Przełomowe rozwiązanie dla systemów radarowych. To może zmienić wszystko

Do rozpoznawania obiektów w czasie obrazowania radarowego potrzeba jak najwyższej rozdzielczości. Takie technologie są stosowane między innymi w motoryzacji czy lotnictwie. Już wkrótce ich wykorzystanie może wejść na niespotykany wcześniej poziom.
Przełomowe rozwiązanie dla systemów radarowych. To może zmienić wszystko

A to za sprawą nowego podejścia do przetwarzania sygnałów, dzięki któremu wyraźnie zwiększa się rozdzielczość istniejących radarów. W konsekwencji pojawia się możliwość rozpoznawania obiektów z wyższą dokładnością, lecz przy zastosowaniu dotychczas dostępnego sprzętu. Mówiąc krótko, ta potencjalnie przełomowa technologia zapewnia lepsze wyniki bez konieczności rozszerzania pasma.

Czytaj też: Chiny mają wielką przewagę nad światem. Chodzi o metale ziem rzadkich 

Stoją za nią przedstawiciele DGIST (Daegu Gyeongbuk Institute of Science and Technology). Przyświecającym im celem było znalezienie alternatywnych sposobów na zwiększenie rozdzielczości obrazowania radarowego. Żeby tego dokonać przy użyciu wcześniej stosowanych narzędzi konieczne było zwiększanie pasma bądź wykorzystywanie algorytmów o ultrawysokiej rozdzielczości i znacznej złożoności. 

Oczywiście takie podejście było dalekie od optymalnego, gdyż prowadziło do zwiększenia kosztów obsługi oraz dodatkowego skomplikowania stosowanych narzędzi. Teraz sytuacja może się jednak diametralnie zmienić. To pokłosie postępów dokonanych przez inżynierów z Korei Południowej. Ci przewidywali, że wykorzystanie dodatkowych informacji dostępnych w otoczce sygnałów radarowych mogłoby doprowadzić do małej rewolucji.

Dzięki technologii opracowanej przez naukowców z Korei Południowej istniejące radary mogą zyskać niemal dwukrotnie wyższą rozdzielczość

Żeby się co do tego przekonać stworzyli algorytm oddelegowany do analizy tych danych. Rezultaty były dokładnie takie, jak oczekiwano. Wzrosła skuteczność rozpoznawania celów bez konieczności rozszerzania pasma. Uzyskana rozdzielczość jest niemal dwukrotnie wyższa niż do tej pory, a sami zainteresowani podkreślają, iż w grę wchodzi identyfikacja obiektów znajdujących się i wewnątrz i na zewnątrz pojazdu wyposażonego w ten nowy radar.

Czytaj też: Niespodzianka w Wielkim Zderzaczu Hadronów. Wytworzone cząstki wypełniają kluczową lukę

Zaproponowane przez naukowców z Korei Południowej rozwiązanie mogłoby znaleźć zastosowanie chociażby w prężnie rozwijającej się branży autonomicznych pojazdów. W szczególności dotyczy to samochodów, choć można się spodziewać, że po ewentualnym sukcesie tego sektora przyjdzie pora na pojazdy poruszające się w innych środowiskach, na przykład samoloty. Publikacja poświęcona dotychczasowym postępom została zamieszczona w IEEE Sensors Journal.