W świecie, gdzie trwa wyścig o najwydajniejsze i najtrwalsze rozwiązania magazynowania energii, belgijska firma SOLiTHOR ogłasza przełom – ich prototypowe akumulatory litowe typu solid state przetrwały aż 1000 cykli ładowania, zachowując ponad 80 proc. pierwotnej pojemności.
Czytaj też: Akumulatory ze stałym elektrolitem to nie melodia przyszłości, a rzeczywistość
Przeprowadzony test był udaną demonstrację zastosowania zastrzeżonego elektrolitu stałego Gen-1 i cienkich katod litowo-metalowych SSB. To odkrycie może zrewolucjonizować lotnictwo i żeglugę, oferując nie tylko większą wydajność, ale także trwałość i bezpieczeństwo, na które czekały sektory o wysokiej energochłonności.
Dr Fanny Bardé, dyrektorka ds. technicznych w SOLiTHOR, mówi:
Ten wyjątkowy wynik cykliczności potwierdza trwałość i kompatybilność naszego innowacyjnego cienkiego stałego elektrolitu zarówno z cienkimi elementami litowo-metalowymi, jak i konwencjonalnymi elementami katody.
Niesamowite akumulatory dla samolotów i statków przyszłości
Akumulatory typu solid state, czyli akumulatory ze stałym elektrolitem, to nowoczesne ogniwa, w których tradycyjny, ciekły lub żelowy elektrolit został zastąpiony materiałem stałym. To innowacyjne rozwiązanie eliminuje wiele problemów charakterystycznych dla konwencjonalnych akumulatorów litowo-jonowych, takich jak ryzyko wycieku elektrolitu czy możliwość zapłonu.
Czytaj też: “Bezmasowy” akumulator obiecuje 70-procentowy wzrost zasięgu samochodów elektrycznych
Firma SOLiTHOR od lat pracuje nad zastosowaniem stałych elektrolitów oraz cienkowarstwowej metalowej anody litowej, co pozwoliło na uzyskanie imponującej gęstości energii na poziomie 384 Wh/kg oraz efektywności sięgającej 99 proc., co przewyższa dotychczasowe standardy w sektorze.
Test wykazał 1000 pełnych cykli ładowania-rozładowania ze sprawnością kulombowską powyżej 99,2 proc. Firma pomyślnie wyprodukowała prototypy ogniw 3Ah, które obecnie przechodzą wewnętrzne protokoły testowania wydajności i bezpieczeństwa. Jej krótkoterminowy plan zakłada wysłanie tych prototypów do zewnętrznej walidacji i testów z partnerami lotniczymi i morskimi.
Huw Hampson-Jones, CEO SOLiTHOR, wyjaśnia:
Statki lotnicze i morskie wymagają dużej mocy i energii, aby zapewnić niezbędną elektryfikację w celu bezpiecznego transportu samolotów i statków na większe odległości. Powyższe osiągnięcia dowodzą naszych możliwości. Jednym z długoterminowych celów SOLiTHOR jest współpraca z producentami akumulatorów w celu masowej produkcji ogniw, zarówno dla naszych klientów lotniczych, jak i morskich.
SOLiTHOR planuje kontynuować testy, a także zwiększyć współpracę z partnerami przemysłowymi, by ich nowoczesne akumulatory mogły jak najszybciej trafić do użytku w lotnictwie i żegludze. Jeśli dalsze badania potwierdzą ich wyniki, technologia ta ma szansę stać się fundamentem dla elektryfikacji tych trudnych do dekarbonizacji sektorów, umożliwiając stworzenie bardziej zrównoważonego i ekologicznego transportu przyszłości. Co istotne, nowa technologia SOLiTHOR jest kompatybilna z istniejącymi liniami produkcyjnymi baterii litowo-jonowych, co znacząco redukuje koszty wdrożenia.