Firma Sony, dotąd znana głównie z elektroniki, prezentuje swoje pierwsze elektryczne auto – Afeela 1. Samochód został zaprezentowany na targach CES 2025 w niemal finalnej wersji, dwa lata po ujawnieniu pierwszego prototypu. Jest on owocem pięcioletniej współpracy japońskiego giganta technologicznego z Hondą, a jego celem jest wejście na rynek luksusowych elektryków.
Czytaj też: Twoje auto – nowa bateria dla domu? Rewolucja w magazynowaniu energii dzięki EV
Afeela 1 to elegancki, czterodrzwiowy fastback sedan, dostępny w dwóch wersjach wyposażenia: Afeela 1 Origin w cenie od 89 900 dol., dostępna wyłącznie w czarnym kolorze oraz Afeela 1 Signature za 102 900 dol., oferująca więcej opcji kolorystycznych oraz dodatkowe ekrany dla pasażerów tylnych siedzeń.
Czy Afeela 1 zmieni światowy rozkład sił wśród “elektryków”?
Pod maską Afeela 1 kryje 482-konny (359 kW) napęd na wszystkie koła. Pojazd wyposażony jest w akumulator o pojemności 91 kWh, co pozwala na przejechanie do 480 km na jednym ładowaniu (według szacunków EPA). Samochód będzie także kompatybilny z siecią Superchargerów Tesli, co zapewni szybkie ładowanie o mocy do 150 kW.
Czytaj też: Wielka wojna na rynku elektryków. 2025 rok ma być w tym względzie przełomowy
Chociaż nie będzie to samochód, który pobije rekordy prędkości, Sony stawia na technologie wspierające kierowcę oraz zaawansowane systemy rozrywki w kabinie. Afeela 1 wyróżnia się ilością sensorów – ma aż 40 kamer i czujników, które wspierają system zaawansowanej jazdy wspomaganej (ADAS). Samochód wykorzystuje lidar i potrafi automatycznie parkować oraz rozpoznawać wolne miejsca na parkingu.
Wnętrze pojazdu to prawdziwy raj dla fanów technologii. Na całej szerokości deski rozdzielczej znajduje się ekran, a pasażerowie mogą korzystać z asystenta głosowego opartego na sztucznej inteligencji. Dodatkowo model Signature oferuje ekrany dla pasażerów z tyłu oraz system nagłośnienia z obsługą Dolby Atmos i Sony 360 Reality Audio.
Nie wszystko jednak jest w standardzie. Wiele funkcji, takich jak system ADAS, asystent osobisty, opcje rozrywkowe czy nawet łączność 5G, będzie dostępnych w formie subskrypcji. Nowi właściciele otrzymają trzyletnią darmową subskrypcję, ale później będą musieli płacić za dostęp do tych funkcji, co może wpłynąć na wartość odsprzedaży pojazdu w przyszłości.
Sony twierdzi, że system przetwarzania SI samochodu Afeela może obsłużyć 800 bilionów operacji na sekundę, co otwiera drogę do ewentualnej aktualizacji funkcjonalności ADAS poziomu 3 w przyszłości – tzn. samochód będzie obsługiwał całą jazdę, w tym bezpieczne wyprzedzanie, w określonych warunkach.
Sony celuje w segment luksusowych elektryków, stając w szranki z Teslą Model S Plaid oraz Lucid Air. Obecnie zamówienia są przyjmowane wyłącznie od mieszkańców Kalifornii, którzy muszą wpłacić 200 dol. zaliczki. Pierwsze dostawy modelu Signature planowane są na połowę 2026 roku, a tańszej wersji Origin – na 2027 rok.