Partnerami technologicznymi są ElectReon (zapewnia urządzenia do ładowanie pojazdów w ruchu) oraz Dan Bus Company (zapewnia autobusy). Fundusze na projekt pochodzą po części z budżetu metropolii Tel Awiw – Jafa, a po części z rąk prywatnych. Nie ujawniono jednak szczegółowego kosztorysu.
Testowy odcinek zaczynać się będzie przy pokazanej na zdjęciu powyżej stacji kolejowej koło uniwersytetu a kończyć niespełna dwa kilometry dalej, przy stacji Klatzkin. W ramach tego eksperymentalnego odcinka drogi część z ładowaniem bezprzewodowym ciągnąć się będzie na nieco ponad 500 metrach.
System ElectReonu składa się m.in. z umieszczonych pod asfaltem miedzianych cewek podłączonych do miejskiej sieci elektrycznej. Z nich energia przekazywana jest odpowiednio przystosowanym do tego autobusom. Odbiorniki w ich podłogach przekazują energię do baterii zasilających układ napędowy.
Soon in the city- wireless electric roads for charging public transportation! This partnership between #TelAviv Municipality, ElectReon, and Dan Bus Company aims to reduce pollution and will advance urban electric transportation pic.twitter.com/VY7SweU5Jg
— Tel Aviv (@TelAviv) September 21, 2020
Przebudowa nawierzchni trwała kilka dni. Przez kolejne tygodnie potrwają testy wydajności i bezpieczeństwa, a dopiero później (najpewniej za dwa miesiące) uruchomiona zostanie regularna usługa transportu miejskiego. Jeżeli cały projekt okaże się wart zachodu, władze Tel Awiwu-Jafa będą chciały uruchomić bezprzewodowe ładowanie w innych częściach metropolii.
– Poleganie na bezpośrednim ładowaniu pojazdów z drogi znosi konieczność konstrukcji i serwisowania stacji ładowania koło lub między terminalami autobusowymi – zauważył Meital Lehavi, wiceburmistrz odpowiedzialny za sprawy transportu.