożą się na prezent dla niej. Każdy z nich dał 20 zł, czyli razem mieli 60 zł. Michał się zgłosił, że kupi prezent. Kiedy już to zrobił z 60 zł  zostało mu jeszcze 10 zł. Pomyślał, że weźmie 4 zł za drogę, a resztą się podzielą. Oddał więc każdemu po 2 zł. Po oddaniu okazało się, że każdy złożył się po 18 zł: Michał, Ala i Krzysiek (bo każdy dostał 2 zł reszty). A to daje 54 zł. Dodajmy jeszcze 4 zł, które wziął Michał. Wychodzi 58 zł. Gdzie jest 2 zł? Wybierz zdanie prawdziwe.
(a)    W ogóle nie brakuje 2 zł.
(b)    Michał dał w sumie tylko 16 zł na prezent.
(c)    Ala i Krzysiek stracili w sumie (zaokrąglając) po 23 zł.

 

 »    Pytanie 9
Jeśli mam się przemieścić między dwoma odległymi miejscami w mojej miejscowości…
(a)    Przeważnie umiem wyobrazić sobie drogę, ale nie zawsze jest to takie łatwe – czasem muszę pokrążyć.
(b)    Raczej potrafię z łatwością wybrać najkrótszą drogę.
(c)    Najczęściej sprawia mi to dużą trudność.

 »    Pytanie 10
Zanuć fragment biesiadnej pieśni: „Gdybym miał gitarę”. Ile w nim jest różnych dźwięków?
(a)    3
(b)    Tak naprawdę to nie wiem.
(c)    5

 

 »    Pytanie 11
Twoja przyjaciółka chciała się odchudzać, ale po dwóch tygodniach rezygnuje. Jak z nią porozmawiasz, żeby ją zmotywować?
(a)    Teraz sobie odpuść, ale od przyszłego tygodnia zacznij na nowo.
(b)    Przypomnij sobie, po co to robisz? Co jest najtrudniejsze w realizacji? To ma sens. Będę ci pomagać.
(c)    To i tak nie miało sensu. Lepiej było przez ten czas zająć się jakimś hobby.

 »    Pytanie 12
Odniosłeś sukces w pracy. Jak go uzasadnisz?  Wybierz najbliższą ci postawę.
(a)    Często wiem, co zrobiłem, aby go osiągnąć. Jest w tym moja zasługa.
(b)    Raczej nie analizuję siebie tak głęboko.
(c)    Sporo zależy od okoliczności zewnętrznych. Nastąpił splot korzystnych warunków.

 

 »    Pytanie 13
Kiedy zapoznajesz się z nowym urządzeniem, przedmiotem:
(a)    Wolę przeczytać instrukcję, pooglądać je dokładnie.
(b)    Wolę posłuchać eksperta, dać innym się wykazać.
(c)    Lubię je podotykać i wypróbować.

 »    Pytanie 14
Przeczytaj poniższy tekst TYLKO RAZ i zapamiętaj jak najdokładniej jego treść.
Pół kilograma świeżej (może być mrożona, odmiana błotna lub drobnolistna) żurawiny umyć, wymieszać z sokiem i skórką otartą z jednej cytryny oraz z cukrem trzcinowym (200 g). W garnuszku z grubym dnem umieścić połowę owoców, dodać 1 obrane i starte jabłko (najlepiej odmiany szara reneta), pół szklanki wody i zagotować. Gotować na małym ogniu, aż jabłko będzie mięciutkie i delikatnie rozgotowane (około 15 minut) i część wody odparuje, mieszając ruchem płynnym i delikatnym od czasu do czasu. Dorzucić resztę owoców i gotować około 30 minut (lub krócej), aż całość zgęstnieje i woda odparuje. Otrzymacie około  2 słoiczków konfitury. Konfiturę umieśćcie w wygotowanych słoikach, zakręćcie. Niezbędne są kolorowe gałganki, którymi osłońcie za pomocą gumek recepturek zakrętki. Postawcie słoiki odwrócone dnem do góry, przykryjcie ściereczką. Po wystudzeniu przechowywać w chłodnym miejscu. Konfitura doskonale smakuje z dobrą herbatą, z ciastem, pączkiem.
Odpowiedz na pytanie: czy można gotować konfiturę krócej niż pół godziny? (NIE CZYTAJ DRUGI RAZ TEKSTU!)
(a)    Tak, byleby nie zgęstniało.
(b)    Nie, ma zgęstnieć.
(c)    Tak, gotujemy aż zgęstnieje.

 

 »    Pytanie 15
Czy uprawiałeś/uprawiasz sport?
(a)    Jedną dyscyplinę lub różne z małym/średnim zaangażowaniem.
(b)    Kilka dyscyplin systematycznie i z zaangażowaniem.
(c)    Sport nie jest moją domeną i/lub nie lubię ruchu.

 »    Pytanie 16
Zaśpiewaj komuś piosenkę „Pojedziemy na łów, na łów, przyjacielu mój” lub jakąś inną melodię. Poproś o ocenę:
(a)    Zaśpiewane prawidłowo lub lepiej.
(b)    Linia melodyczna nie była właściwa.
(c)    Część melodii była prawidłowa.

 

 »    Pytanie 17
Nie udało ci się wyjechać, choć od dawna to planowałaś/łeś, wtedy tłumaczysz sobie:
(a)    Los tak chciał.
(b)    Odechciewa ci się wszystkiego. Beznadzieja. Raczej nie ma szans na zmianę.
(c)    Zdarzyło się, wiem, co poprawić następnym razem w planowaniu. Mam nadzieję na sukces.

 »    Pytanie 18
Kiedy po raz drugi masz dotrzeć do jakiegoś miejsca w innej miejscowości, to:
(a)    Potrzebujesz paru wskazówek i przypominasz sobie.
(b)    Trafiasz „na pamięć”.
(c)    Nigdy nie pamiętasz, gdzie to było.

 

»    Pytanie 19
„Dziad i baba, bardzo starzy oboje…” – mają razem 140 lat. Ile lat ma każde z nich, jeżeli dziadek ma dwa razy tyle lat, ile babcia miała kiedyś, kiedy dziadek miał tyle, ile babcia ma dziś? Czy rzeczywiście są tacy starzy?
(a)    Dziadek nie może iść na emeryturę, a babcia tak.
(b)    Dziadek może iść na emeryturę, a babcia nie.
(c)    Podaj wiek babci i dziadka: właściwy daje 2 pkt.  

 »    Pytanie 20
Kolega zarzuca ci, że nie można ci zaufać i jesteś beznadziejna/y. Jak odpowiesz?
(a)    Sam jesteś beznadziejny. Odczep się ode mnie. O co ci w ogóle chodzi?
(b)    Masz prawo do swojego zdania. Ja tak siebie nie oceniam. O co chodzi?
(c)    Jeżeli ktoś się tak wyraża o mnie, to nie jest godzien przyjaźni. Nawet nie będę się odzywać.

 

 »    Pytanie 21
„Trzebaby zawsze wyłanczać światło kiedy nie bywa się w jakimś pomieszczeniu”
Ile należałoby poprawić, żeby zdanie było poprawne językowo:
(a)    Błędów jest więcej niż dwa.
(b)    Trzebaby oraz wyłanczać.
(c)    Zdanie ma błędy, ale nie mam wrażenia, żeby były rażące.

 »    Pytanie 22
Przeczytaj oba zdania poniżej i osądź ich prawdziwość:
„Zdanie poniżej jest fałszywe.
Zdanie powyżej jest prawdziwe”
(a)    Zdanie pierwsze jest prawdziwe.
(b)    Zdanie drugie jest prawdziwe.
(c)    Nie da się osądzić prawdziwości obu tych zdań.

 

 »    Pytanie 23
Gdybyś miał(a) zrobić karmnik dla ptaków…
(a)    Pewnie od razu bym uderzył(a) się w palec, nie bardzo umiem posługiwać się narzędziami.
(b)    Bez problemu go zrobię, mam zdolności manualne.
(c)    Z trudnością, ale go wykonam.

 »    Pytanie 24
Z liter wyrazu ELEKTROWNIA ułóż jak najwięcej wyrazów. Każdej litery można użyć tylko raz. W każdym nowym wyrazie możesz używać liter od początku. Wyrazy odmienione też się liczą. Policz, ile słów ułożyłaś/ułożyłeś.

 

»    Pytanie 25
Czy lubisz muzykę?
(a)    Lubię skoczne melodie, takie „pod nogę”.
(b)    Słoń nadepnął mi na ucho lub muzyka nie jest dla mnie ważna.
(c)    Bardzo lubię muzykę, mam ulubionego wykonawcę, znam się na jakimś gatunku muzycznym.

 »    Pytanie  26
Pokłóciliście się z przyjaciółmi o miejsce urlopu. Oni chcą jechać nad jeziora, a ty w Bieszczady. Jak rozwiązać konflikt?
(a)    Kompromis – wybrać miejsce, gdzie są i jeziora, i góry.
(b)    Być „asertywnym” – zawalczyć o swoje.
(c)    Porozmawiać o tym, co będziemy robić, na czym nam zależy.

 

 »    Pytanie 27
Kiedy trzeba urządzić mieszkanie…
(a)    Przeraża mnie to, w ogóle nie mam koncepcji.
(b)    Potrzebuję inspiracji lub radzę się kogoś.
(c)    Uwielbiam urządzanie wnętrz, szukam nowych trendów.

 »    Pytanie 28
Postanowiłaś/łeś poćwiczyć dzisiaj wieczorem. Która z postaw jest ci najbliższa?
(a)    Znajomi wyciągają mnie do kina.
(b)    Realizuję swój cel konsekwentnie – robię pełny trening.
(c)    Ćwiczę chociaż trochę.
 

 

TABELA WYNIKÓW

Krok 1.
Zanim przeliczysz odpowiedzi na punkty, oceń swoje umiejętności rozwiązywania zadań czy problemów w danym rodzaju inteligencji. Zapoznaj się z charakterystyką poszczególnych rodzajów inteligencji i oceń swoje możliwości, w skali od 0 do 3 (0 – oceniam swoje umiejętności jako minimalne, to jest moja słaba strona), 1 – moje umiejętności są na niskim poziomie; 2 – uważam, że moje umiejętności są na dość wysokim poziomie, 3 – uważam, że moje umiejętności są na bardzo wysokim poziomie). Swoją samoocenę dotyczącą danej inteligencji wpisz w poniższych tabelach w rubryce „Samoocena”.

Krok 2.
Przepisz swoje odpowiedzi z testu do tabel poniżej. W tabeli znajdziesz też klucz odpowiedzi i liczbę punktów przyporządkowaną konkretnej odpowiedzi. Pytania są różnie punktowane ze względu na wiele możliwości oceny ludzkiego postępowania i postaw.

Krok 3.
Zsumuj punkty z samooceny z punktami otrzymanymi z testu.

Inteligencja językowa – wrażliwość na dźwięki, rytmy i znaczenie słów. Posiadanie bogatego słownictwa, ogromne zamiłowanie do czytania, wysoko rozwinięta zdolność mówienia, pisania i myślenia przy użyciu słów. Umiejętność kreatywnego łączenia słów, używania metafor, kwieciste opowiadanie historii.

Samoocena:

Nr
pyt.
Ilość punktów za odpowiedź
 210
1ab,c
14cba
21abc
24> 30 wyrazów20-30 wyrazów< 20 wyrazów
Suma punktów: 
 

Inteligencja przestrzenna – umiejętność graficznego i przestrzennego przedstawiania zjawisk, łatwość w wyobrażaniu sobie przedmiotów pod innym kątem niż te widziane w rzeczywistości, zdolność odtwarzania drogi w wyobraźni, łatwość w czytaniu mapy i nawigowaniu.

Samoocena:

Nr
pyt.
Ilość punktów za odpowiedź
 210
2ba,c
9bac
18bac
27cba
Suma punktów: 
 

Inteligencja logiczno-matematyczna – zdolność szybkiego rozwiązywania problemów poprzez łączenie wielu danych i stawianie hipotez oraz ich weryfikację; zdolność abstrakcyjnego myślenia, umiejętność dostrzegania schematów i zależności, wykonywanie skomplikowanych obliczeń w pamięci.

Samoocena:

Nr
pyt.
Ilość punktów za odpowiedź
 210
7ca,b
8ab,c
19c:babcia 60, dziadek 80ba
22ca,b
Suma punktów: 
 

Inteligencja cielesno-kinestetyczna – zdolność wykorzystywania swojego ciała do wyrażania emocji (jak w tańcu), udziału w grze ruchowej (jak w sporcie) czy wytwarzania nowego produktu/wynalazku. To wysoko rozwinięta zdolność koordynacji ruchów i poruszania się, giętkość ciała.

Samoocena:

Nr
pyt.
Ilość punktów za odpowiedź
 210
6cab
13cab
15bac
23bca
Suma punktów: 

 

 

Inteligencja muzyczna – zdolność odróżniania dźwięków, rytmu i melodii otaczającego świata. Łatwość grania na instrumentach, umiejętność rozpoznawania i odtwarzanie piosenek i melodii, także umiejętność komponowania.

Samoocena:

Nr
pyt.
Ilość punktów za odpowiedź
 210
3acb
10acb
16*acb
25cab
Suma punktów: 

* Uwaga: Jeśli w pytaniu 16 zaśpiewałaś/łeś coś, co się bardzo spodobało i było prawidłowe dołóż sobie jeszcze jeden punkt.

 

 

Inteligencja interpersonalna – zdolność dostrzegania różnic między innymi osobami – w ich nastrojach, temperamentach i motywacjach. Pozwala odczytywać zamiary innych nawet wtedy, kiedy są skrywane.

Samoocena:

Nr
pyt.
Ilość punktów za odpowiedź
 210
5abc
11bac
20bac
26cab
Suma punktów: 

Inteligencja intrapersonalna – wiedza o wewnętrznych aspektach samego siebie – przeżywanych uczuciach i emocjach; zdolność rozróżniania emocji, nazywania ich, rozumienia ich przyczyn oraz własnego zachowania; zdolność kierowania swoimi emocjami. To także zgodny z rzeczywistością obraz własnej osoby.

Samoocena:

Nr
pyt.
Ilość punktów za odpowiedź
 210
4cba
12acb
17cab
28bca
Suma punktów: 

Przepisz wyniki każdej skali. Narysuj słupki długości odpowiadającej liczbie punktów. Pozwoli ci to lepiej przeanalizować całość testu.

Typ inteligencji

Zsumowana liczba punktów
 1234567891011
1           
2           
3           
4           
5           
6           
7           

Interpretacja wyników:
Od 6 punktów wzwyż można uznać, że umiejętności w zakresie danej inteligencji są na poziomie zadowalającym, pozwalającym odnosić sukcesy w danym obszarze. Jeżeli zdobyłeś poniżej 6 punktów, przeczytaj, jak rozwinąć dany rodzaj inteligencji.

Odpowiedz sobie na pytania:
» Czy wyniki pokrywają się z twoimi obserwacjami na swój temat?
» Co możesz powiedzieć o sobie na podstawie profilu?
» W którym rodzaju inteligencji osiągnęłaś/osiągnąłeś najwyższe wyniki, a w jakim najniższe?
» Które z umiejętności będą stanowić bazę dla twoich sukcesów?
» Co chcesz rozwinąć?