Ten rower dosłownie “unosi się” nad terenem. Takich opon nie znajdziesz w żadnym innym fatbike

Firma Surly zaprezentowała pierwszy rower z napędem Pinion, idealny na skaliste wybrzeża, piasek, śnieg i prawdopodobnie także eksplorację Księżyca. W końcu nazwa Moonlander zobowiązuje.
Surly Moonlander /Fot. Surly

Surly Moonlander /Fot. Surly

W czasach, gdy opony o grubości 4 cali uważa się za “przesadzone”, nowy rower Surly przekracza wszelkie granice. Moonlander to nowy rower ekspedycyjny, który ma koła o średnicy 24 cali i grubości aż 6,2 cali – został zaprojektowany na skaliste wybrzeża, piasek, śnieg i krajobrazy, które “jeszcze nie zostały zbadane”.

Ten rower przekracza wszelkie granice i pojedzie po każdym terenie

Standardowo Moonlander jest wyposażony w opony Surly Molenda 24 x 6,2″, ale można zmieścić w nim również większe i węższe egzemplarze: 26 x 5,1″, 27,5 x 4,8″ i 29 x 3″. Opony Molenda mają dwuwarstwową obudowę 60 TPI, gotową na system bezdętkowy, i mają deklarowaną masę 2200–2300 g. Wszystko po to, by zapewnić Moonlanderowi ekstremalną przyczepność dosłownie w każdym terenie.

Czytaj też: Nowy Voodoo Canzo wygląda “dziko” i nie kosztuje fortuny. To nie jest kolejny rower z marketu

Osoby, którym nie odpowiada system bezdętkowy, muszą zainwestować w rozwiązanie TPU firmy Surly w pasującym rozmiarze 24 x 6,2″. Na rynku nie ma alternatywy, więc trzeba liczyć się z wydatkiem ok. 50 euro za sztukę. Aby zamontować te gigantyczne opony Molenda, Surly wprowadziło również nową obręcz Clown Royal 24 x 100 mm. Obręcz 32h wymaga użycia nylonowej taśmy obręczy Surly 24″ i będzie dostępna na rynku wtórnym do budowy niestandardowych kół.

Surly Moonlander to wyjątkowy rower ekspedycyjny /Fot. Surly

Jednym z celów projektu Moonlander było stworzenie roweru typu fatbike z jak największą powierzchnią opony bez tworzenia nowych standardów lub współczynnika Q. W tym celu Moonlander wykorzystuje standardowe piasty 197 x 12 mm (przód/tył) i ma ten sam współczynnik Q, co istniejący Ice Cream Truck.

Aby to osiągnąć, Moonlander wykorzystuje dłuższy tył, który zapewnia odpowiedni prześwit między oponami/łańcuchem/korbą, a jednocześnie zwiększa stabilność. Surly twierdzi, że Moonlander wygląda, zachowuje się i jeździ jak normalny rower, pomimo absurdalnie szerokich opon.

Podczas gdy rama ze stali chromowo-molibdenowej jest znana, układ napędowy zdecydowanie nie – przynajmniej w przypadku Surly. W rowerze takim jak Moonlander waga i wydajność grają drugie i trzecie skrzypce w stosunku do niezawodności w ekstremalnych warunkach. Dlatego Surly zdecydował się na 9-biegową skrzynię biegów Pinion zamiast tradycyjnego systemu przerzutek. To pierwsze zastosowanie systemu Pinion przez Surly, który chroni układ napędowy przed niesprzyjającymi warunkami i zapewnia większy prześwit niż typowy fatbike.

Moonlandery oferowane są w czterech rozmiarach od S do XL. Ramy mają mniejszy przedni trójkąt dla lepszego przekroku i łatwiejszego wsiadania/wysiadania. Te przednie trójkąty mogą pomieścić jeden bidon w przypadku małych ram, dwa w przypadku średnich i trzy w przypadku ram L/XL. Rower w średnim rozmiarze waży ok. 20 kg.

Cena została ustalona na 4199 dol. za cały rower i 1199 dol. za ramę. Moonlandery można zamówić na stronie internetowej Surly – dostarczają także do wybranych dystrybutorów w Polsce (Poznań i Warszawa).