Dzięki nowej generacji “mózgu robota”, śmigłowce Sikorsky UH-60M Black Hawk zyskają cenne ulepszenie. Instalacja systemu autonomii lotu ALIAS/MATRIX pozwoli na zdalne sterowanie maszynami, co otwiera zupełnie nowe opcje w różnych scenariuszach wojennych. Zmodernizowany śmigłowiec, oznaczony jako MX, umożliwi US Army Combat Capabilities Development Command (DEVCOM) testowanie i ocenę szerokiego zakresu autonomii, od operacji z jednym pilotem po całkowicie bezzałogowy lot.
Czytaj też: Black Hawk to symbol amerykańskiej armii. W takim wydaniu jeszcze go nie widziałeś
Rich Benton, wiceprezes i dyrektor generalny Sikorsky, mówi:
Maszyny z włączoną autonomią zmniejszą obciążenie pilota, znacznie poprawią bezpieczeństwo lotu i dadzą dowódcom bojowym elastyczność wykonywania złożonych misji w zatłoczonej przestrzeni bojowej: w dzień i w nocy, w każdych warunkach pogodowych. Żołnierze będą polegać na śmigłowcach Black Hawk do lat 70. obecnego wieku, a ich modernizacja przyniesie wszystkim niewątpliwe korzyści.
Śmigłowce Black Hawk autonomiczne już w 2025 roku
“Mózg robota” w kontekście technologii to potoczny termin odnoszący się do zaawansowanego systemu sterowania maszynami, oparty na elektronice i oprogramowaniu, który działa jak “mózg” decydujący o działaniach robota lub urządzenia. Przykładem takiej technologii jest system fly-by-wire, często stosowany w lotnictwie i nowoczesnych pojazdach.
Czytaj też: Rewolucja na horyzoncie. Co czeka śmigłowce Black Hawk na służbie Armii USA?
Fly-by-wire (FBW) to zaawansowany system sterowania, w którym tradycyjne mechaniczne połączenia (jak linki, dźwignie, hydraulika) między sterami a urządzeniem są zastąpione przez sygnały elektroniczne. Pilot lub operator (samolotu, drona czy innej maszyny) wydaje polecenia za pomocą joysticka, pedałów lub innego narzędzia kontrolnego. Czujniki odczytują te ruchy, przekształcając je w sygnały elektryczne, które są przekazywane do komputera pokładowego (mózgu systemu), analizującego dane i decydującego, jak odpowiednio poruszyć sterami. Komputer wysyła następnie sygnały do siłowników, które fizycznie wykonują ruchy kontrolujące urządzenie, np. stery samolotu.
Sikorsky zintegruje system MATRIX ze śmigłowcem MX w 2025 r. MATRIX to zaawansowany system autonomii rozwijany w ramach programu ALIAS (Aircrew Labor In-Cockpit Automation System), który jest częścią wysiłków mających na celu automatyzację operacji lotniczych, prowadzonych przez amerykańską agencję DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency). System ten został stworzony z myślą o wspieraniu lub nawet zastępowaniu ludzkich załóg w wykonywaniu zadań lotniczych, w tym w warunkach bojowych. W połączeniu z systemem autonomii MATRIX MX będzie niemal dokładną kopią śmigłowca UH-60A Black Hawk, który był testowany w laboratoriach Sikorsky przez setki godzin.
W lipcu 2024 r. Sikorsky i DARPA zademonstrowały personelowi wojskowemu USA i wyższym urzędnikom Departamentu Obrony USA (DoD), w jaki sposób śmigłowiec Black Hawk może być łatwo sterowany przez operatora w kabinie lub na ziemi, wprowadzając cele misji wysokiego szczebla za pomocą tabletu.
Autonomiczne możliwości, takie jak technologia MATRIX, są kluczowym elementem wizji Lockheed Martin 21st Century Security, która obejmuje modernizację śmigłowca Black Hawk, aby wyprzedzać pojawiające się zagrożenia. Oprócz autonomii Black Hawki mogłyby zostać wyposażone w silniki nowej generacji już w 2025 roku.