Samolot testowy X-62A VISTA (Variable In-flight Simulation Test Aircraft) Sił Powietrznych USA (USAF) jest jedną z najlepszych na świecie platform testowych dla autonomicznych systemów lotu. To zmodyfikowany samolot F-16D Block 30 Peace Marble Il, który został wyposażony w awionikę Block 40. Obsługiwany przez Szkołę Pilotów Testowych Sił Powietrznych USA w bazie lotniczej Edwards w Kalifornii, rozpoczął życie jako NF-16D i został przemianowany na X-62A w czerwcu 2021 r.
Czytaj też: Najsłynniejsze śmigłowce na świecie wkrótce będą latać bez pilotów
Jego celem jest wykorzystanie VISTA Simulation System (VSS), opracowanego przez Calspan, oraz algorytmu Model Following Algorithm (MFA) i systemu autonomicznego sterowania symulacją (SACS) Lockheed Martin w celu zapewnienia myśliwcom możliwości przeprowadzania złożonych testów lotów autonomii i technologii AI.
Sztuczna inteligencja SAFE pomoże projektować przyszłe systemy autonomiczne
Skunk Works to nieformalna nazwa specjalnej jednostki badawczo-rozwojowej firmy Lockheed Martin, która zajmuje się opracowywaniem zaawansowanych technologii lotniczych i wojskowych, często w tajemnicy i pod ścisłą ochroną. Skunk Works odgrywa kluczową rolę w tworzeniu innowacyjnych i nowatorskich projektów technologicznych dla amerykańskiego wojska oraz innych klientów rządowych. Obecnie ich większość obszarów zainteresowania skupia się wokół wykorzystania sztucznej inteligencji.
Czytaj też: Tajny pocisk hipersoniczny firmy Lockheed Martin gotowy do polowania
Smart Adaptive Flight Control Environment (SAFE) to nowoczesny system sterowania lotem, który ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności operacji lotniczych poprzez zastosowanie zaawansowanych technologii adaptacyjnych oraz sztucznej inteligencji (AI). Główną ideą systemu SAFE jest zdolność do automatycznego dostosowywania parametrów lotu i kontroli samolotu w czasie rzeczywistym, w zależności od warunków zewnętrznych oraz sytuacji awaryjnych.
Oprócz zaawansowanych czujników i wyświetlaczy tabletów Getac w przedniej i tylnej części kokpitu, X-62A z systemem SAFE ma teraz możliwość nie tylko rekonfiguracji na poziomie bazowym, ale także w czasie rzeczywistym podczas lotu. W rezultacie testy w locie są znacznie przyspieszone, ponieważ maszyna może przejść do nowej iteracji bez konieczności lądowania i powrotu do hangaru.
Ponadto SAFE wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do tworzenia funkcji nauki latania, która w najnowszej wersji wykorzystuje uczenie online do korygowania błędów sterowania.
Jeff Hakes, dyrektor Revolutionary Air Vehicles, Emerging Concepts and Technologies w Skunk Works, mówi:
System SAFE ma potencjał zrewolucjonizowania testów w locie, wydajności operacyjnej samolotów i bezpieczeństwa. Nasza praca nad rozwojem najnowocześniejszych technologii adaptacyjnych nadal ewoluuje i zapewnia bardziej elastyczne, wydajne i współpracujące możliwości na obecnych i przyszłych platformach.