Chiny, lider w technologii kolei dużych prędkości, podejmują kolejny krok w kierunku przyszłości transportu. Naukowcy z Southeast University oraz korporacje, takie jak China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC), pracują nad pociągami maglev, które będą poruszać się w próżniowych tunelach z prędkością 1000 km/h. To o wiele szybciej niż obecne koleje wysokich prędkości, które osiągają maksymalnie 350 km/h.
Czytaj też: Z Warszawy nad morze w pół godziny? Te pociągi pokazują coś niewiarygodnego
Dzięki wykorzystaniu lewitacji magnetycznej w środowisku o minimalnym oporze powietrza, pociągi te nie tylko przyspieszą transport między miastami, ale również zmienią sposób, w jaki podróżujemy. Równolegle z rozwojem mechaniki tych pojazdów naukowcy rozwiązują kluczowe problemy techniczne, takie jak zapewnienie stabilnej łączności w sieci 5G.
Superszybkie pociągi maglev wkrótce w Chinach – nikogo to nie powinno dziwić
Jednym z najważniejszych wyzwań dla pociągów magnetycznych jest stabilna komunikacja pomiędzy urządzeniami pasażerów a stacjami bazowymi. Przy szybkościach bliskich prędkości dźwięku (w powietrzu to ok. 1224 km/h), tradycyjne anteny i systemy mogą być niewystarczające. Aby rozwiązać ten problem, chińscy inżynierowie opracowali nowatorską metodę instalowania specjalnych kabli na ścianach tuneli, które emitują sygnały elektromagnetyczne.
Czytaj też: Rewolucja na torach Tajpej. Pierwszy autonomiczny pociąg Alstom już jeździ
System ten eliminuje problem przesunięć częstotliwości, które powodowałyby zakłócenia w transferze danych. Wstępne symulacje komputerowe potwierdzają, że takie podejście zapewni pasażerom płynną transmisję danych, umożliwiając korzystanie z internetu, granie online czy streaming w ultrawysokiej rozdzielczości podczas podróży.
Chiny są już na etapie budowy pełnowymiarowych prototypów swoich superszybkich pociągów maglev. W prowincji Shanxi uruchomiono największą na świecie bazę badawczą dla technologii maglev, gdzie przeprowadzane są intensywne testy w próżniowych tunelach. Zespół badawczy, w skład którego wchodzą inżynierowie z CASIC, pracuje nad rozwiązywaniem technicznych trudności związanych z napędem, bezpieczeństwem i łącznością w takich warunkach.
Chiny w ciągu ostatnich 15 lat zainwestowały miliardy dolarów w rozwój kolei dużych prędkości, stając się światowym liderem w tej dziedzinie. Kraj ten nie tylko prowadzi badania nad technologią maglev, ale również planuje budowę pierwszych komercyjnych linii Hyperloop. Projekty rozwoju superszybkich linii, takich jak trasa Pekin–Shijiazhuang i Guangzhou–Shenzhen, już są w fazie planowania, a pierwsze próby mają rozpocząć się w 2035 roku. Obie trasy mają na celu zmniejszenie korków na istniejących szlakach transportowych i usprawnienie podróży pomiędzy wielkimi aglomeracjami.
Zainteresowanie tym projektem nie ogranicza się tylko do Chin. Wiele innych państw, szczególnie w Azji, dostrzega potencjał Hyperloop w kontekście szybkiego transportu międzymiastowego. Dzięki połączeniu pociągów maglev z technologią próżniową, podróże staną się nie tylko szybsze, ale także bardziej ekologiczne, eliminując potrzebę ogromnych ilości energii na napęd tradycyjnych pojazdów.
Warto przypomnieć, że Elon Musk nie porzucił całkowicie projektu Hyperloop, ale zrezygnował z aktywnego zaangażowania w jego rozwój. Chociaż początkowo zaproponował tę koncepcję w 2013 r., jego uwaga skupiła się na innych przedsięwzięciach, takich jak SpaceX i Tesla. Wiele firm, w tym Virgin Hyperloop, kontynuuje prace nad realizacją tego pomysłu, ale Musk nie jest już bezpośrednio w to zaangażowany.