DARPA rozpoczęła eksperymenty z zastosowaniami sztucznej inteligencji w grudniu 2022 r. w ramach programu Air Combat Evolution (ACE). Prace dotyczyły opracowania systemu sztucznej inteligencji zdolnego do autonomicznego latania myśliwcem, przy jednoczesnym przestrzeganiu protokołów bezpieczeństwa Sił Powietrznych (USAF).
Czytaj też: SI w wojsku USA. DARPA wzięła na barki misję krytyczną dla przyszłości państwa
Po przeprowadzeniu symulacji walk powietrznych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, DARPA zainstalowała system sztucznej inteligencji w eksperymentalnym samolocie X-62A (zmodyfikowanym myśliwcu F-16). We wrześniu 2023 r. w Edwards Air Force Base przeprowadzono pierwszą w historii symulowaną walkę powietrzną między maszyną sterowaną przez SI a człowiekiem.
Sztuczna inteligencja vs. człowiek – kto wygrał?
Warto zaznaczyć, że na pokładzie X-62A znajdował się ludzki pilot z natychmiastowym wyłącznikiem sztucznej inteligencji, ale według DARPA nie został on użyty “w żadnym momencie”. X-62A walczył z F-16 sterowanym wyłącznie przez człowieka, a oba samoloty wykazały się “wysokim zaangażowaniem w starcia nos w nos” i zbliżyły się do wysokości 600 metrów przy prędkości 3500 km/h. Nie ujawniono jednak, kto wygrał walkę powietrzną.
Czytaj też: Sztuczna inteligencja pomaga Amerykanom wybierać cele na polu bitwy
General Dynamics X-62A VISTA (Variable-stability In-flight Simulator Test Aircraft), to mocno zmodyfikowany dwumiejscowy F-16D. Jego systemy lotu można dostosować tak, aby odtworzyły systemy niemal każdego innego statku powietrznego, co czyni go wyjątkowym substytutem do szerokiego zakresu celów testowych, które wymagają platformy w świecie rzeczywistym. Ta funkcja sprawia, że VISTA jest doskonałą platformą do wspierania programów takich, jak ACE.
William Gray, główny pilot testowy US Air Force Test Pilot School, mówi:
X-62A to niesamowita platforma nie tylko do badań i doskonalenia stanu testów, ale także do przygotowywania kolejnego pokolenia liderów testów. Zapewniając, że możliwości, które mają przed sobą, są bezpieczne, wydajne, skuteczne i odpowiedzialne, przemysł może uznać wyniki działań zespołu X-62A ACE za zmianę paradygmatu. Zasadniczo zmieniliśmy dyskusję, pokazując, że można to wykonać bezpiecznie i odpowiedzialnie.
W ramach wsparcia ACE samolot X-62A wykonał 21 lotów testowych z Edwards Air Force Base w Kalifornii w trzech oddzielnych okresach testowych od grudnia 2022 r. do września 2023 r. Podczas tych testów w locie systemy wymagały przeprogramowania niemal codziennie, co ostatecznie skutkowało zmianą ponad 100 000 linii kodu.
Frank Kendall, Sekretarz Sił Powietrznych, który jeszcze w tym roku zasiądzie na pokładzie myśliwca sterowanego przez sztuczną inteligencję, mówi:
Od dziesięcioleci można sobie wyobrazić potencjał autonomicznej walki powietrznej, ale rzeczywistość do tej pory pozostawała odległym marzeniem. W 2023 r. X-62A przełamał jedną z najważniejszych barier w lotnictwie bojowym. To moment transformacji, możliwy dzięki przełomowym osiągnięciom zespołu X-62A ACE.
Armia Stanów Zjednoczonych oświadczyła, że w przyszłości do obsługi autonomicznych systemów uzbrojenia zawsze będą zaangażowani ludzie – to oni będą podejmować decyzję dotyczącą neutralizacji celów. Oczekuje się jednak, że zakres ich udziału w procesie decyzyjnym będzie się zmieniać z biegiem czasu, co było już tematem wielu dyskusji i debat. Pentagon chce wykorzystać sztuczną inteligencję do ulepszenia swojej floty dronów, która ma być odpowiedzią na rosnące zagrożenie ze strony innych krajów.