Sztuczna inteligencja w kokpicie. Przyszłość myśliwców już tu jest!

Sztuczna inteligencja wkrótce będzie standardowym wyposażeniem amerykańskich myśliwców. Przyczyni się do tego słynna, choć tajna jednostka Skunk Works firmy Lockheed Martin, która testuje innowacyjny system na samolocie X-62A.
Myśliwiec X-62 Vista podczas testów /Fot. USAF

Myśliwiec X-62 Vista podczas testów /Fot. USAF

Samolot testowy X-62A VISTA (Variable In-flight Simulation Test Aircraft) Sił Powietrznych USA (USAF) jest jedną z najlepszych na świecie platform testowych dla autonomicznych systemów lotu. To zmodyfikowany samolot F-16D Block 30 Peace Marble Il, który został wyposażony w awionikę Block 40. Obsługiwany przez Szkołę Pilotów Testowych Sił Powietrznych USA w bazie lotniczej Edwards w Kalifornii, rozpoczął życie jako NF-16D i został przemianowany na X-62A w czerwcu 2021 r.

Czytaj też: Najsłynniejsze śmigłowce na świecie wkrótce będą latać bez pilotów

Jego celem jest wykorzystanie VISTA Simulation System (VSS), opracowanego przez Calspan, oraz algorytmu Model Following Algorithm (MFA) i systemu autonomicznego sterowania symulacją (SACS) Lockheed Martin w celu zapewnienia myśliwcom możliwości przeprowadzania złożonych testów lotów autonomii i technologii AI.

Sztuczna inteligencja SAFE pomoże projektować przyszłe systemy autonomiczne

Skunk Works to nieformalna nazwa specjalnej jednostki badawczo-rozwojowej firmy Lockheed Martin, która zajmuje się opracowywaniem zaawansowanych technologii lotniczych i wojskowych, często w tajemnicy i pod ścisłą ochroną. Skunk Works odgrywa kluczową rolę w tworzeniu innowacyjnych i nowatorskich projektów technologicznych dla amerykańskiego wojska oraz innych klientów rządowych. Obecnie ich większość obszarów zainteresowania skupia się wokół wykorzystania sztucznej inteligencji.

Czytaj też: Tajny pocisk hipersoniczny firmy Lockheed Martin gotowy do polowania

Smart Adaptive Flight Control Environment (SAFE) to nowoczesny system sterowania lotem, który ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności operacji lotniczych poprzez zastosowanie zaawansowanych technologii adaptacyjnych oraz sztucznej inteligencji (AI). Główną ideą systemu SAFE jest zdolność do automatycznego dostosowywania parametrów lotu i kontroli samolotu w czasie rzeczywistym, w zależności od warunków zewnętrznych oraz sytuacji awaryjnych.

X-62A VISTA leci obok samolotu T-38 Talon USAF podczas testów SAFE /Fot. USAF

Oprócz zaawansowanych czujników i wyświetlaczy tabletów Getac w przedniej i tylnej części kokpitu, X-62A z systemem SAFE ma teraz możliwość nie tylko rekonfiguracji na poziomie bazowym, ale także w czasie rzeczywistym podczas lotu. W rezultacie testy w locie są znacznie przyspieszone, ponieważ maszyna może przejść do nowej iteracji bez konieczności lądowania i powrotu do hangaru.

Ponadto SAFE wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do tworzenia funkcji nauki latania, która w najnowszej wersji wykorzystuje uczenie online do korygowania błędów sterowania.

Jeff Hakes, dyrektor Revolutionary Air Vehicles, Emerging Concepts and Technologies w Skunk Works, mówi:

System SAFE ma potencjał zrewolucjonizowania testów w locie, wydajności operacyjnej samolotów i bezpieczeństwa. Nasza praca nad rozwojem najnowocześniejszych technologii adaptacyjnych nadal ewoluuje i zapewnia bardziej elastyczne, wydajne i współpracujące możliwości na obecnych i przyszłych platformach.