Rower Specialized Stumpjumer 15 został zaprezentowany w ubiegłym miesiącu i można mieć go za ok. 35 000 zł. Ale wersja aluminiowa tego modelu jeszcze nie miała swojej premiery, choć jej istnienie ujawnił partner Specialized, czyli firma Fox na materiałach prasowych sztycy Transfer Neo.
Czytaj też: Trek pokazał nowy rower górski. ProCaliber Gen 3 porzucił IsoSpeed na coś ciekawszego
Zdjęcia roweru (na rurze podsiodełkowej jest nazwa modelu) wskazują, że aluminiowy Stumpjumer 15 wykorzystuje przewodowe układy napędowe, podczas gdy standardowa wersja jest wyłącznie bezprzewodowa. To wszystko może wskazywać, że miłośnicy trudnych tras wkrótce będą mieli w czym wybierać.
Nowy rower Specialized wraca do kabli
Na materiałach prasowych Foxa widać ukrytego ambasadora firmy Specialized Matta Huntera jadącego na niewydanym jeszcze aluminiowym Stumpjumperze. Ciekawe, czy ten “wyciek” przyspieszy oficjalną premierę roweru?
Czytaj też: Rowerzyści o tym marzyli. Shimano szykuje rewolucję na rynku
Najtańszy Stumpjumper 15 na rynku europejskim kosztuje 6500 euro, ale prezentacja wersji aluminiowej, na pewno obniży tę cenę. Niespodzianką jest natomiast, że obie wersje Stumpjumpera nie miały premiery w tym samym czasie, bo Specialized od lat praktykuje wypuszczanie rowerów karbonowych i aluminiowych w tym samym czasie.
Eksperci nie mają jednak wątpliwości, że na zdjęciach Foxa jest aluminiowy Stumpjumper. Zaskakujący jest natomiast powrót do napędu kablowego. Karbonowy Stumpjumper 15 może być używany wyłącznie z napędami bezprzewodowymi, gdyż na ramie nie ma miejsca na linki.
Podczas gdy bezprzewodowe napędy AXS Transmission firmy SRAM stają się coraz popularniejsze, dla wielu mogą być zniechęcające, zwłaszcza gdy konsument nie ma realnej możliwości wyboru. Przyszłe rowery górskie Specializded z włókna węglowego mogą być kompatybilne właśnie z takim rodzajem napędu. Tymczasem opcja napędów kablowych będzie dostępna w tańszych odpowiednikach z aluminium.
Choć trudno to stwierdzić na podstawie zdjęć i wideo udostępnionych przez Fox, można założyć, że nowy rower ma takie same ustawienia geometrii. Można zobaczyć haki flip chip do regulacji długości tylnego trójkąta i rozmiaru koła na tylnej osi. Hunter wydaje się jeździć na rowerze z dłuższym z dwóch ustawień. Choć nie ma pewności, na zdjęciach rower wygląda jak konfiguracja typu mullet z mniejszym 27,5-calowym tylnym kołem.
Nie wiadomo, czy rower widoczny na materiałach Foxa jest prototypem, czy już gotową do produkcji wersją fabryczną. Na niektórych zdjęciach pojawia się prototyp elektronicznego amortyzatora sprężynowego Fox. Wygląda na to, że ma tę samą baterię, co sztyca regulowana Transfer Neo, sądząc po kształcie i rozmiarze. Pozostaje pytanie, czy amortyzator i sztycę siodełka można zsynchronizować, aby wpłynąć na wydajność zawieszenia. Nie wiadomo, czy aluminiowy Stumpjumper będzie miał amortyzator Genie, stworzony przez Foxa specjalnie dla tego roweru.