Stark VARG EX bazuje na technologii swojego pierwowzoru, oferując moc do 80 KM (60 kW) i moment obrotowy 1036 Nm. To wartości, które przewyższają wiele tradycyjnych maszyn spalinowych z segmentu enduro, ale bez hałasu i emisji spalin. Co istotne, użytkownicy mogą dopasować charakterystykę silnika, modyfikując krzywą mocy, maksymalną moc i siłę hamowania regeneracyjnego za pomocą zaawansowanej elektroniki.
Stark VARG EX to najszybszy motocykl terenowy – teraz z homologacją
Dodanie homologacji drogowej to znaczący krok naprzód. Aby stało się to możliwe, VARG EX został wyposażony w reflektor o mocy 4000 lumenów, elastyczne kierunkowskazy, tablicę rejestracyjną i klakson. Co więcej, jego akumulator powiększono o 20 proc. względem wersji motocrossowej – do 7,2 kWh. Dzięki temu motocykl oferuje zasięg do 6 godzin jazdy terenowej lub około 100 km w mieście. Standardowy ekran zapewnia dostęp do aplikacji nawigacyjnych, a wbudowane mapy off-road pozwalają na eksplorowanie nawet najbardziej niedostępnych tras.
Czytaj też: Nowy KTM to najbardziej “zaawansowany technologicznie” motocykl na świecie
Choć VARG EX jest legalny na drogach, jego prawdziwą domeną pozostaje off-road. Opony przeznaczone są głównie do jazdy terenowej, a osiągi pozwalają nawet na start w zawodach. Stark Future, producent motocykla, podkreśla, że regulacje w Europie pozwalają na jazdę tym motocyklem z prawem jazdy kategorii A1, a w niektórych krajach – nawet z uprawnieniami kategorii B.
Stark VARG EX wyróżnia się dbałością o środowisko. Elektryczny napęd nie tylko redukuje emisje, ale też eliminuje problem hałasu, co umożliwia jazdę w miejscach, gdzie tradycyjne motocykle byłyby niepożądane. Producent podkreśla również trwałość i niskie koszty utrzymania, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla szerokiego grona motocyklistów.
Cena Stark VARG EX wynosi 55 900 zł (dostawa do Polski, choć za wysyłkę trzeba doliczyć dodatkowe 749 zł), co czyni go jednym z najdroższych motocykli elektrycznych. Producent jednak zaznacza, że dzięki niższym kosztom eksploatacji – brak olejów, filtrów czy kosztownych serwisów – użytkowanie tego modelu może być znacznie bardziej opłacalne niż tradycyjnych maszyn spalinowych. Produkcja już ruszyła, a pierwsze egzemplarze trafią do klientów wiosną 2025 roku. Dostępne są trzy kolory: czerwony, szary i biały.
Stark Future nie poprzestaje na sukcesie VARG EX. Firma planuje wykorzystanie technologii druku 3D z metalu do produkcji masowej, co otworzy drzwi do jeszcze bardziej zaawansowanych projektów. Ta hiszpańska marka staje się jednym z najbardziej innowacyjnych graczy na rynku motocykli terenowych i miejskich.