Suzuki: historia marki
Suzuki, w początkowym okresie swojej działalności, nie było związane z przemysłem motoryzacyjnym. Firma Suzuki Loom Company została powołana do życia w 1909 roku, a jej założycielem był Michio Suzuki. Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa była produkcja maszyn tkackich, wykorzystywanych w przemyśle jedwabniczym. W 1920 roku nazwa zakładu została zmieniona na Suzuki Loom Works. O produkcji małych samochodów Michio Suzuki zaczął myśleć dopiero w latach 30.
W 1939 roku firma zbudowała kilka nowoczesnych prototypów do napędu których służyły zaawansowane jednostki czterocylindrowe, chłodzone cieczą, jednak w związku z wybuchem II wojny światowej, firma musiała zmienić swoje plany. Gdy działania wojenne dobiegały końca, firma powróciła do swych korzeni i ponownie uruchomiła produkcję maszyn tkackich.
W 1951 roku realia rynkowe uległy znaczącej transformacji. Rynek przemysłu jedwabniczego załamał się, jednak pojawiło się zapotrzebowanie na niedrogie środki transportu. Odpowiedzią na to miał być motorower Power Free, który był napędzany niewielkim silnikiem o pojemności 36 ccm. Firma postanowiła też zainwestować w rynek samochodów.
Pierwszy seryjnie produkowany samochód Suzuki, o nazwie Suzulight, został zaprezentowany w 1955 roku. Na tle konkurencji, auto wyróżniało się nowoczesną budową. W zawieszeniu przednim i tylnym zastosowano układ podwójnych wahaczy ze sprężynami śrubowymi, a w układzie kierowniczym – przekładnię zębatkową. Samochód był oferowany w trzech wersjach nadwoziowych – sedan, VAN i pickup.
W 1961 roku do sprzedaży trafił dostawczy model Carry, a cztery lata później – Fronte 800, czyli auto większe od debiutanckiego modelu, napędzane 41-konnym silnikiem, o pojemności 785 ccm.
W 1970 roku zadebiutował jeden z najbardziej znanych modeli marki – Jimny. Lekka terenówka była napędzana silnikiem o pojemności 360 ccm, który generował 20 KM.
Lata 80. to czas debiutu modeli Swift (mały samochód osobowy, produkowany od 1983 roku) i Samurai (kolejna lekka terenówka). W 1988 roku w sprzedaży pojawił się nieco większy model terenowy, o nazwie Vitara.
Na początku lat 90., nazwa firmy została zmieniona na Suzuki Motor Corporation.
Suzuki: oferta
Suzuki zaliczane jest do grona średniej wielkości producentów. Firma stawia na sprawdzone segmenty rynku i raczej stroni od ryzykownych posunięć. Jaki auta znajdziemy w ofercie Suzuku? Nowe modele to przede wszystkim auta miejskie, crossovery i SUV-y. W ofercie znajduje się też rasowa terenówka, reprezentująca powoli wymierający segment rynku.
Podstawowym modelem japońskiego producenta jest – niewielki samochód miejski, produkowany od 2014 roku. W portfolio firmy, Celerio zastąpił model Alto.
Segment B reprezentuje produkowany od 1983 roku model Swift. Obecnie, w sprzedaży znajduje się szósta generacja popularnego “mieszczucha”.
Gdzieś pomiędzy segmentami B i C uplasowany jest model Baleno. Samochód trafił do sprzedaży w 1995 roku. Obecnie, oferowana jest jego trzecia generacja.
Segment crossoverów otwiera Suzuki Ignis. Trzecia generacja auta nadal świetnie spisuje się w mieście, należy jednak podkreślić, że opcjonalny napęd na cztery koła sprawia, że małe Suzuki nie boi się też nieutwardzonych szlaków.
Model SX4 S-Cross to druga generacja japońskiego crossovera, tym razem opracowana bez udziału Fiata. Obecna generacja samochodu trafiła do sprzedaży w 2016 roku.
W portfolio japońskiej marki nie znajdziemy już modelu Grand Vitara. Powróciła za to Vitara, która jednak nie ma już nic wspólnego z kultową terenówką. To typowy crossover, który lepiej niż w terenie czuje się w mieście, jednak dość wysoki prześwit, w połączeniu z napędem na cztery koła, nadal predysponuje to auto do jazdy poza utwardzonym szlakami.
W 2018 roku do sprzedaży trafiła najnowsza generacja Suzuki Jimny. Pod względem stylistycznym, samochód wyraźnie nawiązuje do kultowych terenówek japońskiego producenta. Wygląd obiecuje nieprzeciętne możliwości terenowe i tak jest w rzeczywistości. Jimny to przedstawiciel starej szkoły, oparty na solidnej ramie i sztywnych mostach, przenoszący moc na koła za pomocą dołączanego “na sztywno” napędu 4×4.
Warto podkreślić, że w ofercie Suzuki znajdują się też modele hybrydowe – Ignis Hybrid, Swift Sport Hybrid, SX4 S-Cross Hybrid i Vitara Hybrid.
Suzuki: popularne modele i ceny
Suzuki Polska, a właściwie – Suzuki Motor Poland, rozsądnie wycenia modele oferowane na naszym rynku. Najtańszy Swift został wyceniony na ok. 48 tys. zł. Jeszcze tańsze jest nieco większe Baleno, którego ceny rozpoczynają się od 44 tys. zł. SX4 S-Cross, który jest już pełnoprawnym samochodem rodzinnym, w podstawowej specyfikacji kosztuje ok. 65 tys. zł.
Pod względem ceny, na szczególną uwagę zasługuje model Vitara. Podstawowa wersja kompaktowego crossovera kosztuje 61 tys. zł. Model napędzany na obie osi, w bazowej specyfikacji, został wyceniony na ok 82 tys. zł, co czyni ten samochód jedną z tańszych propozycji w tym segmencie, z napędem 4WD.
Cennik terenowego Jimny otwiera kwota ok. 78 tys. zł. Warto jednak podkreślić, że zainteresowanie tym samochodem jest na tyle duże, że klient musi czekać ok. 2 lat, zanim wejdzie w posiadanie swojej wymarzonej maszyny.
Suzuki: ciekawostki
Pierwsze prototypy samochodów Suzuki powstały już w latach 30., jednak seryjną produkcję firma uruchomiła dopiero w połowie lat 50.
Pierwszy seryjnie produkowany samochód Suzuki – Suzulight – był bardzo zaawansowaną konstrukcją. W przednim i tylnym zawieszeniu wykorzystano podwójne wahacze i sprężyny śrubowe, a w układzie kierowniczym – mechanizm zębatkowy.
Pierwsze Suzuki Jimny pojawiło się w sprzedaży w 1970 roku. Mimo że auto produkowane jest od 50 lat, doczekało się zaledwie czterech generacji.
Suzuki Samurai jest pierwszym eksportowym modelem japońskiej marki.
Model Grand Vitara pierwszej generacji był oferowany także w wersji 7-osobowej, oznaczonej jako XL.
Pierwsze Suzuki SX4 zostało opracowane przy współpracy z Fiatem.
Na nowe Suzuki Jimny trzeba czekać 2 lata. Japoński producent najwyraźniej nie spodziewał się, że mała terenówka zdobędzie tak dużą popularność.
Nowe Suzuki Jimny zdobyło tytuł Światowego Samochodu Miejskiego w konkursie World Car Awards. Decyzja Jury jest dość zaskakująca, bowiem wśród miejskich cech japońskiej terenówki można wymienić tylko niewielkie rozmiary, świetną widoczność i wysoki prześwit. W pozostałych aspektach, Jimny zawodzi – prowadzenie nie może być określane jako pewne i stabilne, bagażnik praktycznie nie istnieje a komfort jazdy pozostawia wiele do życzenia. Trudno traktować to jako wady, bowiem Jimny to samochód terenowy, nie miejski.
Suzuki: nagrody
Suzuki słynie z produkcji solidnych, niezawodnych aut, oferujących korzystny stosunek jakości do ceny. Taka strategia producenta wielokrotnie spotykała się z uznaniem klientów i ekspertów z branży motoryzacyjnej, co ma odzwierciedlenie w licznych nagrodach. Poniżej wymieniamy kilka istotnych tytułów, które zdobyły samochody Suzuki:
2016 – nagroda Good Design Award dla modelu Ignis,
2017 – tytuł Najbardziej lubiana marka w kategorii aut kompaktowych, przyznany w plebiscycie firmy badawczej IHS Automotive, dla firmy Suzuki,
2018 – tytuł Przystępny cenowo kompaktowy SUV/samochód terenowy, przyznany w plebiscycie Best Cars 2018, dla modelu Vitara,
2018 – tytuł Samochód Roku 2018 RJC, przyznany w plebiscycie organizacji Automotive Researchers’ and Journalists, Conference of Japan, dla modelu Swift,
2019 – nagroda Debiut Roku 2019, przyznana w plebiscycie Rzeczpospolita Moto Awards, dla modelu Jimny,
2019 – tytuł Mistrz Wartości, przyznany w plebiscycie tygodnika Auto Świat, dla modelu Vitara,
2019 – nagroda Światowy Samochód Miejski dla modelu Jimny.