W poniedziałek VH-92A Patriot przydzielony do korpusu “Nighthawks” Marine Helicopter Squadron One (HMX-1) odbył podróż z prezydentem Joe Bidenem na pokładzie z międzynarodowego lotniska O’Hare w Chicago na oddalony o ok. 30 km stadion Solider Field, gdzie odbywała się krajowa konwencja Demokratów.
Czytaj też: Pierwszy taki bezzałogowy śmigłowiec na świecie. Izrael jest z niego dumny
VH-92A to pierwsza nowa platforma wyznaczona do używania znaku wywoławczego “Marine One” od czasu wprowadzenia w 1989 r. śmigłowca VH-60 White Hawk i ponad 60 lat od czasu, gdy lepiej znany VH-3 Sea King przejął rolę oficjalnego transportera prezydenckiego. Eksperci nie mają wątpliwości, że ta pokoleniowa wymiana rozpoczyna nowy rozdział dla marines.
VH-92A Patriot to nowy prezydencki śmigłowiec. Pierwszy nowy “Marine One” od 40 lat
Na początku tego miesiąca spółka zależna Lockheed Martin, Sikorsky, dostarczyła marines ostatni z 23 zamówionych śmigłowców VH-92A. Maszyny będą wykorzystywane na całym świecie do przewozu prezydenta Stanów Zjednoczonych, wysoko postawionych urzędników, a także głów innych państw.
Czytaj też: C-17 Globemaster III zamieniony w samolot bojowy. Nie uwierzysz, do czego będzie zdolny
Pentagon spędził ponad 20 lat próbując zastąpić VH-3D po rozpoczęciu programu VXX w 2002 r. W 2005 r. Naval Air Systems Command przyznało Lockheed Martin kontrakt na 28 śmigłowców VH-71 Kestrel na potrzeby misji prezydenckich, ale anulowano go w 2009 r. ze względu na zbyt duże koszty. W 2014 r. firmie Sikorsky przyznano wart 5 mld dol. kontrakt na sześć śmigłowców transportowych.
Po pierwszym locie w 2017 r. “śmigłowiec nie osiągnął progów niezawodności, dostępności i konserwacji”. Chociaż uznano, że osiągnął początkową zdolność operacyjną 28 grudnia 2021 r., nie został zatwierdzony do transportu prezydenckiego z powodu problemów z zaszyfrowanym systemem komunikacji i możliwością uszkodzenia… trawnika przed Białym Domem (problem z wydechem).
Chociaż kadłuby są podobne do swoich wojskowych odpowiedników, śmigłowce prezydenckie są mocno zmodyfikowane, aby uwzględnić pancerz balistyczny, systemy zakłócania radarów w celu odstraszania pocisków przeciwlotniczych, wzmocnioną elektronikę przed nuklearnym impulsem elektromagnetycznym oraz zaszyfrowane systemy telekomunikacyjne i wideokonferencyjne.
Amerykańscy marines dysponują teraz 23 śmigłowcami VH-92A, z czego 21 jest sprawnych, a dwa znajdują się w rezerwie “w stanie spoczynku”. Flota VH-92A będzie znana jako “White Tops” ze względu na charakterystyczne biało-zielone malowanie.
Richard Benton, wiceprezes i dyrektor generalny Sikorsky, mówi:
Po raz kolejny wysoko wykwalifikowani pracownicy Sikorsky’ego wykazali się zdolnością do innowacji, produkcji i dostarczania śmigłowców prezydenckich nowej generacji VH-92A, które będą wykorzystywane na całym świecie. Ten kamień milowy jest zasługą naszego cennego i długotrwałego partnerstwa z Korpusem Piechoty Morskiej.
Program VH-92A gwarantuje długoterminową przystępność cenową dzięki wykorzystaniu certyfikowanego przez FAA śmigłowca Sikorsky S-92, który jest uważany za najlepszy w swojej klasie pod względem bezpieczeństwa i niezawodności. Maszyny zostały zmodyfikowane w zakładach Sikorsky w Owego w stanie Nowy Jork i Stratford w stanie Connecticut, aby spełnić szczegółowe wymagania określone przez rząd dla misji VH-92A.
Teraz, gdy VH-92A został oficjalnie zatwierdzony jako Marine One prawdopodobnie będzie częściej widywany na całym świecie.