Tempest to owoc programu Global Combat Air Programme (GCAP) prowadzonego przez rządy Wielkiej Brytanii, Włoch i Japonii oraz ich partnerów branżowych: BAE Systems, Leonardo i Mitsubishi Heavy Industries. Podczas Międzynarodowych Pokazów Lotniczych w Farnborough pokazano jego najnowszy model koncepcyjny i w końcu wiadomo, w jakim kierunku zmierza nowy myśliwiec.
Czytaj też: Ten jeden szczegół sprawi, że nowy europejski myśliwiec będzie nie do pokonania
Herman Claesen, dyrektor zarządzający Future Combat Air Systems w BAE Systems, mówi:
W ciągu 18 miesięcy od uruchomienia GCAP ściśle współpracowaliśmy z naszymi partnerami przemysłowymi we Włoszech i Japonii, a także z trzema rządami, aby zrozumieć i dostosować wymagania dotyczące samolotu bojowego nowej generacji. Nowy model, zaprezentowany na Farnborough International Airshow, pokazuje znaczący postęp w projektowaniu i koncepcji tego przyszłego myśliwca. Będziemy nadal testować i rozwijać projekt, zbliżając się do kolejnej fazy programu.
Tempest miał być gotowy w 2027 roku. Czy uda się dotrzymać terminu?
Nowy model pokazuje znacznie ulepszoną aerodynamikę kadłuba, a najbardziej oczywistą poprawą jest powiększone zmodyfikowane skrzydło delta dla większej kontroli i elastyczności misji. Wloty powietrza są ustawione pod kątem dla lepszej niewidzialności, a podniesiona sekcja, którą można zobaczyć przed ogonem w kształcie litery V, utrzymuje instalację dla wlotów powietrza do silnika w kształcie litery S, co zmniejsza przednią sygnaturę radarową.
Czytaj też: Chiński rywal F-35 już gotowy. Myśliwiec przyszłości wkrótce wejdzie do służby
Silnik odrzutowy budowany przez Rolls-Royce ma 10 razy większą wyjściową moc elektryczną niż te w obecnych samolotach bojowych i może zasilać broń energetyczną, w tym lasery. Ponadto silnik ma zintegrowany elektryczny rozrusznik, który jest osadzony w rdzeniu silnika, aby zaoszczędzić miejsce, jednocześnie zapewniając większą moc. Eliminuje to również przekładnię wymaganą w konwencjonalnej konfiguracji, w której generator jest zainstalowany poza silnikiem.
Kokpit rzeczywistości rozszerzonej w Tempest ma zawierać niewielką liczbę fizycznych elementów sterujących – wszystkie informacje o locie i parametry misji będą wyświetlane na powierzchniach przed pilotem. Samolot ma zawierać systemy sztucznej inteligencji (AI), które będą się stale uczyć i dostosowywać do zachowań żołnierzy. Przewiduje się, że zaawansowany system AI będzie łączyć się z innymi platformami, przejmując wiele obowiązków człowieka i umożliwiając pilotowi działanie jako dowódcy misji.
Warto także wspomnieć, że radar budowany przez Leonardo będzie zdolny do dostarczania 10 000 razy więcej danych niż obecne systemy.
Po niedawnej zmianie rządu w Wielkiej Brytanii pojawiły się obawy, czy projekt zostanie zrealizowany, ponieważ nie podjęto żadnych zobowiązań dotyczących przyszłych wydatków na GCAP. Oczekiwano, że Tempest wzniesie się w powietrze w 2027 r. i wejdzie do służby w Royal Air Force, Japan Air Self-Defense Force i Italian Air Force do 2035 r. Obecnie nie można być pewnym tych terminów, a partnerzy nie wykluczają także dostępności maszyny na rynku eksportowym.
Hitoshi Shiraishi, starszy pracownik naukowy programu GCAP z Mitsubishi Heavy Industries, mówi:
GCAP to wspólnym program rozwojowy trzech krajów: Japonii, Wielkiej Brytanii i Włoch, więc spodziewamy się uzyskać lepsze wyniki i głębszą wiedzę niż kiedykolwiek wcześniej, łącząc różne kultury, doświadczenia i wiedzę z różnych branż. Mam również nadzieję, że ten program GCAP, z szerokim udziałem japońskich firm zbrojeniowych, będzie sprzyjał innowacjom w sektorze przemysłowym kraju, takim jak transformacja cyfrowa, a także rozwojowi zasobów ludzkich w dziedzinie nauki i technologii.