Ten statek jest wyjątkowy. Przechwytuje dwutlenek węgla z własnych spalin!

Norweska firma żeglugowa Solvang ASA ogłosiła przełom w dekarbonizacji transportu morskiego. Ich statek Clipper Eris zawiera pierwszy na świecie pełnoskalowy system wychwytywania i składowania dwutlenku węgla (OCCS).
Clipper Eris /Fot. Solvang

Clipper Eris /Fot. Solvang

Technologia zastosowana na Clipper Eris pozwala na wychwytywanie nawet 70 proc. dwutlenku węgla ze spalin głównego silnika statku o mocy 7 MW. Zamiast trafiać do atmosfery, gaz ten jest przechwytywany, schładzany aż do momentu skroplenia, a następnie magazynowany w specjalnych zbiornikach na pokładzie. Warto dodać, że system OCCS działa w połączeniu z już istniejącymi technologiami oczyszczania spalin.

Statek, który dosłownie “pożera” CO2

Solvang od lat inwestuje w poprawę efektywności energetycznej swoich statków i redukcję emisji. Już w 2011 roku firma rozpoczęła kompleksowy program modernizacji, który obejmował m.in. instalację otwartych aparatów absorpcyjnych oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań mechanicznych i systemowych. Clipper Harald, inny statek Solvang, pełnił funkcję laboratorium testowego dla projektu SFI Smart Maritime, który miał na celu opracowanie nowych metod ograniczania emisji.

Czytaj też: Tankowce to przeżytek. W Japonii powstaje statek, który będzie woził prąd

W 2021 r. Solvang we współpracy z firmą Wärtsilä uruchomił pierwszy eksperymentalny system wychwytywania CO2 o mocy 1,2 MW. Teraz rozwiązanie to zostało rozbudowane i zainstalowane na Clipper Eris jako część projektu badawczo-rozwojowego realizowanego wspólnie z Wärtsilä, MAN Energy Solutions oraz instytutem badawczym SINTEF.

Statek Clipper Eris wychwyci nawet 70 proc. produkowanego dwutlenku węgla i zmagazynuje je na pokładzie /Fot. Solvang

Globalna Organizacja Morska (IMO) od kilku lat wprowadza coraz bardziej rygorystyczne regulacje dotyczące emisji gazów cieplarnianych w żegludze. Niedawno przyjęte cele przewidują osiągnięcie neutralności klimatycznej w branży do 2050 roku. Osiągnięcie tego celu wymaga transformacji technologicznej, dlatego firmy żeglugowe poszukują różnych rozwiązań – od paliw niskoemisyjnych i napędów elektrycznych po technologie pozwalające na redukcję emisji z już istniejących jednostek.

Solvang widzi w OCCS jedno z kluczowych narzędzi w walce z emisjami. Jak podkreśla CEO firmy, Edvin Endresen:

Wychwytywanie CO2 na pokładzie statków w połączeniu z istniejącymi technologiami oczyszczania to jedna z najbardziej obiecujących dróg do dekarbonizacji globalnej floty transportowej.

Jeśli pilotażowy projekt Clipper Eris okaże się sukcesem, Solvang planuje instalację tej technologii na siedmiu nowych statkach, które są już w budowie. Co więcej, przechwycone CO2 mogłoby być wykorzystywane w przemyśle spożywczym, do produkcji napojów gazowanych, a w przyszłości także do wytwarzania ekologicznych paliw syntetycznych.

Clipper Eris opuści stocznię Seatrium Admiralty Yard w Singapurze już w lutym i rozpocznie dwuletnią misję testową. W tym czasie system OCCS zostanie dokładnie sprawdzony w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych. Jeżeli rozwiązanie spełni oczekiwania, może stać się standardem dla przyszłej żeglugi towarowej, znacząco ograniczając emisje dwutlenku węgla bez konieczności budowy zupełnie nowych jednostek.

Marcin PowęskaM
Napisane przez

Marcin Powęska

Biolog, dziennikarz popularnonaukowy, redaktor naukowy Międzynarodowego Centrum Badań Oka (ICTER). Autor blisko 10 000 tekstów popularnonaukowych w portalu Interia, ponad 50 publikacji w papierowych wydaniach magazynów "Focus", "Wiedza i Życie" i "Świat Wiedzy". Obecnie pisze także na łamach OKO.press.