Star Wars Outlaws – test wydajności kart graficznych Nvidia

Star Wars Outlaws to jedna z ciekawszych gier, która dzieje się w świecie Gwiezdnych Wojen. Tytuł bazuje również na ray tracingu, którego nie da się wyłączyć w opcjach. Mamy również możliwą do włączenia technologię Nvidia RTXDI. Sprawdźmy więc, jak poradzą sobie w tej grze karty Nvidia RTX.
Star Wars Outlaws – test wydajności kart graficznych Nvidia

Wymagania Star Wars Outlaws

Na początku warto zauważyć, że wszystkie ustawienia obejmują ustawienie upscalera na jakość. Minimalne to GTX 1660, RX 5600 XT lub ARC A750. Procesor to Core i7-8700K lub Ryzen 5 3600, więc tutaj nie ma dużych wymagań. Natomiast to dotyczy 1920 x 1080, 30 fps i ustawień niskich. Jeśli chcecie grać w 60 fps przy ustawieniach wysokich to wtedy przyda się RTX 3060 Ti lub 6700 XT. Procesor to Core i5-10400 lub Ryzen 5 5600X. Rozdzielczość 2560 x 1440 i ustawienia wysokie to już RTX 4070 lub 6800 XT oraz Core i5-11600K lub Ryzen 7 5800X. Natomiast 3840 x 2160 i ustawienia Ultra wymagają RTX 4080 lub 7900 XTX oraz procesora Core i7-12700K lub Ryzen 7 5800X3D. We wszystkich rozdzielczościach potrzeba też 16 GB pamięci RAM. Są to wysokie wymagania w szczególności, że obejmują włączenie upscalera w trybie jakość. Bez niego z pewnością będą one jeszcze wyższe.

Czytaj też: Test obudowy Fractal Design Mood

Jak przeprowadziliśmy testy?

Testy wykonaliśmy na planecie Tosgara, zaraz po rozbiciu się Kay. Dokładne miejsce możecie zobaczyć na screenie poniżej.

Testy wykonaliśmy przy ustawieniach ultra i średnich. Dotyczy to również ustawień ray tracingu, który np. przy predefiniowanych ultra jest wysoki – to również zmienialiśmy na ultra lub średni. Tak jak wspominaliśmy, w Star Wars Outlaws nie da się całkowicie wyłączyć RT. Przeprowadziliśmy również testy po włączeniu Nvidia RTXDI, który ma poprawiać cienie oraz oświetlenie, ale zdecydowanie zwiększa wymagania w szczególności przy maksymalnych ustawieniu. Przy włączonej tej opcji na ultra i pozostałych ustawieniach ultra sprawdziliśmy też działanie DLSS: Jakość z włączoną technologią rekonstrukcji promieni oraz po dodaniu generatora klatek na kartach, które to obsługują. Zainstalowane sterowniki to Nvidia Game Ready 560.94. Jak zawsze każdy z testów wykonaliśmy 3 razy lub do uzyskania powtarzalnych wyników.

Platforma testowa
Procesor
AMD Ryzen 9 7950X3D
Chłodzenie
be quiet! Silent Loop 2 360
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
ASRock X670E Taichi Carrara
Pamięć RAM
G.Skill Trident Z5 Neo RGB 2x 16 GB 6000 MHz CL30
Dysk
Goodram PX500 Gen. 2 1 TB
Zasilacz
FSP Hydro G Pro ATX3.0(PCIe5.0) 1200W
Obudowa
be quiet! Silent Base 802
Monitor
BenQ Mobiuz EX2710U

Testy w rozdzielczości 1920 x 1080

Zacznijmy od ustawień średnichj z RT również ustawionym na średnią. Tutaj praktycznie 60 fps zapewnia RTX 3060 Ti. Przy słabszych kartach przyda się już DLSS. Natomiast jeśli 30 fps Wam wystarczy to nawet RTX 3050 czy RTX 2060 SUPER sobie poradzi. Jedynie RTX 2060 będzie wymagał włączenia DLSS albo jeszcze mocniejszego obniżenia detali.

Przy ustawieniach ultra z ray tracingiem ultra widać, że gra jest bardzo wymagająca. Już w 1920 x 1080 bez RTXDI tylko dwie karty przekraczają średnio 60 fps. Powyżej 30 fps średnio notują grafiki od RTX 4060 Ti. A 1% powyżej na poziomie ponad 30 fps ma dopiero RTX 4070. Tak naprawdę więc przy takich ustawieniach nawet w 1920 x 1080 warto rozważyć włączenie DLSS na większości kart. A co się stanie po włączeniu RTXDI na ultra?

Mamy ogromny spadek wydajności. Żadna z kart nie przekroczyła średnio 60 fps. Tak naprawdę też RTX 4080 SUPER i RTX 4090 pozwalają na jakąś rozgrywkę. Pozostałe grafiki notują średnio poniżej 30 fps, co jest bardzo słabym wynikiem. Sprawdźmy więc, jak pomoże w tym DLSS: Jakość, ray reconstruction i generator klatek.

Średnio ponad 60 fps uzyskacie na RTX 4080 SUPER lub RTX 4070 SUPER z włączonym jeszcze generatorem klatek. Natomiast RTX 4060 Ti z FG jest blisko tej wartości. Ponad 30 fps zanotowaliśmy na RTX 4060 Ti lub RTX 4060 z generatorem klatek. Jest już lepiej, ale widać, że tak naprawdę sytuację ratuje DLSS 3.5 i generator klatek na kartach, które go obsługują.

Testy w rozdzielczości 2560 x 1440

W kolejnej rozdzielczości przy ustawieniach ultra z RT: ultra jedynie RTX 4090 przekracza 60 fps, a ponad 30 fps mają karty od RTX 3080 Ti. Star Wars Outlaws tak naprawdę już tutaj wymaga DLSS, a co po dodaniu RTXDI?

Tak naprawdę na żadnej karcie nie możecie zbytnio liczyć na płynną rozgrywkę. 30 fps jedynie przekracza RTX 4090, ale też 1% poniżej jest niższy.

DLSS zdecydowanie poprawia wyniki, ale nie jest dobrze. 60 fps średnio przekracza RTX 4090 lub RTX 4070 Ti z generatorem klatek. Ponad 30 fps średnio mamy na RTX 3080 Tik lub RTX 4060 Ti z generatorem klatek. Na starszych kartach trzeba będzie więc włączyć inne ustawienie DLSS, na słabszych RTX 4000 również.

Testy w rozdzielczości 3840 x 2160

Przejdźmy do najwyższej z rozdzielczości. Bez RTXDI jedynie RTX 4090 przekracza 30 fps, na pozostałych kartach bez DLSS nie ma mowy o płynnej rozgrywce.

Po dodaniu RTXDI na ultra nie ma mowy o graniu na żadnej z kart. Star Wars Outlaws przy takich ustawieniach po prostu wymaga chyba kolejnej generacji grafik.

Co ciekawe RTX 4090 z DLSS: Jakość i FG nie przekracza średnio 60 fps, choć wynik jest minimalnie poniżej. Ponad 30 fps średnio mamy na RTX 4090 lub RTX 4070 Ti z generatorem klatek. Natomiast w tej rozdzielczości na prawie wszystkich kartach przy takich ustawieniach sugerujemy jednak wybór od razu innego ustawienia DLSS i włączenie generatora klatek, jeśli jest to możliwe.

Czytaj też: Test Gigabyte GeForce RTX 4080 SUPER Aero OC

Test kart graficznych Nvidia w Star Wars Outlaws – podsumowanie

Star Wars Outlaws to jedna z bardziej wymagających gier na ustawieniach ultra. Wystarczy zauważyć, że w 3840 x 2160 RTX 4090 jako jedyna karta przekracza średnio 30 fps, a po dodaniu RTXDI bez DLSS nie ma co podchodzić do tego tytułu. Zresztą ta technologia przy maksymalnych ustawieniach bardzo mocno obniża fps – nawet w 1920 x 1080 żadna z kart nie przekroczyła średnio 60 fps bez DLSS. Nie jesteśmy też przekonani, czy włączanie jej na ultra rzeczywiście jest warte aż tak mocnego spadku klatek na sekundę.

Na szczęście tytuł obsługuje DLSS 3.5, który jak sami widzicie jest niezbędny. DLSS: Jakość i generator klatek tak naprawdę powinny być włączone przy ustawieniach ultra w szczególności, przy RTXDI. Przy słabszych kartach czy wyższych rozdzielczościach trzeba będzie też rozważyć jego ustawienia na inny tryb. Szkoda też, że z poziomu ustawień gry nie można po prostu wyłączyć ray tracingu, jeśli ktoś nie chce korzystać z tej technologii. Mamy więc do czynienia z naprawdę wymagającym tytułem, który zdecydowanie rozgrzeje Wasze karty graficzne.