Skoda: historia marki
Historia marki Skoda jest dość skomplikowana. Sięga bowiem aż 1859 roku. To wówczas w Pilźnie powstały zakłady produkcyjne, które 10 lat później przejął Emil Skoda. Mimo, że na początku nie wytwarzano tam samochodów, tylko zajmowano się przemysłem zbrojeniowym i metalowym, to po zakończeniu działań związanych z I wojną światową z fabryki zaczęły wyjeżdżać pierwsze modele tej marki. W międzyczasie, w roku 1895, Vaclav Laurin i Vaclav Klement założyli w mieście Mlada Boleslav firmę, która specjalizowała się najpierw w produkcji rowerów, później motocykli, aż w końcu po 10 latach stworzono tam pierwszy samochód – Voiturette A.
Dodatkowo przedsiębiorstwo zajęło się produkcją autobusów i ciężarówek. Niestety, w roku 1924, firmową fabrykę strawił pożar i należało błyskawicznie znaleźć inwestora, który pomoże w odbudowie pozycji. Wybór padł na Skodę. Dzięki owocnej i udanej współpracy już w 1925 roku, podczas wystawy samochodowej, w Pradze zaprezentowano model Skoda 150. Do czasu rozpoczęcia II wojny światowej pojawiają się jeszcze popularne modele, takie jak chociażby 418, 420, 422, 430 oraz 860.
Zajęcie części terytorium Czechosłowacji, a następnie działania wojenne spowodowały, że cała produkcja Skody znalazła się w rękach Niemców. Skupiono się wówczas na tworzeniu przeróżnych rozwiązań i na realizacji zapotrzebowań militarnych. Dopiero zakończenie II wojny światowej przyniosło powrót do pierwotnej działalności, czyli pojawienia się na rynku motoryzacyjnym kolejnych modeli samochodów. Zakłady stały się jedynym tego typu producentem na terenie Czechosłowacji. Już w roku 1946 na drogi naszych południowych sąsiadów wyjechała Skoda 1101, produkowana przez kolejne 6 lat. Dokładnie w 1952 roku na rynku samochodowym pojawiła się Skoda 1200, a 2 lata później światło dzienne ujrzał model 440, zwany popularnie „Spartakiem”. Mimo że cieszył się on dużą popularnością, to jednak 5 lat później musiał ustąpić miejsca „Octavii”, która zyskała jeszcze większą „sławę”. Ostatni samochód należący do tego modelu zjechał z taśm montażowych dopiero w 1971 roku.
Na tym jednak popularność Skody się nie zakończyła. W latach 60. wypuszczono na rynek model 1000 MB oraz dostawczą Skodę 1203. Z czasem pierwszy z modeli został zastąpiony przez model 100, zaś w 1975 roku debiutowała rodzina kompaktowych samochodów Skoda 742. Modele takie jak 105, 120, 130, 135, 125 produkowane były z powodzeniem aż do przełomu lat 80. i 90.. Zmiana ustrojowa przyniosła i w Skodzie dość spore zmiany. W roku 1991 Volkswagen nabył 30% udziałów firmy. Z czasem dokupiono kolejne 30%, zaś do roku 2000 Niemcy stali się jedynymi udziałowcami czeskiej marki. Lata 90′ to przede wszystkim popularność Skody Favorit oraz jej następczyni – Skody Felicii, która była pierwszym samochodem produkowanym od momentu pojawienia się w Mladzie Boleslav Volkswagena. Jeszcze większą popularność auta Skody zyskały, gdy zaprezentowano nową Octavię oraz Fabię. Z czasem na rynku pojawiły się modele takie jak: Superb, Roomster, Yeti, Citigo czy Kodiaq.
Warto wspomnieć też o charakterystycznym logo, w jakie przyozdobione są samochody tej marki. Wiele osób zastanawia się bowiem, co jest na nim przedstawione. Emil Skoda w XIX wieku odbył kilka podróży do Stanów Zjednoczonych. Jego przewodnikiem był Indianin, z którym założyciel czeskiej marki bardzo się zaprzyjaźnił. Na jego cześć w logo Skody znajduje się pióropusz oraz strzała, która ma symbolizować wolność i szybkość.
Skoda: modele
Skoda cieszy się w Polsce nie bez powodu tak dużą popularnością. Klienci naprawdę mają w czym wybierać! Cała paleta modeli, które podbiją serce niemal każdego miłośnika „czterech kółek” – to właśnie Skoda. Samochody proponowane klientom cieszą się bardzo dobrą opinią i trudno się dziwić, skoro przez lata marka solidnie pracowała na uznanie (także i w Polsce). Tym bardziej teraz, kiedy firma mocno wyemancypowała, zainteresowanie jej produktami jest ogromne. Najpopularniejsze modele to:
- Fabia – Flagowy model Skody należący do segmentu B, który jest produkowany od 1999 roku, jako następca Felicii. Aktualnie produkowana jest III generacja tego pojazdu.
- Kamiq – Podobnie jak Skoda Scala, model Kamiq jest dostępny na rynku samochodów osobowych od 2019 roku. To crossover klasy aut miejskich.
- Karoq – Crossover segmentu C, który Skoda zaprezentowała po raz pierwszy w roku 2017. Dostępny w 4 rodzajach wyposażenia: Active, Ambition, Style i Sportline.
- Kodiaq – SUV Skody, który od ponad 4 lat cieszy się nieustającą popularnością. Co ciekawe, nazwa modelu pochodzi od gatunku niedźwiedzia, zamieszkującego wyspę Kodiak, która mieści się na południowym wybrzeżu Alaski.
- Scala – Jedno z najnowszych „dzieci” Skody, zaprezentowane w grudniu 2018 w Tel Awiwie. Model jest dostępny w 3 wersjach wyposażenia: Active, Ambition, Style.
- Octavia – Jeden z najpopularniejszych modeli marki Skoda. Samochody Octavia produkowane są od ponad 20 lat. Rok temu, w listopadzie zaprezentowano IV generację tego modelu.
- Superb – Pierwszy Superb pojawił się na rynku samochodów osobowych w roku 2001. Do dziś jest jednym z najpopularniejszych modeli Skody. Z kolei III generacja zaczęła być produkowana w 2015 roku.
Ile kosztuje Skoda?
Auto marki Skoda to marzenie wielu Polaków. Przed wizytą w salonie warto sprawdzić jak wyglądają ceny poszczególnych modeli. Oferta Skody Fabii rozpoczyna się od około 45 tysięcy złotych. Za model Scala (który jest następcą Skody Rapid) należy wydać blisko 70 tysięcy złotych. Najnowsza Octavia to wydatek rzędu powyżej 90 tysięcy, zaś za Superba należy zapłacić niemal 10 tysięcy więcej. Z dość dużą rozpiętością cenową spotykamy się w dziale crossoverów Skody. Cena Kamiq’a to bowiem około 65-67 tysięcy. Nowy Karoq to wydatek około 90 tysięcy, zaś Kodiaq’a można nabyć za blisko 110 tysięcy.
Skoda Citigo
Skoda stawia nie tylko na sprawdzone rozwiązania, ale również na innowacje – zwłaszcza jeśli przyczyniają się do wygody jazdy i ochrony środowiska. Myślisz nowoczesność, mówisz – Skoda. Jaki kraj produkujący samochody nie chciałby mieć w swojej ofercie elektrycznego przedstawiciela? Obecnie – chyba żaden.
Dlatego też nowością w ofercie czeskiego producenta jest model Citigo-e iV. To następca małego Citigo, produkowanego w latach 2011-2019. Samochód w 100% elektryczny, należący do segmentu A. Maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to około 260 kilometrów, zaś pojemność baterii litowo-jonowej to 36,8 kWh. Auto posiada 82 KM i może osiągnąć maksymalną prędkość 130 km/h. Ceny tego elektrycznego pojazdu nie są niskie, bowiem sięgają ponad 80 tysięcy złotych. Tu jednak warto zastanowić się, bo jest możliwa dopłata rządowa, dzięki której można obniżyć koszt zakupu o 30% wartości pojazdu. Wówczas cena będzie nieznacznie przekraczać 50 tysięcy. Warto zatem pomyśleć o zainwestowaniu w ekologię – z korzyścią dla siebie i planety.
CZYTAJ TAKŻE: Škoda ENYAQ – pierwszy elektryczny SUV Škody. Czego można się po nim spodziewać?