Shell Eco-marathon Europe to jeden z najbardziej wymagających inżynierskich konkursów studenckich na świecie. Do tegorocznego konkursu w Rotterdamie zakwalifikowało się 230 zespołów studenckich z 30 krajów. W dniach 21 – 24 maja po raz kolejny przesuwać oni będą granice energooszczędnej jazdy.
Zadaniem zespołów biorących udział w rywalizacji jest skonstruowanie pojazdu, który pokona jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub 1 kWh. W ramach konkursu, młodzi konstruktorzy będą mieli okazję, aby przetestować pojazdy, które zostały przez nich samodzielnie zaprojektowane i zbudowane.
Polskę w Shell Eco-marathon Europe 2015 będzie reprezentowało 11 drużyn z sześciu uczelni z całego kraju:
- ELVIC TEAM z Politechniki Lubelskiej
- Green Arrow z Polietchniki Warszawskiej
- Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej
- Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej
- KNKP Racing z Politechniki Gdańskiej
- Simr Team z Politechniki Warszawskiej
- SKAP z Politechniki Warszawskiej
- SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej
- Smart Power z Politechniki Śląskiej
- Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej
- WAT ECO TEAM z Wojskowej Akademii Technicznej
Uczestnicy rywalizują obecnie w dwóch różnych kategoriach: futurystycznej „Prototype” oraz bardziej konwencjonalnej kategorii „UrbanConcept”, która dzieli się dodatkowo na siedem podkategorii w zależności od rodzaju wykorzystywanego w pojazdach zasilania. Innowacyjne technologie i kreatywny design stanowią istotną wartość konkursu.
W ciągu ostatnich trzydziestu lat konkurs bardzo się rozwinął. Zdjęcia z pierwszej edycji zawodów zorganizowanych w 1985 roku, przedstawiają około 20 drewnianych pojazdów, w większości napędzanych silnikami kosiarek, ustawionych w kolejce do startu. Trzy dekady później europejska edycja gromadzi rocznie ponad 3 000 uczestników, których wspiera ponad 40 tys. kibiców.
Samochody przyszłości
Przygotowując się do majowego konkursu, studenci ciężko pracują nad innowacyjnymi rozwiązaniami i technologiami, aby wycisnąć ze swoich pojazdów każdy dodatkowy kilometr. Technologia druku 3D, testy w tunelach aerodynamicznych oraz elektroniczna regulacja przepustnicy to zaledwie kilka przykładów najnowocześniejszych rozwiązań zastosowanych przez studentów. W tym roku zespoły mogą wziąć udział w wyścigu z nowym rodzajem napędu – CNG (Sprężony Gaz Ziemny). CNG jest niskoemisyjnym paliwem wykorzystywanym w transporcie, które może być stosowane jako alternatywa dla benzyny i oleju napędowego.
„Polskie ekipy radzą sobie świetnie w konkursie Shell Eco-martahon. W poprzednich latach niejednokrotnie stawaliśmy na podium, a co roku plasujemy się w czołówce obydwu kategorii. Cieszy, że zespoły rok do roku dążą do poprawienia swoich wyników i że wytrwale pracują nad nowymi rozwiązaniami. W nauce wytrwałość i dążenie do realizacji celu jest rzeczą niezwykle istotną” – mówi Agata Hinc, Rzecznik prasowy Shell Polska.
Więcej informacji na temat konkursu można znaleźć na stronie www.shell.com.