W zawodach SAE Aero Design, rozgrywanych od 1986 roku, zadaniem młodych inżynierów jest zaprojektowanie i zbudowanie zdalnie sterowanego modelu tzw. samolotu udźwigowego. Wygrywa drużyna, która zdoła wynieść jak największy ciężar w powietrze – przy jak najmniejszej masie własnej modelu. Samoloty rywalizują w trzech klasach: Micro, Regular oraz Advanced.
Tegoroczna edycja SAE Aero Design East zakończyła się w niedzielę 13 kwietnia w Mariettcie pod Atlantą. Wzięli w niej udział przedstawiciele Studenckiego Międzywydziałowego Koła Naukowego AERODESIGN przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.
Największy sukces studenci z Warszawy osiągnęli w klasie Regular, plasując się na pierwszym miejscu w klasyfikacji generalnej. Klasa Regular to konkurencja, w której chodzi o podniesienie jak największej masy, ale obciążenie trzeba włożyć do samolotu w ciągu jednej minuty.
Drugie miejsce warszawscy studenci wywalczyli w klasie Micro, w której startują niewielkie samoloty, najczęściej zasilane silnikami elektrycznymi oraz rzadziej bardzo małymi silnikami spalinowymi. Trzecie miejsce studenci z Warszawy zajęli w klasie Advanced. W niej startują potężne maszyny latające – o rozpiętości skrzydeł powyżej 3 metrów, wyposażone w wiele silników. Samolot podnosi ładunek i zrzuca go w ustalonym punkcie.
„Nasze prace nad konstrukcjami zaczynamy we wrześniu i kończymy pod koniec kwietnia. W ciągu zaledwie ośmiu miesięcy powstają od podstaw nasze samoloty bezzałogowe. W tym czasie projektujemy całą ich aerodynamikę, podobnie jak odbywa się to przy profesjonalnych konstrukcjach, tworzymy projekt konstrukcyjny, a następnie budujemy po kilka egzemplarzy w każdej z kategorii” – mówi wiceprezes Koła Adam Tomaszewski.
Studenci z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa PW startują w nich od 1991 roku, a udział w zawodach jest głównym aspektem działalności Koła. W ubiegłorocznym konkursie jako pierwsza drużyna w historii zawodów Aero Design West 2013 zajęli trzy pierwsze miejsca w klasyfikacji generalnej we wszystkich trzech klasach samolotów.
W zachodniej edycji zawodów, która odbyła się w marcu 2014 roku w stanie Teksas, wzięli udział studenci z Politechniki Wrocławskiej. Skonstruowany przez Polaków samolot „Drop” zdeklasował rywali w klasie micro.